Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (42997 totalt)
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Fredrik280zx skrev:
Hur ska man egentligen åka i depåkurvan om man har snabbare bilar bakom?


Fort?

Vet inte om jag förstår frågan riktigt.. Är det banträff så går det utmärkt att släppa om på efterföljande lilla raka Handlar det om tävling och du inte vill bli omkörd så kan man säkert lägga sig så man träffar första apexen där och på så sätt hindra folk från att köra om på innern.. å andra sidan så lär det gå saktare än för de som ist "missar" första apexen och ist träffar apex nr2 betydligt högre fart ut ur kurvan och på så sätt högre fart på efterföljande korta raka innan E4-kurvan. Faktiskt osäker på vilket som är att föredra under rejs...

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Framhjulsdrivna bilar utan diffbroms, hur kör ni i chikanen?
Jag tycker mig ha svårt att hitta en snabb väg därigenom utan att elda innerdäck, skicka ut baken på sladd eller bara glida igenom

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Jag är nog tokfel person att svara på just denna iom att jag kör rwd.

Åkte dock med en av de fwd-drivna High Coast Racing-bilarna några varv runt och han hade en intressant körteknik i shikanen. Han kom in med rätt bra fart och strax innan första vänstern så gjorde han en kraftig höger istället. Med andra ord "Scandinavian flick". Resultaten blev ett litet bakvagnshäng som hängde med genom hela shikanen och gjorde att han hade styrning och full gas genom hela shikanen.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vet att jag åkte snabbast på detta vis....
Det var med min Golf mk II 16V.

Upp mot toppen av banan.
Vänster sida av banan.

Sakta viker in mott mitt och siktar på kurbs(åt höger) åker rakt mot den.
Sedan viker svagt åt höger knappt nuddandes kurbsen..
Håller sedan en rak linje in i chikanen en bit in , viker sen vänster mot andra kurbsen.
Då ligger man inte rakt mot kurbsen utan får svänga in lite.
Som det skrivs i inlägget ovan kan de släppa lite men det styr man bara med gasen.
Håller inner vänster kort kort för att sedan ratta höger mot utgången mot rakan.
Siktar mot inner kurbs och sedan ytterkant av banan och starten av rakan för att få en ganska rak linje.

Fungerade ganska bra.
Låter lite som Adam förklarade ovan!?

Nu med bättre chassie och annat bör det fungera bättre.
Men du har väl en bra bit mer effekt åxå?
Hjulspinn i chikanen hade inte jag.

Känns som du kanske har en för rak linje in i chikanen och får gasa mer ut?
Jag tycker ja fick bra fart ut med min motorsvaga Golf , men fick provocera mycket in i chikanen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Jag fuskade och köpte mig en bil med mindre effekt och diffbroms istället, så får se hur det lirar :P

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Några uppdateringar här?

Man kör ganska mkt på banan nu så det vore roligt att höra hur RWD bilar med lite pulver åker .

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



E4 kurvan går att åka riktigt fort genom, tycker man ska sikta på tidigt apex. ibland åker jag fyran genom där men man får inte missa "turn in" för om man kör riktigt fort där och missar bara lite så blir de jobbigt.
Sen chikanen brukar ja köra för fort in (nästan så de blir brunt i byxan) för att ta en långsammare vänster och sen få bra fart ut.
Hoppas nån förstog hur ja mena

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Fick till chikanen rätt så bra senast jag var där. Låg till vänster och sen svänga in svagt under inbromsning och ligga väldigt nära curbsen på höger sida.
Sen är det "bara" att försöka plocka höjd innan det bär av på långa rakan så man får med sig lite fart.

Det var då med xsaran (fwd)

En intressant grej är att om man går för nära curbsen så blir bromsverkan ganska mycket sämre. Och man sparar inte tid på att ta en genväg genom sanden ut på långa rakan....

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (42997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande