Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2013-04-15 SVKG Rudskogen | 2 besök senaste veckan (5202 totalt) |
Säsongen började tidigt i år (och våren var ju sen som alla vet).
Bara två mobilbilder från Rescue3 Hade det varit ett par dagar tidigare så hade det varit snö och is. Rudskogen ligger en liten bit över havet tydligen (aldrig varit där förr), så vädret kan tydligen vara lite lynnigt. Efter tre timmar utan nederbörd så blev det lite mindre sprej, men det torkade inget alls... |
||
Inbromsningen till den djupaste stora 190gradaren är djävulsk. Bromssträckan lutar brant utför så att missa bromspunkten med en meter gör att asfaltsytan utanför måste användas. Jag giissar att backen ner i Lito är flackare. Väldigt svår bana att få grepp om efter ett par varv, man hamnar ju fel hela tiden. Rakan är enormt lång (speciellt med ca 100m sikt som i början). Men det är backen ner till botten som är mandomsprovet. |
||
Var bokad men missade denna körning pga jobb!
Hoppas det blir fler SVKG-resor till denna bana. _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||
Först: tack till gänget på SVKG som ordnar så att vi kan köra bil.
Banan i sig är i mitt tycke det bästa vi har i närheten av västra delarna av Sverige. Nu är ju detta i och för sig i Norge men för mig personligen är det kortare till Rudskogen är till Falkenberg, valet är enklet. Här finns det dessutom riktiga toaletter och ett cafe som är öppet. Raksträckan är lång och sluttar svagt uppåt, i min gamla Porrker i regnet kom jag upp i 170 drygt i mätarfart - skarp vänster av den typen som kommer på för fört, inga problem om man bromsar i tid - höger som öppnar och går uppåt- över krön och ner mot "ANGST" (ångest?) - här kommer som Falk sa mandomsprovet - banan är som nersprängd i en ravin med berg på båda sidor - min fart 170 -175 nerför 7% lutning vått och halt, som gjort för att bromsa på sig (jag funderade mer än en gång på vad fan händer om jag snurrar) - svag höger - svag höger - möjlighet till att räta ut och ge kort gas - skarpare höger som vänder uppåt och konstigt doserad. Den blir spännande när det är torrt och går fortare. - vänster höger som följs av en konstig dubbel vänster som först går över krön och är feldoserad till att bli skarpare och mycket rätt doserad - ner till skarp höger, en som vänder från nerförsback till uppförsbacke i en sväng. I den uppförsbacken tjänar man på att ha motorn på rätt ställe, hehe. - Skarp vänster - kort raka - 270 graders höger och ut på länga rakan. Nere i ANGST måste man prova alternativa spår många gånger innan man hittar rätt. Gå på rakt, tvära och acca uppåt eller runda av och göra en trippelapex. Jag gjorde nåt mellanting som säkert blev en halvbra kompromiss. Banan har både snabba partier, tekniska partier och kan skrämma slag på dig om du gör fel. Det är väl att ta i och kalla det för nordens ringen, men de höjdskillnaderna är inte att leka med. Min gamla bil hade dagen till ära nya Toyo, greppet var fantastiskt bra trots regnet, jag och bilen stortrivdes hela dagen. Nu kan man ju bara hoppas att SVKG ordnar körning var 4de vecka året ut Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||
Hur gick det med bullermätningen, jag avstod i år då jag har varit där tidigare med katastrofalt resultat. Trots originalsystem på våra bilar blev vi nekade tillträde. Detta gällde både original Ferrari och Porschebilar...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Det var en GT3RS med och ute på banan så lät den som de brukar, så jag antar att det var ok. Min uppfattning var att dessa 100dB stillastående (på halvmeters avstånd och 4krpm) är lindrigare än 95db förbifart på depåmuren. Insugsljud är ju omöjligt att plocka stillastående iofs. Men jag var inte den som förde djupaste diskussionerna runt mätning, protkollförande etc. Rudskogen har en läsbar kalender (det är inte alla banor som har) som gör att det nog går att hitta tillfällen att knö in sig. http://www.rudskogen.no/index.php/ho |
||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Tyvärr med koner som farthinder men ger ändå en hyffsad bild av hur banan går kanske? Vill köra den utan koner
(koner utställda eftersom vi tävlade under SBFs reglemente för timeattack där det ska vara fartdämpande hinder om man tävlar i en bil utan båge eller bur) _________________ Magnus Thomé |
||
Här står om ljudmätningen. http://www.rudskogen.no/index.php/ho
100 db, "något undantag för bilar med motorn bak". Jag klarade mig med ett nödrop, 98,9 db. Jag har rostfria grenrör och en slutljuddämpare. Och insugsljud, kylfläkt och en massa slammer från en kall luftkyld motor. Jag har svårt att tro att min låter mer på rakan än en GT3RS. Jag skalle se över min till nästa gång så att jag inte åker dit på ljudet. Hittar inget om vid vilket varvtal man skall mäta. Vi mätte vid 4000. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||
Här är några till från Rudskogen.
Första besöket både för min egen och SVKGs del på Rudskogen. Det första vi såg när vi kom dit: Koenigsegg CCGT. Det visade sig att Bård Eker själv var här och körde. Dock blev det inget kört med "egget" utan leksakerna för dagen var istället dessa: Svenske Leif på Rudskogens Motorsenter tog emot oss och visade oss runt i lokalerna. Anläggningen satsar stort och siktar bl.a. på att få dit DTM till 2014. Och det tar bara bara ca 2 ½ timme att ta sig hit från Gbg. Medlemmar börjar samlas och snacka spårval. Andra drömmer sig bort till nästa apex. Medbjudna Porscheklubben visade som vanligt upp sin bästa sida. Fantastiska vagnar. Anar att det kommer att läggas till ännu en dekal inom kort. Den enda öppna sportvagnen idag. En Seven-klon i Rush tappning motoriserad av Yamahas R1 maskin. Underbart ljud och duktig chaufför i Emil Löverud. Träningsförberedelser. Regndäck på. Hjälm på. Rattmuff av. Besiktningschef Kalle beordrade lucköppning. Ville se motorn sa han. Varsågod! Bullermätning! 4000 rpm tack, max 100db Denna kom närmast! Flaggvakterna förbereder sig för sitt hedersuppdrag. Några flaggor hade vi dock inte. Banan har ett system med blinkskyltar istället som sköts från tornet. Insidan på Porsche Cayman R. Heico skruvbur och 6-punktsbälte enda extrautrustningen. Helrätt! Jag stod på posteringen längst ner i Angst. Rakan ner mot banans lägsta punkt kallas så. Angst. Ångest på svenska. Förståeligt med tanke på fallhöjden som är 40 meter. Farten för denna 380 hästar starka GT3 RS är strax över 200 km/h när man bör ha hittat bromspunkten. Underbart att höra automatiken ge mellangas under nedväxlingarna på Cayman R Här finns inga elektroniska hjälpmedel såsom ABS eller ESP. Endast känsliga fotsulor till din hjälp. Men killen är van. Och snabb! Under den första halvtimmen var det så dimmigt att man inte ens såg bilarna komma över krönet. Nu har det lättat lite. Höjdskillnad på Rudskogen. I dubbel bemärkelse Sten Ljungqvist i sin Carrera RS Stellan Östlings MX5a genom ARMCO:t Generatorbult som behagade leta sig ut ur motorblocket på sin ägares Toytoa Celica Carlos Saintz Edition. Bilen funkande fint ändå. Enda incidenten på 4h bankörning med ca 30 bilar. Föraren av denna Porsche 944 tappade balansen lite under inbromsning och fick ett uppställ vilket resulterade i motorstopp och till följd av ett lite klent dimensionerat startbatteri krävdes bogsering. Niklas Falk kom till undsättning. Per och Andreas i (ännu) en batalj. Synnerligen ovanlig, inte bara på på våra banträffar: Porsche 911 GT2, generation 997 Sista generationen luftkylda Porsche 911, generation 993 Här i turboversion. Magnus hittar man normalt sett bekvämt tillrätta i en MX5a, här rattar han "råttsoffa" istället. Det går ju fort och bra även det. Den här killen begick på sin pappas inrådan sin bandebut denna gråmulna men iallafall någorlunda varma dag. Han såg ut att trivas riktigt bra och jag hoppas att vi får se honom igen. Trots att det enligt SVKGs medlemsmatrikel är en av de vanligaste bilarna i klubben är det ovanligt att se en Alfa på våra träffar. Här en GTV i lätt preppat skick. KW-dämpare, Supersprint-system och rullbåge räcker långt _________________ Martin Wahlberg |
||
Eftersnack 2013-04-15 SVKG Rudskogen | 2 besök senaste veckan (5202 totalt) |