Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Nybörjarfrågor | 5 besök senaste veckan (4838 totalt) |
Har precis köpt en Audi R8 som jag vill testa att köra på bana med och behöver råd om vilka träffar jag ska börja med, har precis beställt hjälm och tänkte se till så någon i Stockholm byter bromsvätskan inom kort inför första banåkandet:
RACINGLICENSKURS På Linköpings Motorstadion. Arrangörer: Östergötlands Bilsportförbund. 4 tim teoretisk och 4 tim praktisk utbildning, som berättigar till förarlicens i Racing. Eller finns det andra bättre alternativ för mig som nybörjare som infaller nu i maj månad, vill komma igång så snabbt som möjligt! Ang bromsvätske byte: - Vem i Sthlm gör detta (förutom Audi i Smista givetvis), är detta ett måste inför bankörning eller klarar man sig som novis på den bromsvätska som byttes vid förra servicen för något år sedan? - Är det Audi original som gäller eller finns det bättre (och billigare) alternativ? - Måste denna bytas efter varje banmöte? - Hur kontrollerar man om bromsvätskan är Ok eller inte, så man inte byter den i onödan? _________________ Ashish Patel |
||
Du kan ju kolla i träffkalender, för att 'prova på' behöver du många gånger inte racinglicens om du har körkort. Ett tips fråga arrangören om de har instruktörer som kan följa med dig i bilen första passet (passen) och direkt tipsa om spårval etc för att snabbast möjligt hitta rätt rytm. Rimligtvis borde nästan vilken verkstad som helst klara att byta bromsvätska. Om du väljer tex audi original eller motul RBF600 / RBF660 spelar nog inte jättestor roll. Troligen är rbf bättre men vet inte prisskillnad. Om den är bytt för något år sedan bör du byta, det blir inte bra med utebliven bromsverkan. Du behöver mest troligt inte byta efter varje banmöte, men bromsvätskan blir som mest 'sliten' i själva oket så en liten skiftning av vätska är inte fel. Kanske läge att skaffa sig en 'självluftare' du sätter på reservhjulet så du kan pytsa bort lite vid tillfällen. Ekonomiskt en bra investering. Det finns fuktmätare för bromsvätska men minst en gång om året är lämpligt. _________________ Roland Johansson |
||
jag är med som instruktör på avancerad förarkus, vet inte om den är full men det går en den 8:e Maj på Kinnekulle. Då får du åka massor och med instruktör samt kan ta licensen. Se i kalendern här.
Mitt förslag Du bör ha ny vätska för året eller max 1år gammal. I övrikt räcker det med att bilen är i allmänt gott sick. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Kul bil att börja med, grattis! Om du går med i Audi Club Sport så kan du köra med oss i BMW Sport Club. Det är ett trevligt gäng att börja med https://rejsa.nu/forum/viewforum.php Angående bromsvätskan så bör du byta på våren innan bankörningarna och eventuellt lufta någon gång under sommaren. Över vintern kan du behålla samma vätska och byta nästa vår igen. Det är väldigt viktigt att vätska byts i hela systemet (dvs ända ut till oken och inte bara i behållaren). Det är närmast oken som vätskan kommer bli varmast och riskerar att koka. Anledningen till att man byter är att gammal bromsvätska drar åt sig fukt vilket sänker kokpunkten på vätskan. Kokande vätska kommer ge väldigt lång bromspedal och till slut ingen bromverkan alls. Vätskan blir alltså sämre med tiden oavsett om du använder bilen eller ej. Det kostar inte mycket att få i lite bättre vätska exempelvis Motul RBF 600 som nämnts här i tråden. Vätskan skall ha hög torrkokpunkt. Är man nybörjare skulle jag säga att det är ännu viktigare med fräsch vätska då nybörjare generellt brukar ligga på bromsarna längre och därför bygga upp mer värme. Lycka till! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Nybörjarsvängåkaforum Nybörjarfrågor | 5 besök senaste veckan (4838 totalt) |