Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Rallyklasser, varför inte turbo och framhjulsdrift? | 9313 besök totalt |
Dum fråga.
Varför finns det inte en klass för framhjulsdrivna turbobilar i rally? Alla tillverkare har en framhjulsdriven turbobil. Dom har gjorts i över 20-30 år så underlaget är enormt. Allt från Golf till senaste Megane RS. Det skulle kunna bli en extremt billig och stor klass? Som det är nu finns grupp H med löjligt dyra trimmade sugmotorer tex. Bara en stilla undran? _________________ Göran Svensson |
||||||||
|
||||||||
Varför körs det med trimmade framhjulsdrivna bilar då? En del kör med motorer som kostat 250.000 som ger effekt som en normal 1,8turbo Finns massor med framhjulsdrivet redan. Och dom går rejält fort också. Undrar bara varför överladdning är förbjudet då det är den absolut vanligaste motorn idag. Hade räckt med en restriktor för att jämna ut lite. Hade vart trevligt med en klass Typ "Grupp FWD tööörbo" Hyfsat standarbetonad så d blir enkelt o billigt, eller billigare kanske man ska säga då all motorsport är dyr _________________ Göran Svensson |
||||||||
Förstår din tanke, men varför inte göra samma sak med grupp h? Så mycket pengar dom lägger på sina motorer för att få ut den effekten är ju lite läskigt... Vet inte varför det e som det e... men sbf kanske? Dom är ju inte kända för att främja sporten... |
||||||||
Bilarna måste vara FIA-homologerad. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ännu ja! Nationellt klassade bilar vore av godo. Dessutom borde man ta bort gamla Grupp-A och Grupp-H. Det är ju svingamla reglementen som hade klassning DÅ. Borde vara dags för klasser med Vikt/effekt som det diskuteras. Sedan finns ju FWD med turbo redan , Fords satsning med klassen och med E85. Det har ju fostrat några förare , vet dock inte hur många Fordar som lever kvar? Saabarna var inte många. Tycker man borde titta på Finland och deras klasser. Tillåt fler bilar och tillåt förarna att bygga enklare. Fia hit och Fia dit , säkerhet är bra men det får vara nån måtta på allt man måste klassa för att få vara med och leka , man kan ju inte knappt köra SM om man är från norr t.ex bara resorna kostar ju fläsk. Och arrangörerna har ju inte ens råd att arrangera tävlingar med SM-status. Gå back för att få SM-status är det SBF:s melodi? Crap! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
En av Saab:rna står i Tavelsjö skrotad . Tror att Tommy fått tag på en lämplig tom kaross att flytta över prylar till. Men tyvärr så gjorde han sig illa i ryggen vid kraschen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Utomlands verkar det ju finnas antydan till att köra med andra grejer, Renaultsport Megane RS N4, bara å köpa Visserligen inte billig, men köpa fabriksbyggt kostar väl aldrig billigt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Saab 9-3:orna med turbo här i Sverige går riktigt bra, har själv kartläst i en sån
Etanol-Fordarna här i Sverige var inte turbo-bilar, grpN <2000cc. Saabarna är gruppA-klassade, var ju ett bekymmer med grp A/N att så fort det kom på en turbo så blev motorn att hamna i samma klass som 4wd-bilarna, vilket inte var så kul... I nya R-reglementet tillåts turbobilar, Citroen har en DS3:a i R3-utförande med turbo som går riktigt bra, tyvärr kostar den en hel del oxo.. Men visst vore det kul med fler fwd-turbo, man kan ju inte komma från att sugisar låter bättre dock _________________ Stefan Söderholm VW Passat |
||||||||
Det är just det som är problemet, kör en egen klass för framhjulsdrivna turbobilar. Är stor skillnad i pris, underhåll osv på awd vs "felhjulsdrift" Tror iaf det kunnat bli en bra klass med mycket bilar _________________ Göran Svensson |
||||||||
Det finns ju ofta ett begränsat antal förare villiga att satsa det som behöves för att delta. Det är sällan man kan locka fram 20 nya i ett trollslag. För att locka över befintliga förare så behövs det nåt speciellt, och har man då åstadkommit nåt (skapa en halvfull klass genom att åderlåta andra klasser)? Pågår det inte redan arbete att växla in lite nyare karosser i befintliga klasser (karosser från detta millennium)? |
||||||||
Allmänt banåkaforum Rallyklasser, varför inte turbo och framhjulsdrift? | 9313 besök totalt |