Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nyköpt banåkarbil Megane RS tips
5563 besök totalt
Jonas.F
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej,

Har precis införskaffat en Renault megan RS cup som jag tänkt ha lite roligt med i sommar,
lär väl bli en resa eller två till Gotland och ner till Tyskland för att känna på Nurburgring.

Är helt novis när det gäller bana, jag kan regler,flaggor etc men inte mycket mer.
Funderar på att köpa mig ett set R-däck, bör jag köpa med fälg och ha ett dedikerat
ban-set så att säga eller funkar det att kränga på dom på original fälg?

Vad mer bör jag tänka på innan jag slänger mig ut på bana? skyddsutrustning t.ex är det krav på hjälm?
Som sagt jag är helt novis så vill gärna ha tips om allt, än om det känns självklart för er.

Mvh

_________________
Jonas Fridolfsson - Megane RS Cup
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



R-däck på en separat uppsättning fälgar säger jag. Onödigt att köra till och från banor på r-däck, de har en tendens att slitas bra mycket fortare än vanliga däck.

Vad gäller skyddsutrustning är det upp till arrangören att sätta nivån, men minsta nivån är hjälm och heltäckande bomullskläder. Köp gärna en ordentlig hjälm istället för att bara damma av moppehjälmen. De är inte så hiskeligt dyra

Passa också på att byta bromsvätska till något med en högre kokpunkt innan du börjar köra bana thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Japp bäst med riktiga R-däck på separata fälgar.

Men om du är osäker på ifall banåkning ens är något du vill hålla på med så skulle jag nog tipsa om att köpa ett "semi r-däck" som Federal 595 och testa en sommar, dessa däck har ganska mycket mönsterdjup jämfört med ett riktigt r-däck så det bör fungera bra även om du bruksar bilen. Tänk också på att de flesta r-däck kräver rejält agressiva hjulvinklar för att fungera optimalt och slitas jämt. Lite halvtrist att köpa svindyra r-däck och så är dom olagliga för gata efter första banträffen pga detta.

Ang bromsvätska kan jag bara hålla med, Motul RBF600 är riktigt bra och går att få för skapliga pengar.

Gällande hjälmar så kan jag bara hålla med om att du bör satsa på en bra "riktig" hjälm, kolla in sälj sektionen har för mig att jag såg en riktigt fin OMP Speed 10 där här om dagen.

Lycka till med bankörningen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10156



Vill du köra med R-däck så gör det men det funkar absolut att prova några banmöten med gatdäck. Det är absolut ingen nackdel som nybörjare, snarare fördel då de säger till tidigare om var gränsen är för grepp.

_________________
Anders Hansson
Citera
Jonas.F
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 5


Trådstartare
Tackar för alla tips. Skall nog kolla efter de där Federal 595 däcken och kränga på originalfälg verkar vara en bra kompromiss, och sedan när jag börjar bli varm i byxorna kanske skaffa riktiga R på egen fälg.

_________________
Jonas Fridolfsson - Megane RS Cup
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



För en nybörjare räcker baguetten väldigt långt med vanliga gatdäck. Oavsett bana, egentligen.

_________________
--
Citera
Jonas.F
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 5


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
För en nybörjare räcker baguetten väldigt långt med vanliga gatdäck. Oavsett bana, egentligen.


Ja du, Kanske är bra. Säkrast att hålla NER farten lite.

_________________
Jonas Fridolfsson - Megane RS Cup
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Kan säga att orginal däck på en Megane räcker otroligt långt. Och som någon sa, tråkigt att slita ut R-däck i förtid för att hjulvinklarna inte räcker till. (Camber fram behöver avanceras. Endast -0.5 orginal).
Sen hade jag problem med R-däck i början. Fick inte temp i bakdäcken ordentligt, tog 6-8 varv innan man kunde utnyttja r-däckens potensial fullt ut. Så för att vara första året ut på bana. Kör orginaldäcken. Du kommer vara lika snabb på dom. Och Federal tror jag inte matchar standard däcken.

Ps. Kanske dumt av mig att rekommendera standard däck då jag har R-däck att sälja till Megane RS.
4 beg Michelin och 2 helt nya. Intresserad? Haha

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



Om du är en nybörjare även vad gäller själva körningen på bana så kanske någon kurs kan vara lämplig.

Supercar experience har en licenskurs med just Megane.

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Grattis till bilvalet! Köpte också nyligen en baguette (RS250 Cup-11) som ska ut och rastas på bana.
Tror du ska ut och prova med bilen i standardskick först! Det är ju trots allt en bak-o-framvänd Porsche 911 GT3 det handlar om!

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Jonas.F
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 5


Trådstartare
Patrickofsweden skrev:
Grattis till bilvalet! Köpte också nyligen en baguette (RS250 Cup-11) som ska ut och rastas på bana.
Tror du ska ut och prova med bilen i standardskick först! Det är ju trots allt en bak-o-framvänd Porsche 911 GT3 det handlar om!


Tackar och grattis själv!

_________________
Jonas Fridolfsson - Megane RS Cup
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nyköpt banåkarbil Megane RS tips
5563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande