Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS 2001
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
27 besök senaste veckan (162985 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Örjan Carlborg skrev:
Wärhner skrev:
Vet inte riktigt varför däcken kändes så hala på Kullen?? kanske överkörde jag lite


Upplevde precis samma sak när jag körde där för några veckor sedan med min GT3. Först överhettning och sedan snorhalt resten av dagen. När jag kom hem hade jag mängder av extra gummi (flera mm över hela ytan på alla 4 däcken). Däcken är MPSC. Kan det vara så att det finns mkt gammalt gummi på banan och att MPSC samlar upp (och sedan inte släpper) detta när de överhettat


Jag åker ju gatdäck (Pilot sport PS2 N3) nya för säsongen som funkat verkligen kanon på både Rudskogen och Tierp. Inga däckrester på min slitbana endast lätt krusning.

Måns Ulveståhl skrev:
Samma upplevelse med min bil förra månaden, dvs känslan att bara glida runt banan utan grepp.
Vad vi fick höra var att asfalten på Kinnekulle var slut, och att banan därför planeras att få ny asfalt inför nästa säsong.


Konstigt, tyckte inte det var så många år sedan de asfalterade om stora delar av kullen men när jag tänker efter så var det väl runt 2004-2005? Måste ju finnas banor i Sverige som har betydligt äldre beläggning än så utan att vara så hala.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Man kan säga att jag inte speciellt sugen inför deltävling 4 på Gelleråsen som avgjordes i söndags 11 augusti då det utlovades riktigt skitväder med kraftigt regn, men så här med fasit i handen så blev det en riktig kanontävling thumbs up

Kval 1 startades med uppehåll och banan var halvt om halvt torr med vissa blötare partier, jag kunde ligga på bra men missade första kvalplats med 5.6 hundradelar till Rasmus Åberg (han som van min klass i deltävling 3) i sin Mitsubishi EVO 7.
Halvvägs in i kval 1 började det regna och chanserna att sätta en snabbare tid under dagen kändes avlägset, faktum är att jag var kval 2:a oavsett klass då de andra klasserna fick kvala på blöt bana.

Framåt eftermiddagen så klarnade vädret upp och de andra klasserna hjälpte till att torka upp i idealspåret så lagom till vår final så började det bli ganska bra fäste i banan.
Jag hade analyserat mina tider i racechrono under dagen och visste vilka sektorer jag kunde förbättra så i finalen jobbade jag extra hårt på dessa och förbättrade varvtiderna hela tiden och satte mitt snabbaste varv på sista varvet och vann med 2.445sek!

Mer info finner ni på www.timeattack.nu klicka på resultat, finns även resumé under nyheter.

Jag har nu återtagit ledningen i RM och laddar för fullt inför finalhelgen på Mittsverigebanan 31/8-1/9.

Lite bilder från Steffens foto och Henrik Lindkvist:










_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Säsongsavslutning och prisutdelning för hela timeattack.nu igår.

Resultatet blev iaf:

Rudskogen 1:a
Tierp 1:a
Kinnekulle 2:a
Gelleråsen 1:a
Mittsverige 1:a & 1:a (Dubbeltävling).

Tyvärr sumpade jag riksmästerskapet med 1 ynka poäng då jag blev kvaltvåa i sista tävlingen.

Jag vann klassen totalt och kom tvåa i Riksmästerskapet.



Bältena är förresten tillsalu:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90593&highlight=

Nu ställs bilen av för vintern och skall få nya skivor i fram och ett irriterande avgassmatter skall lokaliseras och åtgärdas (har nya grenrörspackningar liggandes).

Får se vad jag skall köra nästa säsong nu när i dagsläget det finns 3 olika TA-serier att välja på, jag kommer välja den serien som passar mig bäst gällande helheten med banor, reglementen, men framförallt hur man styrt upp med allt det praktiska runt i kring vad det gäller tävlingsledning, besiktningspersonal och safety crew.

Finns även funderingar kring om jag skall fortsätta i gatdäcksklass eller gå upp en klass och åka R-däck istället.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



En tanke dom slagit mig är. Om man utfärdar en rm tävling så ska det enligt Riksidrottsförbundet va öppet för alla. Även om det kommer 500 stycken och sen får man kvala ner till rätt antal. Men i ta.nu nekades folk att köra på grund av att det va fullt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Supramannen skrev:
En tanke dom slagit mig är. Om man utfärdar en rm tävling så ska det enligt Riksidrottsförbundet va öppet för alla. Även om det kommer 500 stycken och sen får man kvala ner till rätt antal. Men i ta.nu nekades folk att köra på grund av att det va fullt


Jag ser inte riktigt hur denna diskussion passar in i min tråd men nu när du startat så var det väl ändå fritt fram för alla som ville att anmäla sig innan kvoten var fylld right?

Släpp bitterheten och satsa energin på att göra något produktivt istället thumbs up

Nu har ni ju chansen när ni startat er "egna serie".

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ingen bitterhet alls, du nämde RM och jag tog upp en sak jag funderat på..

Som jag förståt det får det ej finnas max tak på ett RM annars har man begått ett fel, alla ska kunna anmälla sig..

Men jag kan ta det i en annan tråd no problemas

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Supramannen skrev:


Men jag kan ta det i en annan tråd no problemas


thumbs up Thnks!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Wärhner skrev:
Får se vad jag skall köra nästa säsong nu när i dagsläget det finns 3 olika TA-serier att välja på, jag kommer välja den serien som passar mig bäst gällande helheten med banor, reglementen, men framförallt hur man styrt upp med allt det praktiska runt i kring vad det gäller tävlingsledning, besiktningspersonal och safety crew.

Finns även funderingar kring om jag skall fortsätta i gatdäcksklass eller gå upp en klass och åka R-däck istället.

Nu när du har provat på "tidsträningar" och det gått bra är det väl dags att börja tävla på riktigt?!

På med ett set R-däck sen är det bara att anmäla sig till Roadsport A!

Skillnaden mellan tidskval och att stå på startlinjen med 15-25 andra tävlingsbilar runt sig går inte att beskriva - den måste upplevas! Och kan Micke åka Roadsport A med sin 2010 års TT så måste du kunna med din GT3. Själv har jag på två säsonger bara ett trasigt positionsljus höger fram från race så vi är rätt snälla i Roadsport...

Om inte annat kan du alltid komma och köra någon enstaka tävling - SSM på Knutstorp är en riktig höjdare och till nästa år ryktas det om fler roliga tävlingar med publik.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Martin G skrev:
Wärhner skrev:
Får se vad jag skall köra nästa säsong nu när i dagsläget det finns 3 olika TA-serier att välja på, jag kommer välja den serien som passar mig bäst gällande helheten med banor, reglementen, men framförallt hur man styrt upp med allt det praktiska runt i kring vad det gäller tävlingsledning, besiktningspersonal och safety crew.

Finns även funderingar kring om jag skall fortsätta i gatdäcksklass eller gå upp en klass och åka R-däck istället.

Nu när du har provat på "tidsträningar" och det gått bra är det väl dags att börja tävla på riktigt?!

På med ett set R-däck sen är det bara att anmäla sig till Roadsport A!

Skillnaden mellan tidskval och att stå på startlinjen med 15-25 andra tävlingsbilar runt sig går inte att beskriva - den måste upplevas! Och kan Micke åka Roadsport A med sin 2010 års TT så måste du kunna med din GT3. Själv har jag på två säsonger bara ett trasigt positionsljus höger fram från race så vi är rätt snälla i Roadsport...

Om inte annat kan du alltid komma och köra någon enstaka tävling - SSM på Knutstorp är en riktig höjdare och till nästa år ryktas det om fler roliga tävlingar med publik.


Jag har ju hunnit med en del "riktig racing" genom åren också, tog ju licens år 2000.

Faktum är att jag gillar tävlingsformen timeattack, trots att man inte åker bumper to bumper så är man ju fler bilar på banan samtidigt ändå och det är en hel del taktik mm utan att riskera plåtskador.

Hade jag åkt någon annan bil i lite lägre prisklass så hade jag inte tvekat att testa typ roadsport, en annan aspekt är att flera av banorna iallafall 2013års kalender ligger ganska långt ifrån Sthlm geografiskt.

Men vi får se vad 2014års kalender erbjuder, man kanske skulle ta någon testtävling? Vad är det för startavgift i Roadsport?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Wärhner skrev:
Vad är det för startavgift i Roadsport?
1k serie, 3k per tävling (+- nån hundring beroende på).

Stockholm är långt från alla banor, men närmare än Luleå

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:
Vad är det för startavgift i Roadsport?
1k serie, 3k per tävling (+- nån hundring beroende på).

Stockholm är långt från alla banor, men närmare än Luleå


Ok, så om jag vill köra tex en singeltävling så är det 4K?

Så sant, men Gelleråsen, Kinnekulle, Mantorp 25-35mil) är betydligt närmre än Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg (40-55mil).

Jag gillar iofs Knutstorp som bana thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:
Vad är det för startavgift i Roadsport?
1k serie, 3k per tävling (+- nån hundring beroende på).

Stockholm är långt från alla banor, men närmare än Luleå


Ok, så om jag vill köra tex en singeltävling så är det 4K?

Så sant, men Gelleråsen, Kinnekulle, Mantorp 25-35mil) är betydligt närmre än Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg (40-55mil).

Jag gillar iofs Knutstorp som bana thumbs up


Bara som en liten apptitretare så ska du få se "nya seriens" upplägg om några dagar kan lova dig att det blir helt andra pengar..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Wärhner skrev:
Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:
Vad är det för startavgift i Roadsport?
1k serie, 3k per tävling (+- nån hundring beroende på).

Stockholm är långt från alla banor, men närmare än Luleå
Ok, så om jag vill köra tex en singeltävling så är det 4K?
Serieavgiften för enkeltävling är 300 (så 3å3 då).
Asfaltstiden kostar väldigt lika för alla serier, men man kan välja att skrapa ihop kulor till kostnaderna på olika vis (fler på asfalten, tidstajtare arr, sponsorer, etc).
Det har visat sig att ca 3k per tävlande är en balans för 15bilarheat för de 2-3dagarsarr som är vanliga hos oss (och flera andra serier). Det är inte alla helger som är deltagarsuccé i alla klasser när man summerar året.
Kostnaderna har varit väldigt lika de senaste 7 åren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Ta en titt på PCSR också, här är det "gentlemannaracing" utan knuffar. Din bil passar som en smäck i klass 8C.
2000 kr per tävlingshelg med MASSOR av körtid och bra organisation och säkerhet.
http://www.pcsracing.se/
http://www.porschesportscup.se/

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Anders Zimdahl skrev:
Ta en titt på PCSR också, här är det "gentlemannaracing" utan knuffar. Din bil passar som en smäck i klass 8C.
2000 kr per tävlingshelg med MASSOR av körtid och bra organisation och säkerhet.
http://www.pcsracing.se/
http://www.porschesportscup.se/


Ser intressant ut!

Vad behöver jag komplettera min bil med? Funkar original CS-bur, huvudströmbrytare, stolar och bälten?

Hur brukar deltagarantalet se ut? Fördelning klassmässigt mellan dessa?

Medlemskap i PSCR kostnad?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kan fylla i den infon jag kan

2000kr per race, super mycket körning får andra arr att blekna

Pcsr kostnad 700kr

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Du behöver inte komplettera med något. :-)Den är som skapad för klassen (eller tvärtom). Jag har kört en kopia på din bil under 2013.
Deltagarantalet som helhet har ökat dramatiskt i år. Det är 4 r-däcksklasser med ca 4-8 i varje klass som kör i samma race. 8c är den näst snabbaste r- däcksklassen. Norrmän o finländare är också med vissa race. Mkt trevlig stämning.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Vart köper man nya framskivor (MK1) till bästa kurs?

Känner till ferdinand och utzon men har ingen brådis så kan även tänka mig att handla utomlands om priset är rätt.

Snål som man är har jag sett att cup-skivorna är runt tusenlappen billigare thumbs up .

Spruta på med tips tack :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



utomlands blir sällan billigare med moms och frak,t och ev tull om du tittar i USA. Det är rätt tunga grejer att frakta också.

Har du däremot nåt sätt att få hem grejer från USA utan frakt och moms så är det oslagbart. I Sverige är annars Utzon och Ferdinand alternativen och de ligger bra till i pris på många delar.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908



Borde bli billigare att köpa skivor ifrån tyskland. De har dessutom lägre moms vilket äter upp en del av fraktkostnaden.

Hur är livet som Porscheägare annars? Är det fluffigt och härligt eller saknar du dina tidigare bilar som var mer egenbyggda? Mer pengar men mindre tidskrävande kan ju vara receptet för att kunna fortsätta ha en rolig bil även när man har familj och hus mm.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
964 skrev:
utomlands blir sällan billigare med moms och frak,t och ev tull om du tittar i USA. Det är rätt tunga grejer att frakta också.

Har du däremot nåt sätt att få hem grejer från USA utan frakt och moms så är det oslagbart. I Sverige är annars Utzon och Ferdinand alternativen och de ligger bra till i pris på många delar.


Jag kollade med PC östermalm och döm av min förvåning när cup-skivorna endast kostade 1444kr/st thumbs up

Beställde direkt

Andreas Millbro skrev:

Hur är livet som Porscheägare annars? Är det fluffigt och härligt eller saknar du dina tidigare bilar som var mer egenbyggda? Mer pengar men mindre tidskrävande kan ju vara receptet för att kunna fortsätta ha en rolig bil även när man har familj och hus mm.


Jag har kört ca 700mil i GT3:an i sommar inkl 7 heldagar på bana och har endast tvättat, tankat och skvätt på några Deciliter motorolja.

De nya gatdäcken jag köpte i våras byttes efter 4tävlingar och en halvdag Trackday på Padborg Danmark, då var det ca 50-60% kvar på bakdäcken men framdäcken var ganska snidslitna på mönsterklackarna.
Blev sponsrad med nya gatdäck annars hade fått gå säsongen ut.

De nya PFC 08 beläggen är ca 60% kvar på fram och 70-80% bak.

Framskivorna var lite småsprickor runt hålen och lite kany på när jag köpte bilen så de kommer bytas nu.

Blir R-däck till 2014

Normal oljeservice (motor och växellåda) skall fixas innan våren.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS 2001
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
27 besök senaste veckan (162985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande