Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Björkvik Ring till salu (edit: igen)
12852 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5561



Hmmm ... 10 000 aktiva på Rejsa .... 2000 spänn var ... EGEN RÄSERBANA

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



2fast4u skrev:
Hmmm ... 10 000 aktiva på Rejsa .... 2000 spänn var ... EGEN RÄSERBANA


Jag är på!!


Edit. Alltså idén är inte så dum, det måste finnas dom som är villiga att satsa mycket mer än så väl? Sen är crowd sourceing (stavning?) väldigt inne just nu.
Bilda ett AB så får alla vi köpa in oss. Jaja riktigt så enkelt vet jag att det inte är.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



S Agartsson skrev:
2fast4u skrev:
Hmmm ... 10 000 aktiva på Rejsa .... 2000 spänn var ... EGEN RÄSERBANA


Jag är på!!


Edit. Alltså idén är inte så dum, det måste finnas dom som är villiga att satsa mycket mer än så väl? Sen är crowd sourceing (stavning?) väldigt inne just nu.
Bilda ett AB så får alla vi köpa in oss. Jaja riktigt så enkelt vet jag att det inte är.


Fast den har varit till salu tidigare. 15 Mkr år 2007.
Problemet är att den delvis verkar ha haft "körförbud" av kommunens miljökontor.
Så det är nog säkrast att kolla tillstånden och vid vilka tider man får köra så det inte bara är en gång per år eller dylikt.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



2fast4u skrev:
Hmmm ... 10 000 aktiva på Rejsa .... 2000 spänn var ... EGEN RÄSERBANA
En kittlande tanke! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



20 mille för banan + några till för en JAS/Gripen vadå ljudmätning. om man har eget fält eget flygplan måste man väl få landa , provstarta osv. Igång med planet och rejsa så mycket man vill. thumbs up

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jetmotor kan jag ordna, garanterat inte diskret!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Har för mig att det var någon dum j-l som köpte en gård bredvid och har hästar som fick det att bli liv i luckan. Han måste väl vara i samma klass som de som köper hus vid Bromma flygfält och sedan upptäcker att det är en flygplats bredvid. De får fastigheten billigt pga läget men ger sig faen på att stoppa allt där. Funkar inte så bra i Bromma än så länge men i björkvik. Kommer ihåg från när jag växte upp att det var ett hemligt militärflygfält i skogen nån stans. Nere i Sörmland är det mycket kontakter som gäller( vet av erfarenhet det och det var i närbelägna K-Holm).

_________________
Erik König
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Detta stör väl inga grannar? Saab behöver ett avlastningsfält för provflygningar thumbs up


_________________
/Kristian Elisson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Det är väl det här som är problemet...



Det är ju här man vill hålla till om man vill svänga, i andra änden är det hangarer och lika långt andra grannar

Det är ju bara någon kilometer från E4 och närmare Nyköping och Norrköping än Katrineholm.

Jag betalar mer än 2000:- för en andel, lätt.

Problemet är väl att dragraceåkarna är dom enda som har nytta av den långa rakan och de lär väl inte få tillstånd för fritt buller.
95dB skulle jag acceptera men det är lite för lite svängar för en vettig bana.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Taktiken måste ju vara att köpa hus nära en bana och kräva fri tillgång mot att inte klaga.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Fastlane skrev:
Taktiken måste ju vara att köpa hus nära en bana och kräva fri tillgång mot att inte klaga.


Precis. Det är enda sättet. Billigare än 20 miljoner. Fast familjen i huset/en på bilden kanske just har räknat ut det och vill ha 20 egna miljoner för ett hus värt kanske 3. Det är ju bara de på bilden man kan köpa loss. Om det nu inte finns fler i närheten. Då lär det bli betydligt dyrare än att köpa själva banan

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fastlane skrev:
Taktiken måste ju vara att köpa hus nära en bana och kräva fri tillgång mot att inte klaga.

Det förekommer redan incitament för för god grannsämja på en del håll.

Dessvärre biter det föga på dem som ser sin livsuppgift att stoppa aktiviteter man inte har personligt intresse eller drivs utav affärsmässiga skäl tex köpa billigt pga närheten till bana och sedan försöka höja värdet på fastigheten genom att tysta banan.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Fastlane skrev:
Taktiken måste ju vara att köpa hus nära en bana och kräva fri tillgång mot att inte klaga.


Jag var ute i Akalla och påtade i kolonilotten när man körde dragracing på barkarby 800 meter bort. Bara top-fuel hördes.
Men villaföreningen i Brakarby krävde så lågt bakgrundsljud att alla fick köpa elgräsklippare.

Vad dom borde gjort är skapa en multisportidrottsklubb som krävt rättighet till all läskförsäljning vid aktiviteterna.
Kidsen hade fått tjäna pengar till klubben och klubben hande gett bidrag till golfklubbor, hästsadlar och milpengar till tävlingar som annars föräldrarna fått slanta.

Hur svårt kan det va?

_________________
Arne Lindgren
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Vad jag har förstått så är det mer personkemi och relationen mellan nuvarande ring-ägare och hus-ägare som satt sig på tvären än något annat. Så om jag inte minns fel så är det inte så mycket eventen som stör utan nuvarande ring-ägare gjorde något i början av ägandet som retade upp alla. Vilket resulterade i att man vill "jävlas tillbaka". Minns inte vem som berättade det eller exakt hur det var men jag tror en ny ring-ägare har goda möjligheter att börja från början gällande grannsämjan.

Jag är absolut inte hundra på detta men är man sugen så är det la bara att åka runt till grannarna med en wienerkrans och pejla av läget.

För raceevent ser jag mer kvalitén på banan som största problemet dock. Nu har jag inte varit där sedan vi hade vårat event för en herrans massa år sedan men då åkte jag runt i deras traktor och sopade banan i två dagar. Hjälpte föga dock då det var asfalten som var så porös att den släppte ifrån sig smågrus och sten. Bitvis som att köra bilen igenom en blästermaskin.

...då hade de ju förresten storslagna planer på att bygga motorpark med STCC inom några år och raceskola etc etc etc etc... Oklart om det var helt verklighetsförankrat.

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679




_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Å med dagens ränteläge.. pruta 25% och sedan bygga ekomisk förening där alla delägarna delar på kostnader - intäkter.. borde inte bli allt för dyrt om vi får ihop 1000 delägare/medlemmar.. Som en BRF..

Finns hangar? För då får alla medlemmar en egen plats i världens största hobbybilsgarage.. 10 mil från Stockholm..

Intäkter
Skriva avtal med GT Board, B O S - gänget.. det finns hur många entusiastklubbar som helst..
Några ordnade trackday dagar och lite svensk industripool/testverksamhet..
Vinteraktivitetet med bil, MC och snöskoter..

Det kan bli något.. inget att bli rik på initialt men blir det värdens största garage med 1000 medlemmar och eget flygfält så kommer det att öppna dörrar. Ta mig fan om det inte skulle gå att tjäna pengar på ett sånt koncept..

Jag är med!




thumbs up
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Skiten är ju fallfärdig, om ingen kan sno 100000m2 asfalt o lägga den så är det ett tämligen värdelöst flygfält.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Jämför med Tierp som har läktare och byggnader i världsklass i jämförelse!
De fick ju just 20 för den och allting är ju värt det någon är beredd att betala!
Skulle tro mellan 10-15 verkar mer rimligt....
Men de har ju problem med grannarna fortfarande väl?

_________________
Erik König
Citera
Allmänt banåkaforum
Björkvik Ring till salu (edit: igen)
12852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande