Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra Rally grupp E, BMW E30 eller E36?
7858 besök totalt
McClint
Stora Skedvi
Här sen Aug 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Jag har starkt funderat på att börja köra rally. Jag kan skruva och tycker det är kul därför tänkte jag bygga mig en egen bil.
Jag vill ha kul (läs bakhulsdrivet), sedan har jag en viss förkärlek för BMW.
Jag har läst reglementet med 15kg/kw m.m. så jag vet vad som gäller.
Min fråga är vad ska jag satsa på BMW E30 eller BMW E36?
Min tanke är 1,8l i båda fallen.
E30 är ju enklare och skruva har lite mindre lull-lull. E36 ska ju ha bättre väghållning och lite mer pulver i spisen, men E36 väger ju mer också.

Finns andra fördelar nackdelar, hur är BMW som rallybil? Vad tycker ni?

Tanken är att först skaffa bil och köra lite Drivers Open, sedan börja bygga in stolar och bur för att till slut besikta som Grupp E

_________________
Mikael Klint
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Bygg den som standardrallybil dvs, plocka inte ur inredning etc. då kan du köra på gatan som en vanlig bil och besiktar den som vanligt på bilprovningen.

Vi har en Volvo 940 GrE som också används som privatbil emellanåt, och det funkar fint.

_________________
Johan Eriksson
Citera
McClint
Stora Skedvi
Här sen Aug 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för svaret, min tanke är att inte homologenera (eller hur det stavas) bilen, utan köra som standardbil.

Just nu lutar det åt en E30, känns som en enklare bil att skruva med. Läste också någonstans att den har kraftigare chassi än E36, kan nog stämma, ju nyare modeller på bilarna desto snävare toleranser blir det på grejerna.

JE Jr skrev:
Bygg den som standardrallybil dvs, plocka inte ur inredning etc. då kan du köra på gatan som en vanlig bil och besiktar den som vanligt på bilprovningen.

Vi har en Volvo 940 GrE som också används som privatbil emellanåt, och det funkar fint.

_________________
Mikael Klint
Citera
Allmänt banåkaforum
Börja köra Rally grupp E, BMW E30 eller E36?
7858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande