Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Förvirrad nybörjare behöver råd
1 besök senaste veckan (7998 totalt)
919rr
Bålsta
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5


Trådstartare
Har tänkt att jag äntligen skall ta tag i mitt bilintresse genom att åka några banträffar, kanske några konbanor eller annat som jag tycker verkar kul. Så det viktigaste för mig är att det känns kul - verklig snabbhet kan ta när man tävla (då i någon annan bil, kan t ex var kul att sladda lite också) - så min fråga vad skall man välja för modell.

Jag vill ha en bakhjulsdriven bil och eftersom jag vet att BMWSC ordnar banträffar så verkar det som en bra ide att köpa en BMW.

Livet skulle vara enklare om det inte innebar en hel del kompromisser, jag vill kunna ha bilen även till vardags, skall gå att besikta som den är, vill att den skall vara billig (helst under 20 000 min absoluta maxgräns är 35 000, då jag vill att man skall känna att livet går vidare (utan ekonomisk katastrof) även om några lärorika misstag skulle inträffa typ, banan svänger helt plötsligt men jag gör inte det , vill inte laga hur mycket rost som helst...

Som tur var fick jag några bra tips av Steffe (tack för det) i onsdags på Sveavägen -> BMW Compact 318 (E36)->. Efter en blocket-sökning idag har jag nu fattat att det är inte så enkelt att få tag på en sådan (om man inte vill åka långt för att titta på en ganska gammal bil). Amn: såg några som fanns nära försökte komma i kontakt med säljarna utan att lyckas.

Funderar nu på om jag skall släppa denna modell (jag behöver ändå köpa en andra bil relativt snabbt) och det är då tankarna börjar snurra:
Skall man ha 4 eller 6 effekt kontra vikt ?
Spelar karossen någon större roll , sedan , touring, coupe
E36 vs E46 (snyggare men tyngre, fast säkrare ?, mer rostkänsliga ?)

typ E36 coupe 318 vs E46 328 Touring, E36 compact 323 vs e36 318/325 coupe eller 328, det snyggaste valet tycker jag personligen skulle vara en E46 Ci 328 (med lite småfix(?) verkar de billigaste kunna landa på ca 35000) eller är en E46 328 onödigt tung? Eller skall man trots allt köpa en E36 Compact 316 (svårt att uppgradera bromsarna mm?) eller skall jag trots det är opraktiskt vänta ut en 318/323 compact.

Valet kanske inte spelar så stor roll, men samtidigt borde det finnas val som är smartare än andra ?.

PS. Har läst en hel del nybörjartrådar - dock inte alla-sorry , tycker att E30 är för gamla, Alfa tror jag det är mer meck med, miata är inte aktuell för mig, porsche för dyra, gamla. Känner inte just nu för någon volvo (har haft en del volvo-bilar genom åren).

_________________
Jan-Erik Robertsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jag skulle satsa på en E36 med sexa (325/328), bra grundeffekt och hyfsade originalbromsar. Och det finns ju "några" andra såna projekt ute i världen

Men de bilarna börjar ju ha några år på nacken så se till att hitta ett exemplar med så lite rost som möjligt.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förvisso så finns ju bilen i Sthlm's sv fiskeläge men det är ju bara 40-50 mil dit

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82972

Den uppfyller dina ekonomiska krav, förvisso inte en ball tvådörrars men familjen kanske uppskattar fyra dörrar på en andrabil thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



919rr skrev:
...porsche för dyra...


944

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Har du kollat om du inte får väldigt mycket mer för pengarna om du köper en bil från England? Jag har ingen koll men vet att vissa lite nyare bilar är tokbilliga där, bland annat RX-Mazdor.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Gå in på www.alfaromeo.org där kan det ju finnas kul bakhjulsdrivna bilar redy to go för vettig peng.
Citera
919rr
Bålsta
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5


Trådstartare
Tack för era tips, var förut seriöst intresserad av en alfa men blev avskräckt av kamremsbyterna/kostnaden. 944 var såld. Eftersom min son kommer att köra bilen i bland känns det bättre med en vänsterstyrd.

Hur som helst har jag bestämt mig för en BMW , där min första prio nog är en 323 compact. Det finns en sådan till salu - jag har försökt nå ägaren utan resultat - nu har jag tröttnat på att jaga denna säljare.

Har även försökt fundera på karosstyp, efter lite googlande på nätet, autopower, rejsa - har jag kommit fram till följande, mycket liten viktskillnad mellan coupe och sedan(lite styvare), touring tyngre (men någon kör den men framgång i BMW cupen). - tja verkar som karossen inte spelar någon roll egentligen. Min prio-ordning just nu är:
E36 compact 323
E36 compact 318
E36 coupe 325/328
E46 Coupe 325 (?) 328/330
E46 sedan 328

Är det dumt att utesluta touring-modellerna ?


För att göra ett kunskapslyft på BMW-sexor var jag och provkörde två couper idag (E46, 2001) en 325 och en 330.
Jag blev lite besviken på draget i 325an faktisk, trodde den skulle gå bättre (alt jag varvade den för dåligt). 330 tyckte jag gick bra. Är det sommarens MC åkning på "gammel-firebladen" som gjorde att mina referensramar avseende acc blivit helt orealistiska - är en E46 325 2001 lite "seg"?

Detta fast motor i 325 lät bra, medam 330 motorn hade ett mycket tydligt och högt knack-ljud även efter varmkörning-verkade betydligt mer sliten (min lekmannadiagnos med noll erfarenhet av BMW )

Övriga frågor:
Hur stor skillnad tycker ni det är i kulfaktor på en E46 328 och E36 325/328
(tycker det verkar som fina E36 couper 328 kostar endast ca 5000 mindre än smårisiga E46 couper 328 och då borde den kritiska rosten (balkar mm, bortse från skärmar, dörrar, motorhuv) vara mindre på en E46 + att de är en säkrare bil ?)
År en E36 318is någorlunda likvärdig en E36 325
(Finns några fina och billiga 318is till salu men 325/328 är betydligt dyrare

_________________
Jan-Erik Robertsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



e46 330 hade jag satsat på. Utan att tveka!

Mest bil och motor för pengarna.

+ att den kan överladdas safe med alublock iom att den har stålfoder

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330_Coupe_En_agare_Sv_sald_0__kont . . . .

Touring så man kan ha rdäcken i bak!
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_330_m_sport_svensk_sald_41618073.h . . . .

http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_330_42476722.htm?ca=11&w=2


MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
919rr
Bålsta
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej Erik
Tack för dina länkar - skall fundera på om jag skall ändra min inställning till touring
Vilket sammanträffande just Coupén du länkade till var den som jag provkörde idag!, Verkade mycket bra på bild och billig.

I verkligheten var den helt nylackad, frågade säljaren vad som var rostigt innan. Fick ett hyfsat ärligt svar (tror jag)- på hela sidorna, lite var som helst. Efter en liten snabbtitt från min sida såg jag de hade bara lackat över lite rostbubblor på höger framskärm, undersidan på motorhuven var lättad 2-3 cm (en bit var helt bortrostad ). Runt dörrlåset bubblade rosten under lacken, växelspaken glappade ganska mycket med växel ilagd. AC gick konstant på olika fläktvarvtal. Hur den såg ut under orkade jag inte titta efter då motorn hade ett mycket tydligt och högt klonk-ljud som hördes mindre någon enstaka gång men mycket högt i princip hela tiden, då jag har noll erfarenhet av BMW vet jag inte exakt vad de kan vara men jag är ganska övertygad att denna motor behöver bli lite ompysslad. Stolen, ratten var betydligt mer sliten än den 325 jag också tittade på trots samma uppgivna miltal.

Min sammanfattning (tills någon mer (BMW)kunning person har en annan uppfattning) är snabblackad utan riktigt underarbete med sliten motor som behöver fixa något eller allt av VANOS/kamkedja/något annat.
(eller så är det helt olika ljudbilder mellan en 325 och en 330 och att mycket tydliga klonk ljud/rassel är helt OK )

_________________
Jan-Erik Robertsson
Citera
919rr
Bålsta
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5


Trådstartare
Tack alla för era bidrag - tror min "shortlist" ser ut som följer, efter några provkörningar och många samtal till olika säljare, är imponerad av alla trevliga säljare som förutom att de direkt beskriver bilen på ett realistiskt sätt också strör kunskap om BMW i allmänhet - många samtal har varit mycket lärorika för mig.

1. 318 ti Compact E36 troligt pris för en sådan för ca 10-15 tsek
2. 318 is E36 coupe hyfsad tror jag landar kring 15 - 20 tsek
3. 328i E46 (98-99) coupe, med hyfsat mycket (yt ?)rost kring 34-37 tsek
4. 328i E46 sedan, med rost i skärmar mm tror jag ligger kring 28-33 tsek

Dvs alla har lite rost har och där, personligen har jag inget problem att fixa lite ytrost i skärmar , dörrar mm men vill helst inte börja svetsa nya lådor, balkar, golv och liknande. E46a verkar var en mycket rostkänslig bil jag tror att den kommer att få samma rykte som 99-02 mercedes, eller så har jag fått helt fel syn då jag rör mig i träskprisklassen, men har även ringt på dyrare E46 - alla har haft synliga rostangrepp på något av/alla ställen: skärmar, dörrar, motorhuv. Min känsla är dock att jag helst åker E46 till vardags/andrabil - men vete f*n om det är något speciellt smart beslut ? Känner att jag kan dyka upp i en halvfixad E46 med hemmalackade skärmar, dörrar, motorhuv båda vid en BMW-banträff och vid garageuppfarten - har ganska starkt psyke:) (grannarna är också vana vid mina sköna bilpärlor, dock vägrade min fru att ha en folkracebil på tomten så där blev det tvärstopp) och andra sidan kostar en E46 nästan dubbelt så mycket som de övriga alternativen.

Om jag mot förmodan ramlar över en 323 compact slår jag till direkt, men de verkar ovanliga, E36 325/328 coupe tycker jag är överprissatta köper heller en risig E46 som är mycket bättre till vardagskörning.

Skulle vara kul om någon hade erfarenhet av E36 318is funderar om de blir för kraftlösa på banan (i längden) - vad vet jag ? (vet dock att jag tyckte det var skitkul att köra volvo 740 gl (112 hk ?) alla fall en gång på bana med halvslitna standardäck - kul och sladda lite också - trodde dock att bromsarna skulle smälta i depån efteråt - berodde säkert på min amatörmässiga bromsteknik).

Vilket av alternativen 1-4 tycker ni verkar ge mest kul/kr, är det något alternativ som ni ej rekommenderar, vet att detta är en svår fråga - skriv er åsikt - vet att det är mitt beslut.
[/b]

_________________
Jan-Erik Robertsson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Hade satsat på em E36 328.
Har du bara 35K så hittar du sådana i ok skick för runt 20, lite bromsar, ett D2 coiloverkit och några beg extrahjul så har du gjort dig av med dina 35k.
Sedan i med bur och byt utväxling så har du en kul bil för lite pengar..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



chrix74 skrev:
Hade satsat på em E36 328.
Har du bara 35K så hittar du sådana i ok skick för runt 20, lite bromsar, ett D2 coiloverkit och några beg extrahjul så har du gjort dig av med dina 35k.
Sedan i med bur och byt utväxling så har du en kul bil för lite pengar..


+1, touring MÅSTE det vara också tror att du kan komma billigare undan dessutom, säsongen är mer eller mindre slut, PRUTA!

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja Touring eller 4 dörr.
Är inte Coupen tyngre?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
919rr
Bålsta
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5


Trådstartare
En liten uppdatering - tack alla för att ni försökt vägleda en förvirrad nybörjare!

De samlade intrycket från alla jag pratat med + forum ger E36 bäst på banan/E46 bäst i vardagslivet. Eftersom min son någon gång ibland troligtvis kommer att låna bilen har jag bestämt mig för att skippa compact-planerna pga lite för spännande (vinter)egenskaper (föräldrar-ansvar får väga tyngre än lite roligare på banan).

Jag har bestämt mig för en 328 kan antingen bli en E36 eller E46, coupe eller sedan spelar ingen roll för mig.
pris/skick, geografi, säljare kommer nog bestämma vad det slutgiltigt landar på.

Om någon orkar - finns det någon fördel med en touring, bättre balans ?, lite mer vikt över bakhjulen ? för annars väger val dom lite mer eller är det lägre pris har bla sett en billig E46 328 touring (utpris 24 dvs 20 i slutpris).

_________________
Jan-Erik Robertsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Touring thumbs up R-däcken får plats till/från banan, man kan med lite god vilja sova i bilen om det är flerdagars event, eller bara vila upp sig

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Förvirrad nybörjare behöver råd
1 besök senaste veckan (7998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande