Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kör INTE "slow in, fast out"
15923 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mycket bra skriven artikel - som alltid:

http://jalopnik.com/5937814/why-the-slow-in-fast-out-technique-is-a-my . . . .

Några klipp:

Just because it is the easiest, simplest method to instruct, doesn't mean we should believe it to be gospel. Because it isn't.

New drivers should exercise the "slow in, fast out" technique when they are getting started. Focusing on a good exit is key to building the foundation to becoming a faster driver. But as you improve you need to go beyond this method, and ignore the "slow in" portion.

...have a slightly better exit. Having that exit is great, but these drivers are typically middle-of-the-pack guys. By all standards brilliant drivers, but not quite at the pinnacle of their sport. So why is that?

What is common among all of [the top drivers] is the philosophy of using a slightly earlier turn-in, releasing the brake and rolling a lot of speed to apex. I have also driven with drivers who concentrate on corner exit and do not focus as much on rolling speed into the turn. Despite some of these drivers being very quick, they can never quite match the top guys

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Jag har länge sagt att det svåraste momentet i att köra fort på bana är att ta med sig farten in i en kurva, det är där den största skillnaden mellan förare finns.
Detta syns mycket tydligt om man jämför loggar med samma bilmaterial.
Vi hade vid några tillfällen några riktigt snabba förare i vår långloppsbil och det gav en hel del att analysera loggarna efteråt. Man har lite svårt att förstå hur de kan få med farten, tycker själv man kör på gränsen...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hmmmm..... såg en av kommentarerna

The goal is fast in, faster out. I am still struggling with this as fast in, sideways out happens to be my current cornering preference on track.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Även om det även står i själva artikeln så var det här ett bra formulerat inlägg i kommentarsfältet:


'Slow in, fast out' is meant to teach students that it is more important to hit the apex than to go flying into a corner at some ridiculous speed and miss the apex entirely. Once you learn to hit the apex - getting to and through the apex as quickly as possible is clearly the goal and is the point at which the teachings in this article take over. Until you can hit the bloody apex every time: slow in, fast out!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Givetvis är det alltid en avvägningsfråga och givetvis beroende på hur banan ser ut. Sen om man tittar historiskt så var många gamla bakhjulsdrivna och formelbilar svåra att åka hårt in i kurvor med. De släpper lätt och snabbt bak.

Moderna bilar och däck är ju så snälla så på vanliga bilar och även de flesta racebilar händer inget allvarligt om man går lite hårt in i en kurva, man får som regel bara lite dålig utgång.

Förr vände bilen och man backade in i ett räcke om man gick för hårt in i en kurva.

Men är man helt grön är det bra att börja med lugna ingångar för att hitta vilken fart man ska köra genom en kurva och därefter börja optimera ingången. Risken är annars stor att man helt plötsligt befinner sig i en situation som man inte reder ut.

Själv överkör jag nästan jämt i när jag kommer på en ny bana och minskar ingångsfarten och ökar utgångsfarten till rätt för att hitta rätt runt banan. Förutsättningen är då att man är säker på bilens uppträdande och är van att hantera situationen.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Men håll med om att det var en bra catch phrase för att man ska börja reflektera kring ämnet

Ytterligare från kommentarerna, denna helt i linje med det du skriver:

Read the article "When the turning gets tough..." by Kerry Spackman and Sze Tan. It goes into the optimal line for a corner and how to adjust based on the relative grip to acceleration rate of the car in question and the tightness of the turn relative to the straight following it. In short, there is no 'fast in, slow out', 'fast in, fast out' or any other simplistic mantra to tell you how to go fast around a given corner in a given car, it will be vastly different for different cars and different corners. The truly great drivers will adjust on the fly.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kör close racing på Andertorp så har du gott om möjligheter att klia dig i skallen hur olika sätt att ta kurvorna fungerar (det blir så tydligt när nån jämnsnabb tar 4-5 billängder på bara ett litet parti).
Apfort in, kortaste vägen och katapult ut är ju en beskrivning, men hur f_n får man till det, varje gång

På licenskurs så är det lämpligt att få grunderna på plats och det blir mer tid att lära om eleverna är kvar på asfalten. Ska du köra snabbt på tex Kinnekulle, så går det inte med instruktörsspåret, det måste till talang och känsla.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Du har helt rätt och det är som med allt, "ju mer jag tränar ju mer tur har jag" eller vad den berömda golfaren sa. Tycker även att Bob Yunicks utalande var väldigt bra "Ska du åka fort gör som de andra, ska du åka fortare måste du tänka lite själv".

Det som är bra med diskutioner och avancerade förarkurser är att man kan slippa hålla på att göra fel länge innan man kommer på felen själv och få bort massa olater man gör.

Precis som att alla ingenjörer skulle klura ut hur man ska beräkna om ett järn håller eller ej och hur man kan göra en konstruktion själv, det kan man faktiskt lära sig på skolbänken på kort tid. Däremot känslan att köra riktigt fort (göra riktigt bra tekniska lösningar) är medfödd.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Håller med, det svåra är bara att veta hur man ska ta en viss kurva med en given bil på förhand. Det går att prova och se resultatet i loggar men problemet med att jämföra olika spår är att man oftast inte är speciellt bra på att utnyttja bilen i alla lägen. Ett snabbare spår som man kör längre ifrån bilens greppgräns kan fortfarande vara långsammare.

Har kört hårt den senaste tiden med att åka så snabbt som möjligt in i kurvorna men fortfarande träffa rätt apex och få med sig bra med hastighet ut ur kurvan. Har hittat bra med tid genom att försöka åka på de sättet med min framhjulsdrivna bil thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Millbro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Håller med, det svåra är bara att veta hur man ska ta en viss kurva med en given bil på förhand. Det går att prova och se resultatet i loggar men problemet med att jämföra olika spår är att man oftast inte är speciellt bra på att utnyttja bilen i alla lägen. Ett snabbare spår som man kör längre ifrån bilens greppgräns kan fortfarande vara långsammare.

Har kört hårt den senaste tiden med att åka så snabbt som möjligt in i kurvorna men fortfarande träffa rätt apex och få med sig bra med hastighet ut ur kurvan. Har hittat bra med tid genom att försöka åka på de sättet med min framhjulsdrivna bil thumbs up


Det är ju just det som är så jäkla kul med bilsport... det är så komplext.....

Sen personligen och det tror jag dom flesta väldigt erfarna håller med om.... så även det man tror och känns som absolut snabbaste inte alltid är det..... så logg eller klocka behövs verkligen för att sortera ut vad som är snabbast.....

sen tycker jag själv iofs inte det är själen i racing, att åka snabbt.... utan själen i racing är att vara före motståndarna för mig personligen och då spelar spårval och reperterbart inte alltid så stor roll utan att kunna variera sig beroende på om jag ska jaga ikapp, köra om eller försvara en placering som viktigast och man får variera sig hela tiden beroende på....

handlar det bara om åka fort i varje kurva.... då är ju Rally överlägset racing och där handlar det nästan bara om att köra på känsla och inlärt för olika typer av kurvor.... eftersom man åker från A till B till C osv.. medans racing är bara en jäkla massa att åka från A till A och till A igen och igen och igen... vilket är skittrist i jämförelse om man nu inte hade omkörningsmomentet

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fredrik - SLC skrev:
Andreas Millbro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Håller med, det svåra är bara att veta hur man ska ta en viss kurva med en given bil på förhand. Det går att prova och se resultatet i loggar men problemet med att jämföra olika spår är att man oftast inte är speciellt bra på att utnyttja bilen i alla lägen. Ett snabbare spår som man kör längre ifrån bilens greppgräns kan fortfarande vara långsammare.

Har kört hårt den senaste tiden med att åka så snabbt som möjligt in i kurvorna men fortfarande träffa rätt apex och få med sig bra med hastighet ut ur kurvan. Har hittat bra med tid genom att försöka åka på de sättet med min framhjulsdrivna bil thumbs up


Det är ju just det som är så jäkla kul med bilsport... det är så komplext.....

Sen personligen och det tror jag dom flesta väldigt erfarna håller med om.... så även det man tror och känns som absolut snabbaste inte alltid är det..... så logg eller klocka behövs verkligen för att sortera ut vad som är snabbast.....

sen tycker jag själv iofs inte det är själen i racing, att åka snabbt.... utan själen i racing är att vara före motståndarna för mig personligen och då spelar spårval och reperterbart inte alltid så stor roll utan att kunna variera sig beroende på om jag ska jaga ikapp, köra om eller försvara en placering som viktigast och man får variera sig hela tiden beroende på....

handlar det bara om åka fort i varje kurva.... då är ju Rally överlägset racing och där handlar det nästan bara om att köra på känsla och inlärt för olika typer av kurvor.... eftersom man åker från A till B till C osv.. medans racing är bara en jäkla massa att åka från A till A och till A igen och igen och igen... vilket är skittrist i jämförelse om man nu inte hade omkörningsmomentet


Det är ju då det roliga börjar att finlira bil och spår för att kunna åka från de andra och känna och känna alla nyanser för att få det där lilla sista.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


+1!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Björn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Andreas Millbro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
fast problemet med nästan alla såna här artiklar är att dom ändå förenklar eller försvårar hur man ska köra.....


Personligen så är iaf receptet för att åka fort.... mer träning och sen ändå mer träning....

men sen för att åka fort och sen ändå fortare... så krävs det olika saker i olika kurvor...

Det är mycket snack emellanåt om slow in fast out och nu då även fast in fast out.... men nånting som folk glömmer är att ibland är faktiskt kortaste vägen klart bäst oavsett hur mycket hastighet man får med sig i jämförelse..... och ibland är det bättre att köra så man bromsar så sent och rakt som möjligt och sen bara "flickar" runt bilen och kan trycka på full gas med så rak bil som möjligt..... dvs det finns massor av olika "tekniker" och olika passar olika bra för olika typer av kurvor..... och sen är det tillråga på allt olika beroende på olika förare och framförallt olika bilar.....


Håller med, det svåra är bara att veta hur man ska ta en viss kurva med en given bil på förhand. Det går att prova och se resultatet i loggar men problemet med att jämföra olika spår är att man oftast inte är speciellt bra på att utnyttja bilen i alla lägen. Ett snabbare spår som man kör längre ifrån bilens greppgräns kan fortfarande vara långsammare.

Har kört hårt den senaste tiden med att åka så snabbt som möjligt in i kurvorna men fortfarande träffa rätt apex och få med sig bra med hastighet ut ur kurvan. Har hittat bra med tid genom att försöka åka på de sättet med min framhjulsdrivna bil thumbs up


Det är ju just det som är så jäkla kul med bilsport... det är så komplext.....

Sen personligen och det tror jag dom flesta väldigt erfarna håller med om.... så även det man tror och känns som absolut snabbaste inte alltid är det..... så logg eller klocka behövs verkligen för att sortera ut vad som är snabbast.....

sen tycker jag själv iofs inte det är själen i racing, att åka snabbt.... utan själen i racing är att vara före motståndarna för mig personligen och då spelar spårval och reperterbart inte alltid så stor roll utan att kunna variera sig beroende på om jag ska jaga ikapp, köra om eller försvara en placering som viktigast och man får variera sig hela tiden beroende på....

handlar det bara om åka fort i varje kurva.... då är ju Rally överlägset racing och där handlar det nästan bara om att köra på känsla och inlärt för olika typer av kurvor.... eftersom man åker från A till B till C osv.. medans racing är bara en jäkla massa att åka från A till A och till A igen och igen och igen... vilket är skittrist i jämförelse om man nu inte hade omkörningsmomentet


Det är ju då det roliga börjar att finlira bil och spår för att kunna åka från de andra och känna och känna alla nyanser för att få det där lilla sista.


Jag sa aldrig att det inte var roligt utan bara att det är svårt. Det är svårt och roligt på samma gång.

Men när man släpper på att bara göra en sak i taget utan börjar köra bilen efter vad den klarar av och anpassar spåret efter situationen vid en omkörning. Då blir det riktigt kul.

Egentligen borde man väl köra racing men men...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kör INTE "slow in, fast out"
15923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande