Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (61350 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har letat efter någon lämplig bil för att köra lite banträffar och trackdays. Min Mustang är "fel" bil att busa med, dessutom är det automat...

Tänkte egentligen köpa en 944:a men så dök den här upp, och hade det inte varit för det där S:et så hade det inte varit intressant. Prislappen var fördelaktig så jag åkte och tittade.
Skicket var sådär men den var nybesiktigad och motor-växellåda-bromsar fungerade bra, det blev affär.



924S är precis samma bil som 944 under skalet, 2,5 liter motor på 163 hästar, ventilerade skivor runt om, 5-bultade nav, osv.



Jag är förvånad hur bra den går, det är bra drag i motorn, balansen i chassiet är fin, bromsarna förtroendeingivande.

Lite omsorg behövs, elsystemet hade varit utsatt för glada amatörer, krockskador fanns lite varstans, sätet var sprucket, mm.



Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Blir roligt när du är klar med vinterns uppgraderingar, jag ser fram mot att provköra thumbs up Kollade lite på möjliga tillfällen att köra tillsammans med CAR i mån av utrymme, finns mer info om anmälningstider för Gelleråsen på det forumet. Kinnekulle är i mitten av Augusti:

https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Show=&bilar=&Arrang%F6r=28&am . . . .

Kanske är läge att rasta Alfan...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Uppgraderingar och banåka, underbara ord!

Just nu är det oxveckor både i verkligheten och med bilen. Karossen behöver lite omsorg med rostreparation och bucklor som ska rätas ut:


Elsystemet har fått tillbaka grundläggande funktioner som blinkers, belysning, elspeglar och lite annat. Kvar är elfönsterhissarna som jag inte gett mig på ännu.
Luftavfuktaren stod i bilen 1 vecka så nu är inomhusmiljön klart trevligare. Lukten av blöt 80-talsbil är inte behaglig på något sätt men tyvärr alltför välbekant.

Förarstolen är sprucken, ett slitage som verkar drabba många Porschar från den perioden. Jag funderar på om det ska bli reparation eller om jag ska ta det som ett tecken att den ska bytas ut till något annat lite kramigare.
Ratten sitter för långt fram för att jag ska sitta behagligt, där behövs en lösning, kanske en spacer på originalratten? Att bara byta till en ny, djupare ratt är ju också en lösning men det kan vara roligt att behålla originalet.

Gasdämparna till baklucka och motorhuv är bytta, gott att slippa ha en träregel/stötta till hands så fort man ska meka under huven.

Funderar på hur planen för modifieringar ska se ut, vill gärna ta originalet så långt som möjligt till att börja med.

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Så länge orginalprylarna är fräscha så funkar de bra. Men det rullar många bilar med taskiga bussningar och stötdämpare som mest liknar cykelpumpar i sin funktion. Skruva fram lite aggresivare hjulvinklar, skaffa en uppsättning bra däck och tåliga belägg och testa sen hur det känns.

Jag saknar min...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
P.P. skrev:
Så länge orginalprylarna är fräscha så funkar de bra. Men det rullar många bilar med taskiga bussningar och stötdämpare som mest liknar cykelpumpar i sin funktion. Skruva fram lite aggresivare hjulvinklar, skaffa en uppsättning bra däck och tåliga belägg och testa sen hur det känns.

Jag saknar min...


Jag var lite inne på samma resonemang. En omgång ställbara Koni, lite nya bussningar, bra belägg och en stoor service med byte av alla vätskor/filter/slangar. Lite mer caster och camber och sedan ut på bana och testa hur det känns.
Har en omgång 7*17 fälgar från 996 liggande, får se om jag ska använda dem eller skaffa något 15 tum istället.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Remmarna ska bytas, det finns ingen trovärdig servicehistorik på bilen...

Caster är lite intressant, ställbara topplagringar eller en liten justering/flytt av undre bärarmsinfästning kan vara tänkbara möjligheter.
Caster gör ju gott på camber on turn så där ska vi gräva lite mer

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Några ställen var lite rostiga, karossen är galvad men på en del ställen verkade det som det var gamla krockskador som börjat rosta.







Efter att alla skador var lagade och diverse bucklor utdragna bar det av till lackeraren:



Där står den nu och väntar på att få komma in för behandling.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Cédric skrev:
P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)


Här finns det kunskaper förstår jag, alla tips välkomnas!

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Cédric skrev:
P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)


Det går säkert, men till vilken nytta? Vinklar man iväg den åt nåt håll borde främre bussningen nypa åt. Om man inte modifierar i den änden också, förstås... Eller har jag missat något nu?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Att inte förstöra balansen i bilen känns viktigt, samtidigt vet jag att det kommer att behövas lite hårdare chassie för att känna att det är roligt med banåka. Nu tänkte jag inte överdriva, bilen ska fortfarande gå bra på gata ( läs: gropig hoppig, vägbulefylld asfalt ) så det blir naturligtvis en kompromiss.

Bra stötdämpare ligger först på listan, bussningar kommer samtidigt. Frågan är hur mycket man kan öka hårdheten på framfjädern innan man förstör balansen, när måste man börja öka även bak? Och är tanken på en coilover bak isåfall ett vettigt alternativ för att lättare kunna anpassa hårdheten?

Har länge haft en tanke på att någon gång bygga ett chassie där jag går på mjukare fjädrar men mer krängare, kanske det kan vara en väg att testa på Porschen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Har man en BRA dämpare kan man åka med hårda fjädrar utan att det blir obekvämt. "Hjälp"fjädrar som ett komplement till torsionstaven bak är inget nytt koncept och funkar bra till de som inte skall gå hela vägen med viktjakt osv.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
P.P. skrev:
"Hjälp"fjädrar som ett komplement till torsionstaven bak är inget nytt koncept och funkar bra till de som inte skall gå hela vägen med viktjakt osv.


Någon våldsam viktjakt kommer det inte att bli så det kan vara ett alternativ med coilover bak. Några tips på färdiga fjäderben som kan användas?

På mustangen sitter det duktigt hårda fjädrar tillsammans med konidämpare och jag håller med dig om att rätt kombination av grejor gör att man inte upplever bilen som såå stötig.

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Du kan vrida in castern med bakre bärarmsinfästningen utan att oroa dig för att bärarmen kilar fast. Mina är justerade in i maxläge vilket gav 3 grader caster om jag minns rätt från hjulinställningsprotokollet.

Ska du byta fjädrar så gör inget dumt och sabba balansen . Nu är ju visserligen S:en tyngre i fronten än en vanlig 924, men jag skulle inte byta fjädrar bara fram. I min blåa stdbil fann jag balansen mycket bra med Rdäck och max negativ camber fram samt ca -1 bak. Då var den neutra/lätt understyrtl i steady state och gick lätt att leka bilen till överstyrning genom ett litet gasuppsläpp.

Beror på hur mycket pengar du tänkt lägga ner men här är några förslag.

Steg 1

Gaz eller Konidämpare runt om. Coil over rör fram från rallydesign.co.uk (BILLIGT) med 250lb/43N/mm fjädrar fram och 25,5mm stavar bak (från 968).

Jag har 60 N/mm fram tillsammans med 28mm stavar bak från cip1.com.


Steg 1.5

Coiloverkit fron GAZ + matchande stavar bak. (prisvärt kit)


STeg2

Coiloverkit från GAZ med coilovers även bak (antingen med stav eller tjonga staven)

Steg 3

Lyxiga fina coil over kit, kasta ur staven.


Fina dämpare som är riktigt fint inställd brukar även vara skapligt komfortabla. Men det blir lätt mycket pengar.


Krängare:

Krängare m030 från 968. (har inte provat med själv dock). Överkomliga priser)

Weltmeister 28/22 justerbara (Deessa har jag, relativt stöddiga, men suverän justerbarhet och rätt mycket rollstyvhet trots att jag inte har benhårda fjädrar). Nackdelen är att dom är rätt tunga, och om man inte har bra kontakter även rätt dyra.

Elephant racing gör ju lätta grejer, men nu börjar pengarna skena

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack, Johan, Patrik och Cédric

Mycket bra handfasta tips, nu har jag bra underlag för att bestämma mig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Kan du tänka dig köra prisvärda Bilsteindämpare så finns de till Golf mk I:

V36-0059 som finns i båda i riktig rally och race dämpning. Billiga NASCAR 5x10" fjädrar passar perfekt och ger ungefär orginalhöjd med 400-500lbs beroende på vikt. Tyvärr inte ställbara men ser orginal ut. Betydligt bättre än de lösa B6 insatserna du kan stoppa i orginalbenen.

V36-0103 är fungerar bara om du tänkt sänka en 10cm men ställbar i höjd.

Sedan kan du beställa AK1131 från deras Motorsport avdeling(Eller hette de något annat ) Jag kan kolla upp om det är intressant.

Ska du beställa nya torsionsfjädrar, så överväg ihåliga. Den högre kostnaden sparas på fraktvikten

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack Gegge. Bra input.

Funderar lite runt totalkostnaden:
4 st koni ställbara = ca 7500:-
4 st Bilstein B6 = ca 5800:-
Gaz GGA038 coiloverkit = ca 850£
Frakter tillkommer

Man kan ju fundera på om GAZ dämparna är så mycket sämre eller om det är de andra som har så mycket mer marginal på sina grejor.
Det känns mer frestande att satsa på ett kit med ställbara coilovers än att ta omvägen via "vanliga" stötdämpare först för att sedan upptäcka att man ändå måste/vill byta till ställbart chassie.
Vet ni om någon säljer GAZ i Sverige?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Jag har köpt GAZ från England och märkt att priserna är väldigt bra om man köper direkt därifrån, vilken coilovermodell är det från GAZ? Såg ut som GAZ Gold? Finns det även Pro eller Pro II till 924an? Engelsmän som kör med sina bilar året om har behövt renovera GAZ ibland, men en genomgång tror jag kostar 20£/dämpare eller liknande normalt sett där.

Skruva på, kul med projekt som ska användas thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



En stor fördel med att köra smala "rejs"fjädrar fram är ju att man kan ha mycket större frihet med fälgvalet.. Vill duha billigare finns även gaz utan coil over bak, sjukt prisvärt.

Jag gillar mina gaz, än efter ett par år i tjänst så läcker ingenting och dom funkar som dom alltid gjort. Helst skulle jag vilja kunna justera lågfart och högfart separat för att kunna få ett bättre förhållande mellan dom båda, men det är svårt att kräva mer än vad dom levererar för dom pengarna.

Tror det blir ett bra val med gold kittet, säkert sjukt lättsålt om du ångrar dig. :-)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (61350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande