Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4
62712 besök totalt
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



Niklas Falk skrev:
Micke Lindqvist skrev:
När det gäller motor i en 7:a är det någon som tittat på Wankel?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42830


Tackar för det. Precis vad jag letade efter.


Hmmm undrar varför jag inte hittade det när jag sökte ( man är väl inte mästare på att söka ;-)


// Micke

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Jag har en seven med zetec motor, välbyggd och vältrimmad. jag har en god vän som har blackbird motor som verkligen borde köra skjortan av mig. Det gör han inte, utan jag kör skjortan av honom.
jag hade planer på en mini med kojamotor men efter att ha åkt hans bil ha jag totalt skrotat dom planerna. anledningen, 5-6000 rpm i 100 kmh? jobbig ryckig gång vid motorbroms och bara totalkänslan att motorn är byggd för att släpa runt på hälften av vikten.

Jag håller på rätt mkt med att byta motorer i bilar kors och tvärs och mina åsikter om pinton och kent är inte att de är skräp. men att de är gamla. din seven kommer inte bli original, i en original sezxtiotalare kan man till nöds leva med förhöjd puls vid rödmarkerade varv, oljedroppar, korstecknet och en stilla önskan till högre makter innan man startar osv. men varför i helskotta göra det i en ny bil?

en seven är enligt mitt sätt att se det (den kan åtminstonde vara det om man inte skruvar dit gammalt skräp) den utmärkta mixen av gammalt utseende och moderna prestanda, jag har misshandlat och plågat min zetec i snart tre år och jag är tamig f-n förvissad om att den startar när jag vrider på nyckeln nästan gång.

till sist, lets face it, ingen gillar en opålitlig bil, få gillar utseendet på nya bilar, många gillar utseendet på gamla, nästan alla gillar gången i nya bilar.

så ser jag på saken

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Lite om Zetec Silvertopp

Körd nu på ca 20 tävlingar under 2 år

Motorn hopskruvad o klar




Körd på rulle med gott resultat

Edit 226Nm vridmoment mellan 5250 och 7200 varv som blir maxvarvet

Effektkurvan i stort sett linjär på fyrans växel (som är 1:1 på Type 9 Fordlåda) mellan 3000 och 7200 varv

Rullmaskinsföraren samt Weberspecialisten jag använde var imponerade av det linjära resultatet med förgasare


Lite data

2045cc, 86mm kolvar
Kammar 290 grad duration 11,3mm lyft 37-73 / 73-37, inställda tidigare och behövde inte röras
Smidda kolvar o stakar
Nollbalansering av vevaxel, svänghjul, tryckplatta
Förgasare Weber 45 med 40 halsring, kort insugningsrör samt 65mm standard Webertrattar
Tändning Dunnells Clubmantändning inställd för trimmad motor (kan inte ändras av mig)

Inga spiknings eller detonationstendenser på 98 oktan standardsoppa

Kolla här

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908&postdays=0&postor . . . .

Och här

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor i seven-bygge?
<<   1, 2, 3, 4
62712 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande