Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum TTA bilar vs TA bilar | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (46712 totalt) |
Såg på Facebook att man hade denna diskution, nån trodde en TA bil på slicks skulle åka skjortan av en TTA bil på mantorp, långt ifrån säger jag.. en TTA bil skulle gå ca 1,15 på Mantorp och en TA bil av värsta sorten som kört i swe serien skulle inte ens komma under 1,21-1,22 om jag får tippa
Va tror ni _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Ja men det kan ändå finnas de som tycker det är roligt att diskutera. Håller med dig Rickard, inte en chans ett TA-bygge skulle spöa en TTA-bil. Om vi inte snackar bara på rakan då. Jag har inte helkoll på TA-reglementet men det handlar väl om ombyggda gatbilar och att bygga en sådan som spöar en TTA-bil är säkert möjligt i teorin men det skulle kosta därefter och lär knappast hända i Sverige. TTA-bilarna kommer ju köras på Mantorp i år så vi får se om din gissning stämmer men jag tycker den låter rimlig. Tiden från Falkenberg som diskuteras är dessutom rejält mycket långsammare än bilarna faktiskt gick där. Visst, varvet i filmen gick på ca 47s men det var i race och trafik. Göranssons kvalvarv var på 43.292 och hans bästa varv i racet var 43.967 _________________ Martin Öberg |
||
Jag tror iaf att minst en TA bil skulle gå under 1:21 med slicks på Mantorp.
Att köra lika snabbt dom en TTA bil på någon av Sveriges banor är nog bara att glömma. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
Det kanske blir nån TTA-bil över och med lite arbete och kreativitet (bla med reglementen och tolkning) så går det nog att köra TA med en sån, med en riktig motor dessutom (två sniglar på Nissansexan åtminstone). Men med amatörinsats med körning och setup så kan det gå långsammare, även med mer effekt.
Under 1:10 går ju, med en F1a Men det blir ju nya varvtider att bry sig om när de bygger separation mellan rundbana och stripp (härlig mur att daska i ut ur chikanen). |
||
Rörrams bilar är ej tillåtna i ta i dagens läge. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Jag vet då ingen.. Men frågan var som nån påstods att en ta bil skulle va snabbare än en tta bil på Mantorp. Inte en chance. Snabbaste carrera cup är 1,16,8 idag och tta bilen är snabbare, därför uppskattar jag att den borde gå 1,15-1,16. Finns ingen Ta bil i dagens startfält som ens skulle komma nära Inte ens min gamla smr gt2 som har varvrekordet på r däck skulle komma nära. Den skulle kunna nosa på 1,20 och lite under på slicks. Men det är långt kvar till tta bilen _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Johnny Cecottos banrekord på 1.11,69, är det i en Supertouringbil ??
I så fall är det är det möjligt, det är ju 'nästan' en standardbil |
||
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||
Snabbaste varvtids kaross bilar är väl Nordic super car tiderna, dom gick runt 1,15 eller lite lägre.. Detta diskuterades i min tråd för nått år sen _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Ja jag funderar också på var gränsen går i vad man får göra/bygga i TA, jag kan inte reglementet för de snabbaste klasserna alls. Dessutom så kan ju TA-reglementen se olika ut, vi har www.timeattack.nu där man för närvarande inte tillåter slicks men det finns/har funnits andra TA-arrangörer med andra reglementen, som till exempel just tillåter slicks. Så en dum fråga Att bilarna ska vara skattade och besiktigade är väl inget krav i de värsta klasserna i TA rent allmänt?
_________________ Magnus Thomé |
||
Om jag inte misstar mig alldeles lär varvrekordet vara från tidigt 80-tal när det kördes Formel 2 på "avkapade" sträckningen på Mantorp. (därav namnet F2-kurvan) Så nej, Cecottos tid är inte i en Supertouringbil utan i en F2:a. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Fast det är skillnad på att jämföra specifika bilar som kört TA i Sverige och spekulera vad en bil helt optimerad efter TA-reglementet med proffs bakom ratten skulle kunna köra.
Ett högbudgetbygge helt efter TA-reglerna med ett proffs skulle ju utan tvekan köra fortare än 1:20 på Mantorp på R-däck. Och skulle absolut kunna gå 1:15 med slicks. Men tills någon lägger ett par miljoner på att bygga en TA-bil och stoppar i ett proffs så kommer vi inte se de låga tiderna.. (vilket nog är för sportens bästa) _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Yes håller med _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Den specifika sökningen "nascar vs f1" ger 454 tusen träffar på Google så det är nog rätt många som tycker det är intressant att diskutera... _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Allmänt banåkaforum TTA bilar vs TA bilar | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (46712 totalt) |