Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
V spår i hårnål?
16950 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Tittade på ett F1 lopp för en tid sedan och de brittiska komentatorn nämnde att vissa av förarna tog ett utpräglat V spår igenom hårnålen för att spara på däcken och få bättre hastighet ut på rakan.

Jag tolkar det som att man åker ganska rakt in mot apex och svänger lite skarpare för att få en rakare väg att accelerera ut ur hårnålen på. Vore intressant att se om nån annan har sett några exempel på detta. Kan tänka mig att det säkert beror en del på förhållandet mellan sidogrepp och motoreffekt om det lönar sig eller inte att åka på det sättet.

Själv brukar jag utnyttja hela banans bredd i hårnålana för att försöka maximera utgångshastigheten men det karnske finns andra sätt. Har försökt lite att åka rakare in i hårnålen men har tyckt att det är svårt att få till en normal utgång ur kurvan då.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Inte riktigt tydligt vad du vill ha svar på, men här kommer lite observationer:

Idioten på knutan körs olika av folk i MX-5 Cup, beroende på om dom har öppen diff eller inte.

Generellt så kör man rundare spår desto mindre effekt man har, fråga Falk jr

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Tobias Nyström skrev:
Inte riktigt tydligt vad du vill ha svar på, men här kommer lite observationer:

Idioten på knutan körs olika av folk i MX-5 Cup, beroende på om dom har öppen diff eller inte.

Generellt så kör man rundare spår desto mindre effekt man har, fråga Falk jr

Nej, det har jag inte sagt...
Men, i vissa lägen kan man vinna på att hålla farten uppe med ett rundare spår med motorsvag bil...

Angående V-spår så har jag inte så mycket säga, dock...
Känns dock som att F1 är långt från vad jag håller på med. Det som gör v-spåret bra måste inte automatiskt ge fördelar för mig. Alltid kul att fundera och diskutera. thumbs up

_________________
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



NiklasFalk skrev:
Tobias Nyström skrev:

Generellt så kör man rundare spår desto mindre effekt man har, fråga Falk jr

Nej, det har jag inte sagt...


Menade bara att du KÖR i runda spår, inte att du var citerad

Men visst, det finns ingen sanning. Men desto tidigare du kan gå på gas desto bättre (oftast), och i motorsvag bil kan du ha ganska runt spår med full gas.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



V-spår innebär ju att du bromsar rakare och accelererar rakare (två "apex"), istället för att tugga dig runt med ett klassiskt sent apex.

Med mycket effekt och FWD kan det gå fortare att göra detsamma, sikta ock skjut

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Tobias Nyström skrev:
NiklasFalk skrev:
Tobias Nyström skrev:

Generellt så kör man rundare spår desto mindre effekt man har, fråga Falk jr

Nej, det har jag inte sagt...


Menade bara att du KÖR i runda spår, inte att du var citerad

Men visst, det finns ingen sanning. Men desto tidigare du kan gå på gas desto bättre (oftast), och i motorsvag bil kan du ha ganska runt spår med full gas.

Ah... Jo, det gör jag ibland. (Fast inte så mycket som du tror...)

Just hårnålar har vi inte så mycket av i Sverige... Idioten är inte heller typisk Tilke-hårnål, eftersom det är en vänstersväng så tight inpå. Jag brukar inte gå ut hela vägen ut ur Idioten, eftersom jag vill gå ut långt till höger innan vänstern... Typ.

Hur gör man när man vänder i slalom, då?

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är inte Torparn en kurva/parti man kör med "V-spår"?
Ingen hårnål alls men du kan nog tjäna på att räta ut hela vägen in iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Niklas Falk skrev:
Är inte Torparn en kurva/parti man kör med "V-spår"?
Ingen hårnål alls men du kan nog tjäna på att räta ut hela vägen in iaf.

Jo det är det ju.
Även Liton är väl v-spårsvänlig...
Frågar man Magnus, är det mesta kanske v-spårskurvor...

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



NiklasFalk skrev:
Även Liton är väl v-spårsvänlig...
Lito är dubbelapex även med ett rattutslag, men visst tjänar man på att börja turn-in innan kompressionen är slut (men VF bor då långt uppe i innerskärmen ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Är inte heller helt övertygad om att detta är helt rätt i alla lägen med alla bilar. Men det är intressant att fundera på när det kan vara en fördel att åka rakare in och ut ur långsamma kurvor då tiden man tjänar med en senare inbromsning och en tidigare acceleration kan kompensera för en lägre kurvhastighet under en kortare tid.

Krävs nog hyffsad vikt effekt för att det ska vara lönsamt men även relativt motorsvaga bilar accelererar ju oftast rätt bra runt 70km/h som brukar vara Apexfart i de långsammare kurvorna.

Känns som att detta kan funka rätt bra med framhjulsdrivet. Ska pröva lite vid tillfälle så man har lite loggar på olika spår.

Upplever nästan de skarpa kurvorna som de svårare då det lätt går försakta eller försnabbt och man har inte lång tid på sig att ligga och balansera bilen. Blir lätt att man bromsar förmycket och då måste rulla fram mot apex eller att man bromsar förlite och då missar utgången totalt.

Borde vara lättare att bromsa in mot apex ju rakare spår man åker.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Andreas Millbro skrev:
Ska pröva lite vid tillfälle så man har lite loggar på olika spår.


Väntar med spänning på feedback på dina tester sen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



skickar gammal tråd till toppen

V-spår var i princip det som predikades på formelkursen på sviestad. Eller, det blir ju ett snedställt V där ena benet är hyfsat rakt (inbromsning) och det andra är böjt (ut ur kurvan). Resonemanget var att med en tung motorsvag bil (som en miata ) vill man hålla farten uppe och håller därför ett runt spår. Med en lätt motorstark bil med mycket fäste skulle man istället tjäna på att kunna gå på gas så snabbt som möjligt (och kliva av bromsen så sent som möjligt).
Fast när man tänker på det låter det ju nästan som att man bara kör drag-race från kurva till kurva...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kör man race så är det ju kortast möjliga varvtid som gäller, då struntar man ju fullständigt i hur det ser ut, e fö fn ingen bedömningssport (motsats är drifting och konstsim)

Alltså, beroende på bil och effekt så väljer man bästa/snabbaste spår

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Så är det Stefan! I princip så en gammal F3 och Renault 5 med 60hk kör klart fortast med runda kurvor. En dragster och typ 800hk Subbaru på orginaldäck kör fortare med V-spår. Någon stans där i mellan är gränsen beroende på massa saker.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



steffe skrev:
Kör man race så är det ju kortast möjliga varvtid som gäller, då struntar man ju fullständigt i hur det ser ut, e fö fn ingen bedömningssport (motsats är drifting och konstsim)

Alltså, beroende på bil och effekt så väljer man bästa/snabbaste spår


Love it! Och jag kör ju bara driftbilar nu!

Fö har driftingbilar mycket effekt, så nu jag jag smakat på att köra v-spår (inte när jag driftar) och ja så är det.: Varje bil har sitt spår...

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobias Nyström skrev:
steffe skrev:
Kör man race så är det ju kortast möjliga varvtid som gäller, då struntar man ju fullständigt i hur det ser ut, e fö fn ingen bedömningssport (motsats är drifting och konstsim)

Alltså, beroende på bil och effekt så väljer man bästa/snabbaste spår


Love it! Och jag kör ju bara driftbilar nu!

Fö har driftingbilar mycket effekt, så nu jag jag smakat på att köra v-spår (inte när jag driftar) och ja så är det.: Varje bil har sitt spår...


Jag har inte sagt att det är tråkigt med att köra drifting, det är ju ett kärt vinternöje eller när det är nyregnat, det jag har åsikter om är själva bedömningen, "några tyckare" som avgör vem som gör det snyggaste uppstället etc, som typ islandshästtävlingar, gångarter, skritt, trav galopp, tölt, pass och det sitter olika domare vid olika tävlingar och de har relationer till vissa ryttare eller hästar..... Ja, det är svårt att vara domare och jag har all respekt för de som ställer upp men det är fortfarande inget som går att mäta rent tekniskt tyvärr
Uppvisning men inte tävling....... Och det är förbannat kul att titta på i lagom mängd men inte hundra ekipage som ska göra nästan likadant

Det är ju roligare att deltaga än att vara publik oavsett tävlingsform/sport i mitt tycke

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
V spår i hårnål?
16950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande