Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
behöver slipa in väghållning i min E36 328
2 besök senaste veckan (4632 totalt)
cerwinboy
karlskrona
Här sen Jun 2012
Inlägg: 40


Trådstartare
har en e36 328 ombyggd med en komhöjd 330 mskin som är helt igenomgången, sen började jag fila lite på väghållningen =) nu sitter det schacs advan dubbel verkande dämpar fram med lesjöfos fjädrar fram för cab. bak sitter det lesjöfors husvagnsförstärkta fjädrar för kombi samt schacs dämpare. har även pillat dit excentriska powerflex i framvagnen. och fjäderbenstag är snart på gång

men vikla fjäderbenstag är styvas för att klara snäva kurvor ?

bakvagnen vill jag ha bort orginal busstningarna i bakaxel bryggan samt alla dom mindre som är i länkarmarna bak. skulle vilja ha bakvagnsbryggans busstningar i aluminium och länkarms busstningarna i delrin med hylsa..

eller finns det andra här som har bättre tipps ?

_________________
Markus Svensson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Utan att ha så mkt erfarenhet säger jag följande, mer kunnande får rätta mig.


Satsa på CAB/GT staget under framvagnen, en inte så dyr originalpryl, det styvar upp bra och skyddar tråget! Det där uppe gör kanske lite men ofta är det mer blingfaktor.

Gällande aluminium/Delrin så är det väldigt obekvämt med sådant på fel ställen, tänk även på att man bör byta i hela ledet så man inte får svaga punkter isåfall.

Här finns massor med bra E36 trådar på rejsa att flukta runt i, Regnells 328 tycker jag är ett nice budgetbyge med riktigt fin framfart till exempel MEN det finns som sagt massor av liknande trådar som är både vassare och enklare.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Satsa på CAB/GT staget under framvagnen, en inte så dyr originalpryl, det styvar upp bra och skyddar tråget! Det där uppe gör kanske lite men ofta är det mer blingfaktor.

En mycket prisvärd uppgradering, vet jag av egen erfarenhet.

Håller även med om att Micke "BTG" Regnells 328 är en bra bil att tjuvkika på också för tips thumbs up Vill man ha en mer kompromislöst satt bil som kanske är mer inställd för våra mindre svenska banor så finns ju mängder med BMW Cupbilar att kika på thumbs up BTG är nog mer en Ringenoptimerare




PS:
Personligen tycker jag - förutom att dämpare och bussningar osv måste vara hela och friska - att val av bromsbelägg, däck och hjulvinklar går före bussningar Men jag gillar ju inte att skruva så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Satsa på CAB/GT staget under framvagnen, en inte så dyr originalpryl, det styvar upp bra och skyddar tråget! Det där uppe gör kanske lite men ofta är det mer blingfaktor.

En mycket prisvärd uppgradering, vet jag av egen erfarenhet.

Håller även med om att Micke "BTG" Regnells 328 är en bra bil att tjuvkika på också för tips thumbs up Vill man ha en mer kompromislöst satt bil som kanske är mer inställd för våra mindre svenska banor så finns ju mängder med BMW Cupbilar att kika på thumbs up BTG är nog mer en Ringenoptimerare




PS:
Personligen tycker jag - förutom att dämpare och bussningar osv måste vara hela och friska - att val av bromsbelägg, däck och hjulvinklar går före bussningar Men jag gillar ju inte att skruva så


vaddå? finns det banor i sverige oxå??

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
cerwinboy
karlskrona
Här sen Jun 2012
Inlägg: 40


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Satsa på CAB/GT staget under framvagnen, en inte så dyr originalpryl, det styvar upp bra och skyddar tråget! Det där uppe gör kanske lite men ofta är det mer blingfaktor.

En mycket prisvärd uppgradering, vet jag av egen erfarenhet.


kollade på realome hemsida där man kan se bmw chassit i spräng skiss alla detaljer och art nummren på delarna..
det verka som det staget sitter på alla e36 cab bilar eller har jag fel .. ? sitter det med om bilen bara hade m-chassi från fabrik ?

vad det gäller bromsar ligger det helt nya e46 330 skivor i garaget, saknar dock ok,sadel ,beläg och distansen för att få dom 325mm skivorna att passa men ska vara bult on enligt många. sen blir det e36 m3 3.0 bak skivor och ok för det skulle passa bolt-on på e36 328.

fick rekomendationer av saab åkare att köpa RED-STUFF till dom bromsarna.. att köpa green stuff är att kassta pengarna i sjön, på röda belägg håller det mera och greppar hådare. mycket värre ville dom inte att man skulle åka på gata för värmen blir för slö..

_________________
Markus Svensson
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Hej!

Jag har kört med 330 E46 bromsar på banan på en 328 -98 E36 och det passar bolt on på bilen och fungerar mycket bra. Jag hade då original bromsar bak. Jag har en sats med Carbotech XP8 belägg liggandes om du vill köpa? Kan garantera att du blir nöjd med dom beläggen! Beläggen har bara gått 2 banträffar + lite på gatan= som nya.

Har provat green stuff beläggen på andra bilar, men var inte så nöjd med dom beläggen.

Ett tips är att snacka med per på Pean Sweden. www.peansweden.com om vilka belägg och skivor du bör ha.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
behöver slipa in väghållning i min E36 328
2 besök senaste veckan (4632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande