Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Trimma chaufförsmöjligheterna? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (3121 totalt) |
Kanske är mina 43:or som hjälper till. Körde 325 E30 i söndags, inga problem där. Tror inte den är moddad. Men det där är ju personlig tycke och smak som avgör. Pedalerna ingår normalt i "seat fitting"... allt ska ju stämma. |
||||||||
ok, varför? Vad spelar det för roll om jag drar fast en breddande platta på bromspedalen eller gaspedalen eller båda? För jag hoppas att det framgår att det är planen? Dvs att bredda anläggningsytan på bromspedalen med ett pedalset á la OMP eller liknande.
Ja, jag vet och gör också så. (Det finns dessutom fler sätt...)
Jorå, det går alldeles utmärkt. Iaf på min Vobblo V70 -03. (Bilen som skall "moddas" är den i min signatur, en M3:a) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Missade den här förra gången tråden var aktiv. Så jag tar det nu istället. Jag har haft Alfa 156, och nej, jag sitter inte speciellt bra där heller, det hjälper ju inte att rattstången är justerbar i längsled om det inte går att få den tillräckligt långt bak. Å andra sidan sitter jag mer eller mindre illa i de flesta bilar, undantag ungefär, BMW, Merca, VW-koncernen och Volvo. Enda bilarna där jag kan få ratten "i magen". Konstigt nog är MR2:an rätt hyfsad utan att vara justerbar i längsled (kanske för att den är tänkt för amerikanska marknaden?), dessutom kan jag se instrumenten, vilket är ännu ovanligare. _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Varför stolen så lååååååångt ner som möjligt? förutom fördelen med att få sin egen vikt lägre ner.. finns det fler?? själv föredrar jag sitta ganska upprätt/högt , det ger mig en känsla av att jag får mer kontroll på fordonet... Och bättre sikt,.. ?! mvh Peter |
||||||||
Visst är det konstigt att ratten "normalt" sitter för långt bort... Tycker även att tillverkarna sätter den för högt upp med. Verkar som att de bygger bilarna för de som sitter HÖGT - för då får man ju automatiskt mer böjda ben = ratten kommer närmare. När man sedan justerar ned stolen till "lägsta" händer oftast 3 saker: --> ratten för långt bort --> ratten för högt --> sätet blir mer vågrätt ??? Skulle inte en "rätt" funktion vara tvärt om? A/ Har en del långa kompisar o de tvingas sitta med knäna i "luften". B/ Mina korta tjejkompisar når knappt ned till pedalerna iom att sätet blir så vinklat i högsta läget. Hade varit mer logiskt tvärtom... Som någon sa, justera ratten tar 2 sec - lägsta o längst bak. Sitter bra i Volvo; bra skjutmån i ratt + kan vinkla sätet (man vill ju inte ha raka ben om det smäller..) Sämre justeringsmöjligheter i SAAB men annars är ju den roligare att ratta - enkelt val om man nu ska ha familjebil... Konstigt nog har Porsche INTE tillräckliga justeringsmöjligheter ok i höjdled med inte i längsled. Har även kört senaste M3 en del, o där sitter ratten för HÖGT?? Är de rädda för att "kraftiga" tyskar kommer för nära ratten vid en krock? _________________ Jan Å |
||||||||
1. Skillanden i pedalkraft mellan pedalerna och gamla vanliga materialutmattningsfenomenet. Vissa bilar har upp till 80 kg pedaltryck på broms så det är enbart en ren principfråga, var och en gör självklart som man anser vettigt. 2. Ok, onödig kommentar av mig, visste inte vad du visste. Hakade också på en annans inlägg som inte direkt tydliggjorde vad du hade för stil. 3. Kan bara gratulera om du fixar det på vanligt sätt. Vi måste vara mycket olika skapta, eller köra på olika sätt, då M3 enligt mig funkar utmärkt utan modifiering, men V70 inte alls. Du tycker tvärtom. Med andra ord har jag inget att tillföra, utom att jag rekommenderar att modda gaspellen istället för bromsen. Good luck. |
||||||||
Förutom att man lättare blir "ett" med bilen om man sitter lågt (subjektivt) så kommer man längre från islagsytorna. Har man sett vad en ÄLG kan göra med vindruta/tak - så vill man INTE sitta nära vindrutan o högt upp inte _________________ Jan Å |
||||||||
En klassiker är högt och med god sikt på slalom. I racing lågt, nära mitten och oftast långt bak (pga och beroende på viktfördel.). |
||||||||
Bra, nu vet vi varför Porsche har ratten så långt fram =så man inte kan sitta hur långt bak som man vill. Tillräckligt baktungt som det är... _________________ Jan Å |
||||||||
Faktiskt samma på Radical... |
||||||||
1. Ok, då tror jag att jag förstår. Men det jag skall göra är alltså inte allvarligare än att borra två-tre hål i bromspedalens platta. Kan det ge nog med materialutmattning för att få den att separera menar du? 2. Helt ok. Det är verkligen inte lätta att veta. 3. Nja...för det första så har jag 46:or att "blippa" med. För det andra så är det lite skillnad på hur aktivt jag gör det. Med V70:n är det för att öva och hålla koncentrationen uppe. Den är ju framhjulsdriven och har en mjuuuk koppling så det behövs förstås egnetligen inte alls. Det går alldeles utmärkt att matcha M3:n också - mycket lättare/bättre än vobblon. Men, med M3:an i max-tempo balaserandes på greppet känns det liksom viktigare att göra det exakt rätt än med vobblon gåendes från 3:an till 2:an i 45km/h på väg in i en rondell. Jag gör det alltså relativt obehindrat i båda bilarna och är endast intresserad av att vässa en redan optimerad möjlighet ännu lite mer. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Allmänt banåkaforum Trimma chaufförsmöjligheterna? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (3121 totalt) |