Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 >> 68 besök idag (297641 totalt) |
Nu får Rudolf (964:an) konkurrens i garaget av en gammal BMW 1602 från -73 som köpts i delar!
Bilen har endast rullat 12 700 mil! Vad har man gett sig in i nu... Känns som att man står framför ett jättestup. Men det är såklart en utmaning och se om man vågar hoppa! -Jag är tacksam för all hjälp i tråden. Är något tokigt så låt mig få veta det. Till planerna då- Bygga någon typ av Trackday Car Bilen är i det närmaste rostfri och kommer därför troligen att behålla sin originalfärg - Colorado gul Temat blir lite Alpina-stuk med svarta huvar och övre halvan på sidorna. Skärmarna får sällskap av Turbo-breddare. Ingen spoiler fram - tycker bilen blir "fetare" utan! Inredningen är svart och i nästan nyskick men skulle vilja ha tidsenliga sportstolar. Alpina kringla Originalmotorn åker ut, såklart. Blir en M1020 motor och siktar på ca 200 pållar! Blir även hyfsat original chassie. Det som är klart är - Lack: BMW Colorado gul, 002 (bilens original). Svart matt huvar och sidor, enligt Alpina modell. Klibbor i ett försök att efterlikna klibborna från Alpina bilarna. Fram Oken 4-kolvs från 2002 Turbo, 40mm kolvar. Skivor från E21 323, ventilerade Belägg från Ferodo Racing (gatgodkända) Stålomspunna bromsslangar 23 mm bromscylinder Fjäderben från Ti ombyggt med Coilovers Super Pro bussningar i hela framvagn Fjädrar - 350 lbs Koni ställbara dämpare Ställbara topplagringar Tornstag mellan fjäderbenstornen Glasfiber huv Glasfiber stötfångare, bak Turbons skämbreddare, med lite "moddning" fram. Tidsenliga Alpina tävlingsdekaler (kopier) från -69-71 talet Koni ställbara stötdämpare, runt om. Gamla Corbeau stolar installerat (från slutet av 60-talet) Förarstolen är utbytt mot en modern skalstol. Baksätet borta Finess full bur inhandlad. Ombyggd till skruvbur. Klart Batteri flyttat till bagage Huvudbrytare i cupèn 3st extra VDO mätare för vatten, olja och oljetryck Bakvagn blästrad och lackad. Boxade och förstärkta bärarmar Nya bussningar Super Pro 02 Depåns bakfjädrar 02 Depåns krängare fram o bak Stålomspunna bromsslangar Samtliga bromsrör bytt. Nya hjullager och packboxar Nya bromscylindrar 13" Minilite fälgar. 8" breda Kumho R däck 215 breda. Växellåda från E28 518i -82, 5 växlad med överväxel, kortad kardan (hel renoverad och balanserad) Motor ! Lättad vev Lättat svänghjul Extra oljekylning på kolvar Extern 19 raders oljekylare Oljefilter adapter/hållare från S14 Standard Fördelare Weber 48 Italienska med nummer efter varandra 336 graders Kam Dr. Schrick Kolvar 90mm och stakar modifierade icke original Modifierat oljetråg Skvalpskydd i tråget Titan ventiler "Annat" extraktorrör = lätt Endast elektrisk kylarfläkt Original tanken är modifierad invändigt med skvalp skydd. Helt nya dörrar från BMW Det är lite tankar, så här långt. Som sagt kom gärna med hjälp o synpunkter, tack. Gillar denna _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Kul med 02a , jag håller på och pysslar med en 02a och jag har E30 fram o bakvagn i den fram går hyfsat bak passar det mindre bra.. Men det går, men jag ska byta till coilovers från golf 2 då det känns smidigare att göra det då man ändå måste bygga om bakre övre infästning för ngn form av hyfsad geometri.
Jag har en hel E30 ix drivlina i min 02 dvs 4wd o M20 Men det går lååååångsamt mellan varven så nu är det väl inne på år 4 och ännu långt kvar. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Vill behålla "original" bultcirkel. Funkar väl inte med e46:ans delar! Blir max 15" på denna. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Lite förslag:
Behåll fram och bakvagn, dom funkar och det finns delar att köpa för att få dom bananpassade. Bromsar går att lösa med eftermarknadsdelar http://www.iemotorsport.com/bmw/2002 Jag tycker det är synd att skära upp rostfria skärmkanter för att montera turbobreddare, men det är ju din bil :-). Personligen tycker jag den tidiga sk alpinabreddningen är tuffare, http://www.youtube.com/watch?v=xW1uu S14 är en trevlig motor, dom kostar dock en del pengar och kräver anpassning av kardantunnel. det finns m42b18 eller varför inte en m52b28? dom väger inte så himla mycket, här finns växellådor som passar i karossen. Orginal m10b20 går att trimma till 150 - 170 hk ganska lätt. m20b25 är en populär utbytesmotor. _________________ /Anders C |
||||
Tack för din input, Anders Finns 2 anledningar till att jag funderar på E30 delar! Oljetråget (S14) funkar väl inte med original framvagn! Skivbromsar bak. Är väl även en bättre bakvagn än 02:ans! Kommer att kolla upp dina synpunkter på detta. Mindre ändringar - desto snabbare väg till målet Tycker precis som du med att skära i rostfria skärmar, men vad göra Var inne på Alpinabreddningen också men där får man verkligen skära bort plåt. dessutom är jag inte helt förtjust i breddningen bak. Fram är den klockis. Motoralt. är inte heller det spikat! Är du säker på att kardantunneln måste moddas vid byte till S14 med låda? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
_________________ /Anders C |
||||
Anders - var måste tunneln moddas vid användandet av M3 lådan isf? Det är väl samma yttermått som original, förutom att den är lite längre!
Lek med tanken E30 framvagn, S14 med låda. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Flyttade in i det nya garaget igår. Jäkla massa delar...
Som tur var så var flytten bara ca 5m Fick byggt en arbetsbänk idag och lite dekoration på väggarna... Lite litteratur... Putsat lite på instrumentet Cool ratt Någon som vet var man kan hitta kopior på liknande stolar! Dessa är från original 02 Alpina! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Kontakta Lennart på 02-depån i Kågeröd.
Lennart vet mer om dessa bilar än många har glömt. Dessutom lär han ha "allt" vad det gäller delar. Ett kul projekt som ska följas Vem har inte haft en liten 02:s som drömbil någon gång? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Stolarna finns bl.a. här - http://www.nml-depot.de/nmldepot001.
Har skickat en prisförfrågan till dom. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
En till sida med stolar
http://shop.bf-torino.com/shop_start _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
http://www.nml-depot.de/nmldepot001.
har jag också försökt nå utan framgång... Gällande stolen kan detta tänkas vara något? http://www.vintageseats.com/products http://www.classiccarseats.com/monza Sedan gällande fram och bakvagn hade jag absolut inte bytt till någon e30 konstruktion. Jag håller med Anders C att man kan byta A-armarna mot e21 armar om man vill ha skivbromsar, eller så kan man ju köra med golfskivor/ok bak med adapter. Fram kan man ju köra med e21 skivor och hubbar. Men kolla på amerikanska 02 forumet för tips mm, Anders bra och ha sida. Sedan vad det gäller tråget så finns det special tråg för s14 i 02 som vac motorsport tillverkar http://store.vacmotorsports.com/vac- _________________ Niklas Kallbom |
||||
Tackar för de nya sidorna De stolarna ser ju ut som originalet.
Noterar att det finns ett visst motstånd här mot att byta till E30 hjulupphängningar! Undrar lite varför! Det är helt klart bättre än original och medför bättre bromsar. Det kommer inte att ändras något på bilens plåt, om jag väljer den vägen. Bilen håller sitt värde bättre med så lite modifieringar som möjligt, så klart. Men att modifiera bilen gör den även lättare att använda på bana. Bättre styrning, bromsar och väghållning! Samtidigt kittlar det med en "oldschool" racer. Trimmad 2l med lite weber o annat godis. Blir troligen en dyrare väg att gå men bilen blir också mer värd. Någon föreslog att göra den till en Historisk Racer. Hade varit kul men dyrt. Dessutom ska bilen reggas och kunna användas mer än på bana. -Hmm! Vi får väl se vart det hamnar. Var för övrigt hos en lackerare idag och hörde mig för om hellack. Colorado 002 är ingen lätt färg att få tag på idag, tydligen. Första antydningen var att de var tvungna att använda klarlack och det vill jag inte ha. Men det ska nog kunna gå att lösa ändå, verkade det som! Har att göra med de vattenbaserade nyare färgerna. Även börjat med den lilla rostlagning som finns på bilen. Reservhjulsbaljan och bakplåten är bytt sedan tidigare. Framskärmarna är även de bytade. Dörrarna är helt nya, aldrig lackade. BMW originaldel. Huvarna är däremot inte i bästa skick. Får se hur jag löser det - laga eller byta. Om det nu finns bättre beg. Var hittar man lämpliga fälgar 13"-15", till 02:or? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Grattis till en mycket fin 02:a! Enligt mitt förmenande vore de gott att fortsätta på förre ägarens arbete. Vill du ha en banbil så finns fortfarande (hur länge) möjligheten att hitta en förfallen skönhet att bygga på.
Om du ändå envisas, skär inte sönder de felfria skärmarna bak och fram. Äger själv en 02 touring, visserligen sänkt m m, men inte sönderskuren. det blev inte heller min förra 1602:a. Lycka till med projektet. _________________ Tommy Mårtensson |
||||
Nja, någon originalbil, blir den inte i min ägo. Inte med 1600 motor! Tycker att karossen behöver lite bredare skärmar för att tuffa till sig lite!
Men har inte släppt tanken på att köra trimmad 2 liters med Webrar Passar igentligen bilen bättre... -Fick hem lite "kuligare" backspeglar idag. Bild kommer... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Härligt projekt, oavsett chassi så är det roligt att en 02 tas omhand och är påväg ut på banan igen (även om jag också röstar på 02 fram och bakvagn).
Med 245 OD-lådan från en E21 måste man bara slå ut kardantunneln lite vid gaspedalen för att få plats med slavcylindern.
Hade samma problem själv när min ti skulle lackas, det slutade med färgkod 200 som tydligen är Colorado för E3 modellen 1968, inte rätt men han kunde inte få 002 blandad. Här kan man se den dyka upp http://paintref.com/cgi-bin/colorcod Enligt denna sidan är Colorado både 002 och 200 år 1970 http://www.automotivetouchup.com/tou Behöver ingen klarlack heller. Min färg är av märket Deltron. Bilder på bilen min kan du se i min tråd, vill du se hur det blev i verkligheten så hör av dig. _________________ |
||||
Motståndet till E30 grejer som jag ser det:
Är ju att det inte passar bolt on och tar tid att modifiera och sätta dit. Är det värt att lägga så mycket tid för att få dit det, blir chassit så mycket bättre? Eller kan man fixa till ett bättre chassi med andra medel? Det är ju dem frågorna som man får ta ställning till. Det sitter väl inga monsterbromsar på en E30? Om man nu inte skulle nöja sig med fixen vad gäller e21/turbo skivor och ok fram så kan man köpa willwood kittet som IE säljer. Jag hade tagit och försökt hitta ett par tii/turbo fjäderben fram och sedan försökt hitta e21 nav och därefter köpt bromsar och ok fram, bak kan man köra med vw bromsar eller e21 323 bärarmar (som man får göra om tillsammans med de befintliga A-armarna. Mvh NK _________________ Niklas Kallbom |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 >> 68 besök idag (297641 totalt) |