Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förhandsvisning Michelin Pilot Sport Cup 2
6545 besök totalt
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Det kom ett mail ifrån Michelin som undrade om jag hade möjlighet att vara med på en första test körning av de nya Michelin Pilot Sport Cup 2.

Hade jag tid att avvara 3 st dagar i slutet av juli? Om jag har

Imorgon går flyget till Barcelona till Motorland Aragon för test av det allra senaste ifrån Michelin, Michelin Pilot Sport Cup 2.

Bilar som skall köras dessa dagar är enligt schemat Porsche 911 GT3 samt Audi R8.

Vilken modell kod det är på GT3 blir en överraskning men med tanke på tidigare provkörningar med Michelin så lär man inte bli besviken.

Igår kväll leverades det 6 st Michelin Pilot Sport Cup 2 till verkstaden för mer utvärdering när jag kommer hem ifrån Barcelona.

Vem blir först att lägga sin order på dessa dräpare




_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431


Trådstartare
Då skall jag försöka sammanfatta det som berättades om Michelin Pilot Sport Cup 2.

3st olika däck har tagits fram under processen innan man bestämde sig

Man tyckte att det var dags för en ersättare till Pilot Sport Cup som kom för 12 års sedan. Arbetet men framtagningen av dessa startade för 28 månader sedan. Lansering av dessa skall ske ifrån januari 2014, men IOM att man räknar med stor efterfrågan så vill man tidigt veta hur mkt som skall produceras, (kortfattat lägg era order tidigt för att säkerhetsställa leverans 2014)

Däcket är helt utvecklat för bankörning med möjlighet att köra till och från banan.

De bilar som homolegerade just nu med Michelin Pilot Sport Cup2 är

Mercedes Benz SLS AMG
Porsche 918 Spider
Porsche 991 GT3

80% av 991GT3 kommer att levereras med Michelin Pilot Sport Cup 2

Däcket kommer att Tre olika hummiblandningar i framdäcken och 2 i bakdäcken, anledningen till de tre gummiblandingarna i fram är för att motverka understyrning. Däcket är alltså mest soft längst ut och blir hårdare desto längre in man kommer på slitbanan.

Optiskt på däcksidan har man använt sig av ngt helt nytt nämligen Velvet Technology vilket innebär att texten på däcksidan ser ut att"glänsa". Detta kommer att göra att man tydligt på avstånd kommer att se att detta just ät pilot sport cup 2.

Lite förbättringar mot cup+

50% bättre livslängd
10% Varvtids consitensy
8% bättre i torr bromsning
10%bättre på torr handling
7% bättre på Vattenplaning


Max long Grip 1.45 g cup+. 1.55 g cup 2
Max Lat Grip 1.32 g cup+. 1.51 g cup 2

Varvtid Motorland Aragon

Porsche 997 GT3 RS

Michelin Cup+ 2.14

Michelin Cup 2 2.11,2

Däck dim som jag han se skall komma under 2014, många fler kommer men dessa var de jag han skriva upp

235/35/19
245/35/19
295/30/19
305/30/19
325/30/19
225/40/18
235/40/18
265/35/18
285/30/18
295/30/18

Ferrari 458, Nissan GTR Audi R8 nya BMW M4 är oxå bilar som kommer att kunna ha CUP 2

Film kommer senare

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Förhandsvisning Michelin Pilot Sport Cup 2
6545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande