Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svängiga jänkare?
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4314 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



finns ju en stöldskadad här på forumet för 20.000:-

_________________
MackeMaehlum
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



jänk har ju sin charm.. mycket roligare än ett tyskt kassaskåp!

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Niklas, jaa kanske nåt åt det hållet

Anders, vad var det för nåt som jag kanske inte var sugen på? GRYMT fräck men lite mycket ombyggnation för mig smak

SGM, mjoo hade så gärna kompletterat med en stingray, men kommande CSN ekonomi tillåter inte dylika inköp och imprezan gnager i sig pengar som en... ja... en jänk kanske inte är optimailt billig i drift, men lite billigare än en impreza och dessutom en del mellanskillad i reserv för oförutsedda utgifter.

Nu vet jag knappt nåt om jänkare, har ni några bra länkar? Hade som sagt snöat in mig lite på miata som csn-bil, men blev lite kär i den röd och vita forden i starsky & hutch... Och visst har de en charm vinkelhjärnen från andra sidan havet?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



länkar om vad?

balla bilar?
putsbyggen?
trimtips?

ska du kolla putsbyggen med 'så kallad' banracinginspiration... så är det http://www.pro-touring.com/ som gäller... massa info om tredjegenerationscamarosarna www.thirdgen.org

Ja, visst är camaron frääään! (den jag postade bild på)
vaddå ombyggd?? Fabriksräcer ju.. lite extrautrustad bara
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Jeppsson skrev:
Ja, visst är camaron frääään! (den jag postade bild på)
vaddå ombyggd?? Fabriksräcer ju.. lite extrautrustad bara



Du menar väll att alla andra Camaros är extrautrustade med massa tjafs, och det är sådär en stock Camaro utan extra trams ser ut
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
främst trimtips typ... Och "bra grejjer att veta" typ
vilken motor som är "bäst" och vilka väghållningsgrejjer som är prisvärda osv?

hur bra håller jänkarna ihop jämfört med japanska, tyska och franska bilar, vad pajjar först osv? håller de för samma misshandel som tex en miata?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



OK...

kanske inte riktigt passar på det här forumet...

Nåja... på tredje generationens camaro/firebird (karosskod f-body, går ofta under den benämningen) finns det 5L och 5,7L motor att välja på. 5,7 (350 cui) fanns enbart med automat (4pet) eftersom att de 5 vxl lådorna inte pallade vridet (fanns därför bara till 5L - 305 cui)
Motorerna fanns med elektroniskt insprutning (TPI, att föredra!) och 'elektronisk förgasare' (TBI - Terrible Bad Idea! )
chassiemässigt är det en bil med halvbärande kaross, dvs bak är den bärande och fram sitter det en ram (som är gummibussad i resten av karossen... man kan säga att bilen har ett eget liv i kurvorna )
Bilen är ung lika robust som en stridsvagn och väger dryga 1600 kg (det finns en hel del att ta på)
väghållningen är bra, men kan bli bättre...
Tips: köp en kupé - T-Topparna brukar läka in vatten och cabbarna är lika styva som ett suddigum..

original har de kring 230 hästar (TPI 5,7L) om jag inte minns helt fel.
TPI motorerna är täppt på både insug och avgassidan. Headers och ett avgassystem/dämpare hjälper till men sedan är det relativt stopp om man vill ha hästar. då är man väl uppe kring 260-270 pållar... Glöm inte bort att jämfört med subarun så är de ASBILLIGA att trimma... både för väghållning o motor

om du har fler (orejsiga ) frågor får du gärna maila mig... admin@propontiac.com



Ang väghållningsdelar: belägg (bättre) kostar kring 1000lappen... byt till solida bussningar mellan ram o kaross, hårdare bussningar till krängningshämmarna, hårdare fjädrar o dämpare... bussningarna går väl totalt på kanske 1500... fjädrarna, ingen aning men gissar vilt på 2500 och dämpare (koni finns) kostar väl kring 4000...

EDIT: kolla thirdgensidan... där står mycket nyttigt... de har forum också (ljusår från rejsa dock )
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Jeppsson skrev:


chassiemässigt är det en bil med halvbärande kaross, dvs bak är den bärande och fram sitter det en ram (som är gummibussad i resten av karossen... man kan säga att bilen har ett eget liv i kurvorna )


Vilka år pratar vi om nu.........för min bil har självbärande kaross (-89)

och det där om motorer och effekt.......nja.......polismotorn har 300 orginalhästar...med enkel TBI...och det finns ett insug med dubbla TBIer. Det finns dessutom kammaxlar idag.......så 400 hk är inget som helst probem.
Sant är att TPIn är lite trång i insugen.......men ska man inte varva så mycket, så går det att få en makalös kraft.

EDIT:
ang vikten.....så finns det mycket att göra

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



jag tänkte på gen 3 82-92... men nu när du säger det... så är de ju självbärande

Japp, att trimma jänkmotor är som sagt asbilligt jämfört med din nuvarande

300 originalhästar??? camaro?

EDIT: polismotor? du menar capricen va?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Jeppsson skrev:

EDIT: polismotor? du menar capricen va?


Ja.......men det är samma grund motor......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



ButterflyRacing skrev:
Anders Jeppsson skrev:

EDIT: polismotor? du menar capricen va?


Ja.......men det är samma grund motor......


Näää, inte som gen 3 väl?
Capricen är ju LT1 och det fanns 93-97 i camaron
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Jeppsson skrev:


Näää, inte som gen 3 väl?
Capricen är ju LT1 och det fanns 93-97 i camaron


Polismotorn är ingen LT1....utan en 350 med TBI
och varför hålla sig till vad som satt orginal.....??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



ButterflyRacing skrev:
och varför hålla sig till vad som satt orginal.....??


näää, just det

fast jag gillar originalare
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



ButterflyRacing skrev:
Anders Jeppsson skrev:


Näää, inte som gen 3 väl?
Capricen är ju LT1 och det fanns 93-97 i camaron


Polismotorn är ingen LT1....utan en 350 med TBI
och varför hålla sig till vad som satt orginal.....??

Capricerna fanns ju med LT1:an, det fanns ju en modell som kallas för 9c1 som vanligvis brukades av FBI, Polisen mm, vanligtvis ingen 'riktig' polisbil med ljusramper på taket och den biten, en aning mer diskret framtoning Detta ska tydligen varit grunden till det som kom att bli Impala SS... Chassimässigt ska 9c1 också skilja sig från den vanliga Capricen och vara i stort sett som Impalan. Men som sagt 350 med tbi är väl det som förkommer mest när det gäller Capricer.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Med risk för att bli påhoppad för sakfel av våra US-vänner så vill jag bara påpeka att trans am-klubben (?) körde fortare i superstage än dom flesta saabarna och då var det lite blött också thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



jag skulle ta en Corvette C4:a. 300hk, 1500kg (går säkerligen lätta massor), och låg tyngdpunkt.
viktfördelning 51.5/48.5%.
De är dessutom fruktansvärt snygga, och har ett imponerande motorrum

De går ju få för en rimlig peng dessutom. (runt 180k för en LT1 93:a såg jag nyligen)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Daniel Ekström skrev:
Med risk för att bli påhoppad för sakfel av våra US-vänner så vill jag bara påpeka att trans am-klubben (?) körde fortare i superstage än dom flesta saabarna och då var det lite blött också thumbs up


skulle varit där, men fick sitta hemma pga inkontinens i urtrampningslagret

det var regn hela dagen, men snabbaste bilen, en kompressormatad 89a (eller 90a) körde på 1.38 eller 1.39...!!!

Snabbare än lanciaklubben också, som var där samma dag! (alltså samma regn...)

Transamklubben kallas den, helt rätt.. men om man ska vara petig så heter den faktiskt Trans Am Club of Sweden!
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

AndreasNystrom skrev:
jag skulle ta en Corvette C4:a. 300hk, 1500kg (går säkerligen lätta massor), och låg tyngdpunkt.
viktfördelning 51.5/48.5%.
De är dessutom fruktansvärt snygga, och har ett imponerande motorrum

De går ju få för en rimlig peng dessutom. (runt 180k för en LT1 93:a såg jag nyligen)


Håller med Andreas, ska det va "jänk" - satsa på en Vette"
Plast kaross o stabil ram --> låg tyngdpunkt.
Bra enkel/lättrimmad motor som det finns MYCKET delar till.
Lättmekad iom att huven frilägger hela framdelen på bilen=praktiskt
Dessutom svänger den BRA i orginal

Riv bara ut all krånglande elektronik - usch thumbs down thumbs down
Ska väl finnas med manuell låda dessutom!

_________________
Jan Å
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Svängiga jänkare?
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande