Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (45009 totalt) |
Imponerande bygge Mikael.
Den här Civinco-grejen och annan elektronik förstår jag mig inte ett dugg på. Jag blir bara impad. Jag har dock för mig att du har besiktigat som ombyggt fordon. Kan du inte berätta lite om hur det gick till och vad du har lärt dig av det.? Svårigheter, läxor mm mm. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Tack för det! Mitt projekt har hållit på ett par säsonger och under tiden har nya utmaningar tillstött som jag har behövt lösa. Som ett resultat av allt skruvande så tog jag kontakt med SFRo och diskuterade förutsättningarna. Min bil är ändrad, relativt en standard bil, på snart sagt varenda punkt och tillsammans med bromspapper, bromsprov och en allmän genomgång av byggnationen så kom vi fram till att det var möjligt. Sökte upp en bilbesiktning som har personal och stöd för en besiktning. Inte svårt i teorin men i praktiken rätt mycket jobb. Jag föreslår boken som finns att köpa på SFRo. Kommer du till Emmaboda så kan vi prata mer där? _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Jag funderar allvarligt på att åka denna gång också Jag har dock kvar vad jag uppfattar som spikningar vid visst varvtal och last. När jag kör med hjälmen hör jag inte motorn på samma sätt.... Hoppas dock hitta lösningen innan det är dax. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Tackar!
Vi får ta ett allvarligt snack i Emmaboda. Fast jag har nu plöjt igenom halva "Besiktiga som ombyggt fordon" tråden och har mer eller mindre tappat hoppet. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Jag kom fram och tillbaka i går.
Sviestad var målet och det blev nga varv med nya programvaran installerad. Efter att ha höjd tabellen för map-simuleringen, för att ta bort spikningar, så förväntade jag mig att nga celler var för höga. Org. ecu stängde av ett antal gånger och jag justerade lite åt gången för att till slut få till en fungerande tabell på absolut sista varven innan det var dax att åka hemåt. Kul att äntligen få rasta bilen på bana igen Kanske kommer lite bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Nu har det äntligen blivit möjligt att jämföra den simulerade MAP-sensorsignalen med en original MAP-sensor.
Det visade sig att den simulerade signalen följer originalet så bra att man knappt ser den bakom den gröna kurvan vilket är original MAP-sensor. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Japp det har hänt en hel del. Har tänkt att uppdatera men men. Nya lambdagivare från Bosch har underlättat, körde med Biltemas tidigare vilket säkert har varit bidragande till att konverteringen dragit ut på tiden. Stor skillnad :-) Rullade ca 1000 mil föregående säsong. Sedan blev det en oljekyl, bränslepump, bränsleregulator, oljetempmätare, krängningshämmare bak, avlastad turbo (hänger inte i grenröret), bytt drivknutar och drivknutsfett, sedan blev det en ny turbo original TD0419T (tidigare 16T). Det blev lite ändå :-) Nu rör det på sig och mer är inte att tänka på för då tror jag knutarna går och kanske även vx-lådan... Blir det ngn ny Speedster för dig? _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Ta mig inte på fel sätt nu, men varför hålla på med den där piggyback skiten? Det fungerar ju aldrig. Om du köper ett riktigt eftermarknads sprut så har du ju allt som i en liten ask. Du lär ju få byta till Manuellt spjällhus, men det ser jag bara som en fördel.
Riktigt snygg bil förövrigt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Det började en gång som ett budgetbygge skulle "bara" skruva dit en turbo :-). Jag har lärt mig en del sedan starten, hmm. Jag har tagit små kliv för att sedan ta några större och under tiden skaffat styrsystemet från Civinco. Utmaningarna har varit många då denna bils originalelektronik inte låtit sig luras så lätt. Nu fungerar det och det är ju skönt. Visst har jag tänkt att jag skulle köpa ett annat sprut då och då, säkert skulle jag ha sparat mycket tid på det. Men det stannar inte bara med sprutet, så vitt jag vet så måste även ha nya mätare för hastighet, varvtal och andra parametrar. Genom lösningen jag har nu så fungerar alla övriga parametrar och styrning av motorn. Tittar till din tråd också då och då, skönt att kunna köra ut på gatan också :-) _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Hålen som kom till för att ventilera ut värme från avgassystem samt för att oljekylen skall få luft. Kylen är dock inte monterad på denna bild.
_________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA -02 konverterad till TURBO | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (45009 totalt) |