Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rally blir dyrare med nya regler frå SBF?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (25231 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/2011/04/14/overaller-fia-norm-1986/


Kan inte förstå varför det är sånt klagomål om att byta overaller som är godkända från 1986. Har man haft sin overall i mer än tio år (som man måste ha gjort för annars hade den varit enligt FIA Norm 8856-2000) så tycker jag man borde fundera på att byta (imponerande dock om man har klarat att hålla figuren så den passar fortfarande ). Min senaste overall har jag bara haft ett par år och jag har redan varit tvungen att laga den, kan ju bara tänka hur den skulle ha sett ut om man haft den i tio år

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/2011/04/14/overaller-fia-norm-1986/


Kan inte förstå varför det är sånt klagomål om att byta overaller som är godkända från 1986. Har man haft sin overall i mer än tio år (som man måste ha gjort för annars hade den varit enligt FIA Norm 8856-2000) så tycker jag man borde fundera på att byta (imponerande dock om man har klarat att hålla figuren så den passar fortfarande ). Min senaste overall har jag bara haft ett par år och jag har redan varit tvungen att laga den, kan ju bara tänka hur den skulle ha sett ut om man haft den i tio år


Som jag förstod det, och jag kan ha fattat fel, så var det bestämmelsen att byta ut den var 5:e år folk störde sig på. Det gäller väl främst de som har en appendix-K bil och köra 1-2 rallyn varje år, och vissa år inget, som tyckte att det blev en omotiverat hög kostnad för att byta ut en overall som använts 10 gånger.

Som jag förstod det så försämras inte brandskyddet i nomex overallen pga ålder då materialet i sig inte brinner. Alltså är ett rimligare krav hel och ren overall.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Karl V skrev:
Niklas Sandström skrev:
Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/2011/04/14/overaller-fia-norm-1986/


Kan inte förstå varför det är sånt klagomål om att byta overaller som är godkända från 1986. Har man haft sin overall i mer än tio år (som man måste ha gjort för annars hade den varit enligt FIA Norm 8856-2000) så tycker jag man borde fundera på att byta (imponerande dock om man har klarat att hålla figuren så den passar fortfarande ). Min senaste overall har jag bara haft ett par år och jag har redan varit tvungen att laga den, kan ju bara tänka hur den skulle ha sett ut om man haft den i tio år


Som jag förstod det, och jag kan ha fattat fel, så var det bestämmelsen att byta ut den var 5:e år folk störde sig på. Det gäller väl främst de som har en appendix-K bil och köra 1-2 rallyn varje år, och vissa år inget, som tyckte att det blev en omotiverat hög kostnad för att byta ut en overall som använts 10 gånger.

Som jag förstod det så försämras inte brandskyddet i nomex overallen pga ålder då materialet i sig inte brinner. Alltså är ett rimligare krav hel och ren overall.


Det finns ingen åldersmärkning på en overall så man kan inte veta när den är 5år. Däremot har det ju hänt en del med utvecklingen sedan 1986. Och FIA Norm 8856-2000 är ju redan 11år gammal den också.

Det är ju nån som missuppfattat att 5års regeln även gäller klädsel men den gäller bara stolar och bälten.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Karl V skrev:
Som jag förstod det så försämras inte brandskyddet i nomex overallen pga ålder då materialet i sig inte brinner. Alltså är ett rimligare krav hel och ren overall.
Det är bättre att kräva en overall som möter aktuellt spcifikation, men jag har inte koll på skillnaden mellan specen 1986 och 8856-2000 (som är 9-10 sek genombränning, mätt på nåt ISo-vis).

Åldersgräns har det aldrig varit (skulle vara en intressant övning i rykteshistorik vart den missuppfattningen började, det är ju bara tankblåsor det gäller Nationellt i Sverige) och krav på hel och ren har också alltid funnits (annars anses den inte möta specen, hål står inte emot brand så bra...).

Det beslut som påverkar mest kostnader på ett bräde är att kräva HNRS. Frågan är om bältets och stolens åldeskrav (skicket styr i SBFs nationella regler) kan struntas i när HNRS körs helt enligt FIA.
Mao vart slutar HNRS-systemet och de nationella undantaget tar vid?
om det bara är Hjälm och HNRS som behöver köras enligt FIAs regler så blir det inga återkommande investeringar, men 2xhjälm, 2xHANS, 2xstolar, 2x bälten blir ju en kostnad, och om inga av dessa man har idag fungerar med HNRS och det inte var dags (av slitage eller stoleksbyte) att köpa nytt på flera år så blir det ju surt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Niklas Sandström skrev:
Det är ju nån som missuppfattat att 5års regeln även gäller klädsel men den gäller bara stolar och bälten.
och den datummärkningen finns det ett undantag från i TR för Bälten och Stolar (TR5.6.1 sista raden i stycket och TR5.16, sista raden).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/2011/04/14/overaller-fia-norm-1986/


Jag blir vansinnig på SBF!!!!
Hur länge ska de få hålla på så här?
Byta regler och reglemente dagar innan första tävlingarna, hur vore det med lite framförhållning?????

Jag sålde av 4 st overaller med 1986 klassning pga att de inte var tillåtna längre...
Det är så jävla dåligt skött av dem!!!
Ursäkta min dåliga franska...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Niklas Sandström skrev:
Niklas Falk skrev:
http://www.sbf.se/2011/04/14/overaller-fia-norm-1986/


Kan inte förstå varför det är sånt klagomål om att byta overaller som är godkända från 1986. Har man haft sin overall i mer än tio år (som man måste ha gjort för annars hade den varit enligt FIA Norm 8856-2000) så tycker jag man borde fundera på att byta (imponerande dock om man har klarat att hålla figuren så den passar fortfarande ). Min senaste overall har jag bara haft ett par år och jag har redan varit tvungen att laga den, kan ju bara tänka hur den skulle ha sett ut om man haft den i tio år


thumbs up
jag är jävligt tveksam att en overal som är nästan 20 år gammal har samma skydd som en som är 10 år gammal, nomex killarna har inte bara suttit på röven de senaste åren

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Jag är glad över att jag fattat fel/missförstått/inte faktakollat ordentligt angående overallerna.
Att uppdatera standarden när det kommer en ny är ju vettigt och så länge det sker med vettiga intervall, säg 10 år.

Det är lite tråkigt att det blir så många missförstånd, antingen är informationen från SBF lite dålig eller så är reglerna lite svårtolkade. SBF skulle nog gynnas ordenligt om det var riktigt klarlagt hur reglerna tolkas och vad de innebär i praktiken.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



När det ändå pratas overaller, jag kollar runt nu och är inte riktigt med på om det är bra eller dåligt med låg vikt på tyget?
Är lägre vikt = sämre skydd, eller är lägre vikt bara ett tecken på dyrare tyg?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Karl V skrev:
Jag är glad över att jag fattat fel/missförstått/inte faktakollat ordentligt angående overallerna.
Att uppdatera standarden när det kommer en ny är ju vettigt och så länge det sker med vettiga intervall, säg 10 år.

Det är lite tråkigt att det blir så många missförstånd, antingen är informationen från SBF lite dålig eller så är reglerna lite svårtolkade. SBF skulle nog gynnas ordenligt om det var riktigt klarlagt hur reglerna tolkas och vad de innebär i praktiken.


Informationen från SBF var denna gång relativt tydlig, vilket inte tillhör vanligheterna.
Men däremot ändrade de beslutet för någon vecka sedan...
Därav kritiken mot framförhållning och mer genomtänkta beslut från början.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



GustafB skrev:
När det ändå pratas overaller, jag kollar runt nu och är inte riktigt med på om det är bra eller dåligt med låg vikt på tyget?
Är lägre vikt = sämre skydd, eller är lägre vikt bara ett tecken på dyrare tyg?


Det finns inget sätt att se om en overall är säkrare än en annan mer än att de uppfyller samma krav (FIA standard 2000). Lätt vikt ger en bekvämare overall som oftast andas bättre än en tjockare och tyngre.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 14



Men är detta sant! Kommer dessa nya regler verkligen att gå igenom?

_________________
Rudi Apro
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Rudis skrev:
Men är detta sant! Kommer dessa nya regler verkligen att gå igenom?


1986 kommer att vara godkänt till 2012-12-31

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 14



jimmyc skrev:
Rudis skrev:
Men är detta sant! Kommer dessa nya regler verkligen att gå igenom?


1986 kommer att vara godkänt till 2012-12-31



1986 vad innebär det?

_________________
Rudi Apro
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Rudis skrev:
jimmyc skrev:
Rudis skrev:
Men är detta sant! Kommer dessa nya regler verkligen att gå igenom?


1986 kommer att vara godkänt till 2012-12-31



1986 vad innebär det?


FIA klassning 1986 på overalen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 307



Saxat från MSLS hemsida...


Förlängd användningstid för personlig utrustning i Racing

Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014.

Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns enligt TR. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu. Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



krilleg skrev:
Saxat från MSLS hemsida...


Förlängd användningstid för personlig utrustning i Racing
Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014.

Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns enligt TR. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu. Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.


Men denna tråden handlar om Rally...
Kan säkert vara så att även rally kommer få dispans i ytterligare två år men den texten som du hänvisar till gäller enbart Racing.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Rally blir dyrare med nya regler frå SBF?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (25231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande