Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 218, 219, 220 >> 527 besök senaste veckan (1111965 totalt) |
Är faktiskt på väg att beställa övre länkarmar fram för närvarande. Men tack och lov finns det en bild att peka på, så det ska nog vara lugnt.
Veckan har bestått av ganska mycket skruvande. Ca 30h hittills... Div. plåt kring tankinfästningen i bakluckan har blivit fastpunktad samt karossen har kommit upp i vaggan igen för slutgiltig svetsning av alla punktade skarvar. Så otroligt skönt att ha den i en vagga och kunna svetsa normalt istället för att ligga och försöka svetsa upp och ned. Efter att svetsningen är gjord, bär det av till blästraren. Förutsatt att jag lyckas lösa transportproblemet Har lite bekymmer med hur jag ska få dit karossen - tanken var att ta den på vaggan för att underlätta för blästraren, men jag vetikatten var jag ska få tag på ett tillräckligt stort släp, eller hur den för den delen skall spännas fast. Nåja, det finns ju sandpapper också. Måndags; Svetsning, slipning, plåtpusslande, svetsning Tisdags; Samma sak som i måndags typ. Onsdags; demontera bakvagn, rattstång, AC-paket och göra plats i garaget för vaggan... Torsdags; Samma sak som i måndags typ. Ska bli skönt att få den i samma (grund)färg.... |
||||
Läste på din hemsida om att du tänkte använda spindelleder från Saab. När jag var i kontakt med SFRO så godkände de INTE denna led som undre spindelled med en coilover tryckande eftersom de ansåg att den inte utsätts för de krafterna i Saabarna. Att sedan Ginetta använder (använde?) dessa på precis det sättet framgångsrikt spelade ingen roll.
Nu vet jag inte om du tänker SFRO-besiktiga bilen men det kan vara värt att kolla upp innan du kommer för långt i arbetet. Jag har istället använt undre spindelled från Lotus Elise (samma som används på gamla Opel Kadett) som likt Volvo 140 pressas in i bärarmen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Fekk.
Väldigt konstigt eftersom den används både på övre och undre länkarm i saaben med fjäder på övre och stötdämpare på nedre. Med något för många öl i kroppen kom jag, fuling och MaZ fram till att det skulle vara ett utmärkt val av spindelled för nedre armen på rejsaträffen i vintras. Har faktiskt inte kollat med min besiktningsman, men får nog lägga ett mail till honom om saken. Tack så väldigt mycket för klargörandet. Skönt att upptäcka sånt där innan man bygger det. Fast det är ju iof en anledning att bygga pullrod-framvagn... Undrar om argumentet "jag har ju redan köpt spindellederna och då var det enklare att bygga pullrod" är tillräckligt starkt. |
||||
Vet att du är budbäraren just nu, så jag skjuter inte på dig Är det verkligen så? Stötdämparen bromsar ju fjäderns rörelse och krafterna i infästningarna bör ju vara minst lika stora om inte större än fjäderns? Tråkigt med en massa rostbilder i tråden förresten. Här är mina bromsok och min hand... så förstår man storleken på dem lite bättre. EDIT: Kul och läsa bakåt i tråden, BTW.... not.
Haha, vad jag är blåögd! Trodde nog inte ens själv på det där när jag skrev det... Fy fan, tänker fortfarande tillbaka på rostlagningen i höstas. |
||||
Nu hjälper väl knappast pubrykten i diskussioner med SFRO, men om man lägger örat mot bardisken på Bishops i Trollhättan så kan man vid bra väderlek höra följande:
_________________ Ragnar Burenius |
||||
Hoho vilka frökennävar eller Shit vilka hejdare Är du farträdd? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Storleken har väl ingen betydelse, alla tjatar ju om att det är hur man använder dem... Sexkolvsok som sexkolvsok väl? Det blir sådär när man handlar grejer osett på ebay. Men å andra sidan är ju inte bilen flugviktare direkt, så det behövs väl lite mer än sådana där P-bromsok som du använder. Ragnar; Nästa rejsaträff bör vara på Bishops i Trollhättan, det hör jag definitivt! Tack för specen. Lite svårt att jämföra den med något eftersom det är ganska svårt att hitta den där infon på spindelleder men klart intressant om man skulle börja kolla på länkhuvuden/lager istället. Camberjusteringen på bakvagnen blev klar i veckan också. Går att justera mellan 0 och 3º med hjälp av excentrisk bussning Ska dit någon förstärkningsplåt också, men det får bli när bakvagnen behagar lägga sig på operationsbordet inför helsvetsning... |
||||
|
||||
Vad inte många vet är att Ove bara är i skala 1:10. Det kan sannolikt förklara hans garagetempo också eftersom bilarna han bygger sannolikt också är i skala 1:10. Ove var förresten på garagebesök här om dagen för att studera pallbockar närmare (i samband med att bilden han la upp här togs). Eftersom i princip all plåt är fastpunktad på karossen nu, åkte den upp i vaggan inför sömmsvetsning av alla skarvar. Ove ser imponerad ut, men tjatar om att pallbockarna måste användas på någon bild snart! Jag är visserligen perfekt, men ibland blir det ändå fel när jag tänker. Panhardstaget sitter ganska lågt och är justerbart på höjden. På bakaxeln sitter det ett antal hål och i karossen blir det långhål för att enkelt kunna ställa det horisontellt med marken. Problemet med lösningen på bilden, är att nedre punkten på staget ligger nära marken även när staget är överst i långhålet. Ove tjatade och ville vara med på bilden där hans pallbock höll upp bakaxeln. Jag orkade inte stå emot utan lät honom vara med. Här ser man panhardstaget och kanske vad jag menar lite bättre. Ove är i extas över att få vara med på bilder "på en riktig bil". Han ska minsann också bygga svängjänk sen tjatade han om. Panhardstag MK2 vs MK1 på bild. Bättre att flytta upp hela korgen och sätta långhålet mot profilen. Linlusen Ove är i farten... Här började jag bli lite trött på hans överenergi - förstår varför han orkar hålla sånt tempo som han gör i garaget. Så här ska det se ut M20-skruven ska dock vara längre och gå ända upp i profilen (höjdjustering gör man alltså på M20-skruven). Där ska till någon fin liten aludistans mellan plåtbiten och länkhuvudet etc. Plåtarna ser ut att vara lite i klenaste laget tycker ögat, särskilt med långhålet men det finns inga genvägar till den perfekta vikten.. Funderar på att öka godset lite i dem mest för det visuella intrycket. Men tills vidare får de sitta där. Var är Ove? Just det ja, jag tog bilden i smyg. Ove står och fascineras över motorn borta i garagefållan "Anders, Anders!!! Cylindrarna sitter i V-form! Och vad stor den är! Varför är den så stor Anders? Anders Anders!!" King in town... Tsss... |
||||
Efter att Ove åkt hem var jag lite matt och orkade inte gå ut till garaget. Satte mig vid datorn istället för att ta lite referensmått till motorfästen på blocket (dags att börja rita framvagn snart...).
Men när man ändå hade asat in det 84kg tunga blocket till CADburken, kunde man ju lika gärna mäta ut alla andra skruvhål också... Vattenkanaler och annat smått och gott flög också med av bara farten. Och cylinderloppens positioner också... och bultmönstret mot växellådan... Mmmm, lätt att gå bananas när CADen är igång. Och var man ändå igång med blocket, kunde man ju lika gärna göra en topp också. De är ju identiska på båda sidor, så då är ju bara arbetsinsatsen hälften så stor liksom. Och det är ju bra när man ska bygga nya grenrör sen... Har man gjort toppen, kan man ju lika gärna göra ventilkåpan också - det arbetet tog trots allt inte mer än 5 minuter ungefär... Få se nu, torrsumpspump, AC-kompressor och generator... Torrsumpspumpen sitter extremt störande eftersom inloppen krockar med styrväxeln typ. Optimalt hade varit att ha längre axel mellan remhjulet och själva pumpen. Jaja, nu har jag i alla fall referensmåtten till motorfästena som sagt. |
||||
Spindlarna är "klara".
Jag fastnade lite efter att Mats är ovan konstaterade att leden inte nödvändigtvis var godkänd av SFRO. Har inte kontaktat min besiktningsman än eftersom jag har några andra saker som jag också ska stämma av med honom. Vad gäller spindlar så har jag varit inne på både aluminium och stål. Vattenskurna aluspindlar (inspiration finns i Spontón-trådarna ), samt plåtspindlar är väl det som dominerat. Tyvärr är man ju glad för att återuppfinna hjulet, men denna gången tycker jag ändå att jag lyckades hålla mig någorlunda i skinnet. Största problemen har varit att knyta in den radiella infästningen av bromsoken på ett vettigt sätt eftersom spindeln blir förhållandevis kort. Den hade blivit längre om man kört med ledlager, men nu slutar spindeln tidigare eftersom spindellederna monteras en bit ut från leden. Flummigt, men jag tror ni förstår. Tröttnade och kom plötsligt på att jag fick med en adapter till oken för traditionell montering... Så; Jag har hämtat lite inspiration från alla möjliga spindlar... Google, Malmbergs spindelbygge på Speedlab-corvetten, Ove Spontons trådar, Johan Lekås SQ1 osv. största problemet var att fästa hjullagret i plåt, om man nu inte vill köra 10mm plåt. Därför blev det ett bearbetat nav som plåt svetsas fast på. Spindlarna sitter i alu-block som är utbytbara. Övre spindelleden är dessutom shimsningsbar om man vill ändra KPI/SAI. Smidigt om man tex vill byta geometri eller liknande Ont om plats är det gott om Muttrar gick med nöd och näppe att ha mellan spindel och bromsskiva, så det fick istället bli försänkta skruvar från det hållet. Vilket innebär att man får plocka av skivan om man ska ha loss styrarmen. Jaja, livet är fullt av kompromisser... Bromsoket tog såklart i plåten, så det blev till att flytta den till andra sidan. Gjorde iof inget eftersom jag då plötsligt både kunde skruva och svetsa. Monterat och klart. 3,5kg spindel enligt datorn. Blir ju lite mer med svets samt att alublocken inte är inräknade men det känns helt OK med tanke på originalets gjutjärnsdoningar kvalar in på 11kg stycket Notera att bromsoket sitter sänkt under centrumlinjen för att hålla tyngdpunkten låg. Många bäckar små... Nu får det mogna till sig i huvudet några veckor innan jag drar iväg plåten till min laserkontakt. |
||||
Spindelledsfrågan är intressant och inte helt enkel att hantera.
Å ena sidan; Stötdämparen utsätter leden för betydande last i Saaben, leden har använts på olika bilar med belastning i "fel" riktning. Å andra sidan; Pubsnacket säger tydligen pullout force min 40 kN. Lederna har dragprovats och släpper vid 2975-3175 kg nånstans (ett annat prov visade på 3500 kg för Biltemaled och 4300 kg för Saab original (en monteringsskruv gav sig), men det är inte testat i samma rigg så lite osäkert). Motsvarande prov för Volvo 140 gav runt 8500 kg, Mazda Miata 6000 kg (gängan på muttern ger sig), Mercedes W124 runt 11500 kg. Dessa är bilar med fjädern verkande på nedre bärarmen. Dessa klarar i alla fall dubbla värdena jämfört med Saableden. När vi inom SFRO har resonerat om den här leden tidigare har vi känt att cirka 500 kg axeltryck bör vara okej (vid montering så leden belastas). För Pontiacen kan ju det bli ett bekymmer. Vågar man chansa med högre axeltryck? Jag vet inte riktigt...men skulle jag bygga själv, skulle jag slå en kik på Miataleden. Inte så billig men rätt smidig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Precis. Den statiska belastningen från fjädern är ju såklart högre, men dynamiskt sett bör ju stötdämparen påverka (nästan) lika mycket, där "nästan" borde kännas försumbart i sammanhanget?
Jag räknar med ca 650kg vikt över framhjulen och då faller jag utanför 500kg-gränsen. 140-spindeln ser ju rätt intressant ut också och Miataspindeln visste jag inte ens var ett alternativ? Trodde Miatan var för klent dimensionerad för att accepteras på så här "stora" bilar (pontiacen påminner ju trots allt om en supertanker och Miatan en eka eller möjligtvis mindre motorbåt i jämförelse...) Miata: Är axeltappen cylindrisk eller konisk på den egentligen? Nu är det egentligen skit samma eftersom styrarmen enkelt kan konstrueras om beroende på vilka leder man kör med. Ledproblemet orsakade diverse funderingar över ett pull-rodarrangemang istället för push-rod men komplexiteten (och tillverkningstiden) ökar. Dock hade det ju varit frestande som sagt, men hjärnan skriker K.I.S.S. för att få mig på andra tankar. Miata-leden är ju rätt nice. Den kör ju göteborgaren med här på forumet som bygger 60-70-talsräsern... Kommer inte på namnet. Får väl höra av mig och kolla lite med besiktningsmannen, men du får gärna yttra dig om du vill Gustaf. Det ristas ändå inte i sten förrän min besiktningsman har sagt sitt, så jag kommer inte hänga dig. |
||||
Miatan har konisk tapp.
Grundrådet är ju att välja prylar från en tung bil men Mazdaleden har ju visat sig stark, och med runt 650 kg axeltryck skulle jag inte tveka att använda den. 140-leden är också ganska bra, monteringen med presspassning kräver dock lite tankeverksamhet, jag gillar personligen saker som är skruvade. Då kan man ju också bygga in ett mått av justerbarhet om man vill. /Gustaf (ännu inte hängd) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vi har testat att köra med SAAB leden i undre bärarm på våran långlopps Ascona B, med fjädern på undre bärarm och stötdämpare på övre bärarm.
En biltema led börjar glappa efter 2st tävlingar (8tim race+2tim träning/st) En SAAB orginal höll 4 tävlingar innan den glappade. När det ändå byggs nytt, ta en annan spindelledled som håller. |
||||
Nu är inte jag någon SAAB-expert men byter man inte någon eller några av spindellederna efter varje besiktning pga. nerslag på glapp.
Miatans såg trevlig ut, finns det någon ritning?? /Fredrik |
||||
Anders, du får se till att bli klar så du kan vara med och supporta bilmärket när vi kör i slutet av Juli på Knutstorp igen. Jag tror jag ska lägga in dig i listan redan nu som lite "push".
Otroligt fräckt bygge! _________________ Fredrik Reichel |
||||
Tack för den inputen! Blir till att anamma en annan spindelled helt enkelt. Miataleden känns lockade men mercaleden verkar ju utklassa vad gäller hållkraft Frågan är om det blir för bra? Sliter loss hela hjulupphängningen, men spindelleden sitter ju i alla fall fast i spindeln Pasta: Köp en led till mig så ger jag dig en fin ritning i utbyte. Frallan; Tack! Slutet av juli nästa år menar du? Sätt upp mig på 2014 eller -15 istället så att jag får en ärlig chans. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 218, 219, 220 >> 527 besök senaste veckan (1111965 totalt) |