Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -03
12 besök senaste veckan (14448 totalt)
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Jahapp.

Tänkte väll kanske prova de här med projekt tråd på denna bil för å få lite feedback och inspiration till skillnad från gammeln då det bara blev massa blodiga knogar o sena nätter i garaget.
Vi börjar väll med lite bilder som alla verkar uppskatta och de e ju faktiskt det man själv kolla mest på hos andra rejsianer. Observera att det kommer gå fort fram nu då jag redan haft bilen sen Juli och gjort lite smått å gott med den.
Här har vi då skapelsen första bilden tagen på random mack längs e4an på väg hem. självklart ska frugan va me o poosa lite de lär ni få vänja er med.



Helt orginal och i någorlunda bruksskick känns den lite vinglig och orolig i högre farter på hemvägen
men de är säker nått man kan råda bot på Efter ett utlovat stopp på kolmårdens djurpark såg jag till mitt förtret lite färgsprut på en gummilist runt dörren jag inte sett tidigare. Arg och iriterad ringer jag upp släljaren å frågar arför i H...te han inte sagt nått om omlackeringen när jag frågat han tidigare. Efter lite diskutioner får jag reda på att bilen varit med om en stöldskada för några år sen då man knackat rutan och stulit en gps. Lite lugnare fortsätter jag färden hemmåt men känner hur irritationen och oroligheten växer sig större. Så jag ringer och konsulterar min far som jobbar på en bilskade firma. Efter ett långt samtal och 2 timmars väntan ringer farsan upp och medelar att killen talat sanning. Enligt IF (Bmw originalförsäkring) har bilen varit med om en stöldskada där sidoruta och lack blivit åtgärdat. Däremot kommer ett till ärende upp som jag inte fått reda på tidigare. Att bilen 3månader gammal varit med i en seriekrock med 5 bilar i sthlm. Klumpen i magen blir inte direkt mindre av detta besked. Men far försöker lugna mig med att det är BMW bollmora som gjort jobbet och dom är nogranna och duktiga. Vid detta tillfälle blev v-dörr utbytt och v-baksärm riktad och tennspacklad. Men tankarna om att det vingliga betendet på vägen inte skulle vara bara bussningar och däck utan en ramsned bil började infinna sig...

Väl hemma får den umgås lite med sin storebror som bott i garaget i sen sommaren 2007 och dessvärre inte fått nån egen projekttråd



Nyfikenheten är stor på hur den egentligen ser ut undertill med tanke på vad den varit med om och oroligheten på vägen och allt snack om sprickor kring subframeinfästningarna så måste jag säga att man vara rätt spänd när man kröp innunder.



Men efter nån timme med sladdlampan o lite letande kom jag fram till att allt såg fint ut sånär som på en brusten bakfjäder lite extra svart underedsmassa i vänster hjulhus och en minimal spricka vid ena subbframe infästningen som var svår att säga om det bara var färgen som spruckit eller om plåten tagit stryk med. Nu kändes allt lite bättre men man var fortfarande lite fundersam på vad som egentligen var gjort med bilen på bollmora.

Här har vi då min lillebror Jakob på just fyllda 18 som är ute och övningskör/provkör M3an och med betyget fan vilken grym bil så är väll tidigare incidenter inget att oroa sig för.... :S

Va ner på Bos träffen i eskilstuna och införskaffade en uppsättning H&R sänkfjädrar som åkte på så fort man kom hem till garaget.


Vilken lättnad bilen går betydligt mkt bättre på vägen efter sänkning och hjulinställning. Inte helt perfekt men ett par nya däck skulle nog göra susen. Sagt och gjort beställdes 4st 19X9.5 fälgar och en uppsättning Michelin pilot super sport i dimensonen 265/35-19

Vilken enorm skillnad nya fälgar och däck monterade och bilen går som på räls.


Sista svängen med bilen får bli ner på BMWCS träffen på mantorp sen e det dags för vinter och garage säsongen.

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Trevligt med flera fjällbor! Den där svarta känner jag igen...

MartinG borde också få vissa flashbacks...

Den röda ser riktigt trevlig ut även i verkligheten! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



JimmyE skrev:
Sagt och gjort beställdes 4st 19X9.5 fälgar och en uppsättning Michelin pilot super sport i dimensonen 265/35-19.


Vad är de för ET och fabrikat på fälgarna..?

_________________
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Vacker bil denna ska följas

Vad har du för planer med bilen?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Jodu Sören nu blir det ju mindre o mindre fjällbo då bilarna och jag mest huserar nere i roslagen.

Fälgarna är modifierade Varrstoen VT200 Et35 fram och Et22 bak ursprungligen 5x114,3 men ett par veckor senare hade intera skräddarsytt dom för E46 M3an rätt bultdelning rätt Et o rätt navhål.
Snyggt jobb men de tog lite väl lång tid. Synd bara att det blev bearbetning i bulthålen så blanka aluminiumen tittade fram så de får väll bli till o kränga av däcken och lacka fälgarna under vintern.

Tackar
Ja Svensson säg det på tok för mkt planer men ska försöka hålla det på en rimlig nivå.
Men först ut ska allt under bilen ner och tvättas blästras och lackas.
Nya bussningar fram och bak.
Inspektera och eventuellt förstärka på subframe infästningarna.
Diffen ska få sig en genomgång då jag tycker den "laggar" lite vid offensiv körning.

Här kommer en bild från hur det ser ut i garaget i nutid.



En hel del rivet och lite mera sviter efter den forna incidenten blottar sig 3 st små igensvetsade hål på vänster tröskel tittade fram. Antagligen har man dragit ut nån bula och gjort fint.

Lutar väll åt att åka ner på M.A.D Care Care i östhammar nån dag för å tvätta av underedet då dom har lyft och ordentlig tvätt.
Samt gå in med fiberoptik och inspektera trösklar och bakskärmar från insidan å se så allt står rätt till. Eventuellt blåsa i lite extra hålrumsvax och eventuellt frammåt sommaren lägga ett tunt slitskydd innunder på utsatta ställen.

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Tjena Jimmy!
Kul att du startat en tråd!
Blev bra ordning i garaget.
Lika noggran som vanligt ser jag.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Inte helt ovanligt på E46 orna att de blir slitna i mittläget på styrväxeln vilket får bilen att vingla på vägen. Känns obehagligt när vägen är spårig. Märks extra tydligt om man jigglar med ratten i 100 kmh, bilen kommer till slut i självsvängning. Finns tyvärr inget att göra än att byta styrväxel.

Edit: läser lite nogrannare och ser att du fått bilen att gå som på räls. thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



...och så glömde jag att säga, fin bil som jag gärna skulle vilja ha själv!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Så efter ett par månader med skidåkning på priolistan är vi nu tillbaks i garaget och tar upp jakten på att få ut bilen i skaplig tid. Var ner till en bekant på M.A.D Carcare i östhammar med bilen för en ordentlig underredstvätt för att förenkla det kommande arbetet men att riva fram och bakvagn.

Här kommer lite före och efter bilder.






Och efter en vääääldigt långsam hemresa landar vi utanför garaget rena och fina.
[/img]

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Blir fint det där! thumbs up thumbs up thumbs up Hur många mil har den gått?

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Jävlar så seriöst! När ska det börjas montera en massa godis?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Dom är väldigt tacksamma att tvätta under! Blir verkligen som nytt thumbs up

_________________
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Så det hände visst en grejj i förmiddags i garaget.




Magnus: Den har snart gått 13000 mil och såg en tendens till sprickor vid subframebussningarna så tänkte att det var väll läge o plocka ner och åtgärda. Har även hört på ryktesvägar att du hade lite erfarenheter ang detta ämne. Och efter nedmontering av bakvagn såg det värre ut än vad jag hoppats på. Har kikat lite på förstärkningskitten från TMS.
Svensson: Dessvärre inte blir mest originaldelar som åker dit har ett väääldigt stort paket på gång från Tyskland med diverse välbehövliga delar bilder kommer så småningom.

Just ja kan väll lägga upp en bild från eftermiddagens projekt med då. Blir lite skillnad här med.


_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Ännu en M3 E46 som blir så kärleksfullt ompysslad så man vill stå i kö att köpa den sen, hehehe!


JimmyE skrev:
...efter nedmontering av bakvagn såg det värre ut än vad jag hoppats på.


Tror det kommer bli standardkommentaren på det problemet de närmaste åren tyvärr för E46-ägare. När man tittar först så ser man nätt o jämnt ingenting. Sen när allt är nere och man slipar rent för att se bättre så...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ursäkta inhoppet i tråden. Var ser man sprickorna och känns det några symptom under färd?
Undrar varför jag frågar

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det finns bla en hel del på U-tuben om detta:
http://www.youtube.com/watch?v=HaTYBaMpUtE

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

964RS skrev:
Ursäkta inhoppet i tråden. Var ser man sprickorna och känns det några symptom under färd?
Undrar varför jag frågar


Känns inget ens när de är 10-15 cm. Men om man inte reparerar dem så kollapsar strukturen till sist, finns lite skräckkabinettsbilder på nätet. Men det är ju tokextremt läge. De flesta kommer köra åratal med sprickor utan att märka det alls.

Att se dem är lite pilligt minst sagt.


Sorry för trådkapningen

Tror det kommer vara hårdvaluta för värdet på bilar att de är åtgärdade.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Ja då va det dax igen för en liten lägesrapport från garaget.. har väll hänt en del men e väll lite sämmre på att uppdatera här men nu kommer en laddning bilder iaf.

Alla ok blästrade och o rengjorda sen blev det ett dygn i citronsyra bara för att.

Visste inte om det behövdes egentligen men kände att de e lika bra o väteutdriva lite efter syrabadet.

Målat och fint med Foliatec:s två komponents bromsoksfärg.

Subframesprickan höger fram i orört skick va ju inte så liten som man trodde från början.

Vänster bak däremot var ju betydligt mkt mindre.

Sprickan höger fram renslipad för kontroll. ser även att det går en spricka på tvären.

Höger fram penetrant provad för o se hur långt den går.

och vänster bak penetrant provad den med.
Därefter borrades 3mm hål i ändarna på sprickorna för at förbygga att dom uppkommer igen.

Sen va det dax för proffset komma o göra sitt.

Tigsvetsat med rotgas för bästa resultat. Och även om svetsmästarn själv inte ville att svetsarna skulle
läggas ut så kan jag intyga att dom såg sjukt fina ut men vi har väll lite olika nivå på bedömningen.

Bakvagnen på backen redo för å få sig en omgång.

Isärtagen och redo att skickas på blästring och pulverlack.

Undre camberstagen med hemmagjorda "Grupp.N" kilar

Bakdiff isärtagen och rengjord.

När vi endå penetrantprovade karossen så passade vi på att gå över kronhjulet med.

Nyinköpt E36 M3 diff isärtagen för att prova om man kan byta ut E46:ans visko mot
en lite mera hardcore lamelldiff o som vanligt med bmw va allt bara plug and play.

Dessvärre så hade den nog levt ett hårt liv innan så de va bara o beställa en uppsättning nya lameller och planslipa alla slitytor.

Gammla lamellen nött in till metallen jämfört med nya fina.

Det tilltänkta konceptet E46:ans hus och utväxling med E36:ans lamellhus lagerhalvor och medbringare.

Bakvagnen tillbaks från blästring och pulverlackering. Blev riktigt bra måste jag säga och så lär det väll hålla sig lite bättre än orginal.

Så bakdiffen monterad inschimsad och klar bara o fylla på olja och montera.

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Just ja höll på å glömma den här lilla leksaken vi spikade ihop en eftermiddag när vi va less på o skruva bil.

Lätt modifierad G27a, Recaro furious och lite MDF å så har man ett par kvällar räddade

Å så hade jag denna krabat på besök i garaget med. Gissa om jag blev förvånad när jag rullade ut från inunder bilen o såg den en meter bort.

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



De va inga dåliga sprickor Gått mycket på bana eller är det åldern som tar ut sin rätt?

_________________
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Jadu vet inte om dom e onormalt stora med tanke på vad man sett tidigare. Tror inte den gått på bana alls faktiskt då tidigare ägare inte verkade va nån bilkille direkt. Men de har säkert burnats en del med den. Nån från katrineholm som sett eller känner igen bilen så skulle de va kul o höra om hur den brukats av tidigare ägare?

_________________
Jimmy Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -03
12 besök senaste veckan (14448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande