Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hålla tajt i tv-kurvan på Kinnekulle?
1 besök senaste veckan (9877 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kikade på när BMW-cup körde sina race på kullen och noterade att när det låg bilar nära efter så håller de flesta lite tajt i slutet på tvkurvan så att ingen sticker in nosen där. De flesta av oss gatåkare är ju en bit ut till höger när man "vänder runt" mot tvkrönet för att få en vettig linje över krönet. Men jag noterade att många som körde racen höll tajt även när de inte hade någon bakom. En hel del tog lite höjd men förvånansvärt många höll tajt även när de "var ensamma".

Mina tankar kring ett tajt spår:
- kortare väg

- inte bra spår för nybörjare eftersom man lätt råkar komma över krönet snett med gasuppsläpp och snurrningar som inte helt ovanliga resultat

- om man håller tajt måste farten upp på krönet bli lägre än om man tar ett vidare spår

- trots lägre fart upp över krönet så blir det kanske bra nedför backen i högersvängen där iaf jag ändå måste dutta till på bromsen för att kunna få rätt apex och bra exit ut på kortrakan bort till depåsvängen?

- trailbrakear alla som tar det spåret?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Min erfarenhet är att den minsta radien man har när man åker genom TV-svängen, dvs den lägsta hastigheten, är den samma oavsett hur mycket höjd man tar. Det vill säga när man åker ett tajt spår så gör man ungefär samma sväng fast man åker kortare väg och det går helt enkelt fortare att åka där inne.

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag körde på Kinnekulle idag och testade faktiskt lite olika spår över TV-krönet. Med reservation för att det var blött nästan hela dagen, blir ju lite skillnad då tycker jag.

Har inga varvtider att jämföra mellan, men det känns som att man har mer fart över krönet om man går ut långt till höger först och sen vrider över så man kör över krönet rakt men ganska nära vänsterkanten.
Det som kan bli lurigt då är att man inte har så mycket plats att bromsa och svänga in i "Backböjen".

Däremot kan man få ett rakare spår genom Backböjen och därmed har man lite mer fart med sig till Depåkurvan osv.

Jag testade även att gå tajt genom TV-kurvan, då kör man över krönet lite mer "diagonalt" och kan få problem med broms/turn-in i Backböjen.

Som vanligt med Kullen så finns det nog inget rätt eller fel, utan det är lite upp till var och en hur man trivs med att köra där

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hålla tajt i tv-kurvan på Kinnekulle?
1 besök senaste veckan (9877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande