Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001 -SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63490 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Då var det dags för en ny kulbil. Det blev en Boxster S från 2001. Svensksåld med bra historia och 8400 mil. Manuell såklart.

Närmaste planerna är lite hårdare fjädring och lite busigare hjul. Gärna r-däck på nåt som fyller ut hjulhusen bättre. Lite friare insug vore också trevligt för akustiken. Sportavgas av okänd modell sitter på och låter trevligt.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:
ny kulbil.

thumbs up thumbs up thumbs up
Du glömde att skriva "störtbåge" i att-göra-listan, så att du kan komma och leka med oss i Roadsport. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Kraniel skrev:
DJ skrev:
ny kulbil.

thumbs up thumbs up thumbs up
Du glömde att skriva "störtbåge" i att-göra-listan, så att du kan komma och leka med oss i Roadsport. thumbs up

Det vore inte så dumt. Får ta och göra lite research på vilka bågar som finns att köpa.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 626



Grattis till en väldigt trevlig bil thumbs up thumbs up

Har själv funderat en hel del på båge och i bland annat Boxster racing serien i USA så är det godkänt med originalbågen med en extension. Originalbågen är ju mer eller mindre utformad som en traditionell båge och verkar hålla hög standard. Sen är frågan om det går att få godkänt här. Det finns en del andra bågar till dom också men de verkar alla kräva en del åverkan på inredningen.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Då har vi premiärsvängt också.











Men OJ vad den understyrde!

Hoppas att det i första hand har att göra med de smått torrspruckna framdäcken som bär en datumstämpel från 2004...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Så upplevde jag min 964 i slalom i början med, gladare hjulvinklar, mer förarträning och ev nya krängare bör göra susen.
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Hej,

Bra val av bil Lite GT3 delar I framvagnen så ska det nog rattas friskt

Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
mopack skrev:
Hej,

Bra val av bil Lite GT3 delar I framvagnen så ska det nog rattas friskt

Mvh / Alex


Intressant!
Vilka framvagnsdelar syftar du på?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare


Nä, motorn har inte åkt ur. Det här är en extra. Något defekt, dock. Ska rivas och undersökas. Kanske så kan man göra nåt kul av den?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kolla med Porsche-expertisen om hur tidigare Boxters oljesumpar hanterar lite mer rejsiga sidkrafter? Har för mig konstruktionen med den "delvisa" torrsumpen/våtsumpen med oljevolym separerat hade/har? vissa avigsidor då? Fin bil med potential!

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Jo, oljesumpsproblemet ska tydligen finnas, men blir tydligen inte kritisk utan r-däck. Fixen verkar relativt enkel. Distansplattor till sumpens botten och pickupen. Det ger mer oljevolym och djupare sump. Det i samband med bättre skvalpskydd med klaffar verkar vara nog.

Även växellådan kan tydligen få lite sisådär smörjning i långa kurvor på r-däck. Jag gissar att en viss överfyllning av lådan kan vara på sin plats.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



DJ skrev:



Är det en posörbil? Eller varför kör du annars flera meter från konerna?

Kompressor verkar väl roligare än stressfläkten du funderade på?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Naqref skrev:

Är det en posörbil? Eller varför kör du annars flera meter från konerna?

Kompressor verkar väl roligare än stressfläkten du funderade på?


Jag skyller avståndet till konerna på understyrningen.


Kompressor kanske är kul, men verkar jobbigare att installera med remmar och skit när det är så trångt i motorns framkant. Dessutom tror jag att turbon är mer prisvärd.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Är det motorn som låg på blocket nyligen?

Har för mig att det var blårök som var problemet, här kan du läsa flera timmar om blårök och dåliga cylinderfoder :-)

http://www.hartech.org/index.html

Gasa på!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Det är en av de som låg på blocket. Jag tänkte öppna och kolla motorn. Men den här säljaren sa mekaniskt oljud.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare

En uppsättning vinterdäck har inhandlats. Dessutom på lite fetare fälgar. 8"x18" resp 10"x18" jämfört med 7.5" och 9" som sitter på nu. Så dessa fälgar lämpar sig nog för r-däck till nästa säsong.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
De "nya" fälgarna fyller upp hjulhusen mycket snyggare. thumbs up

Det kanske får bli banåkadäck på dem till våren.



Sen grubblar jag alltmer på vilka dämpare jag ska köpa till våren. Bilstein PSS9/10 verkar ju vara beprövat. Men det finns ju även andra märken, Gaz Gold verkar ju fått skaplig kritik till en bra peng.

Andra tips?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



< Hett jägartips: köp de här -> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90682

│ Har precis skaffat såna själv, ska enligt uppgift (har läst hela Internet) vara en bra kompromiss mellan
│ gata och bana. Komplettera med H&R krängningshämmare 33511-1 så har du ett samstämt paket. Då får
│ du dessutom någon att diskutera hjul- och krängarinställning med. >┐
└─────────────────────────────────────────────────┘

Fälgvalet är ju som baken men jag har också Carrera-fälgar till min - tycker det är oslagbart snyggt på 986:an! Om det är Boxster-spec på fälgarna (verkar det ju vara, 9/7,5 tum) så kan du lägga på spacers (15 mm fram, 20 mm bak) så får du en mycket bra passform även med dem. I teorin ska spårviddsändringen också hjälpa lite med turn-in men det låter jag chassi-kungarna avgöra.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare
Sommardäcken sitter på Carrerafälgar 7.5" resp 9", men vinterdäcken har turbo-fälgar på 8" resp 10".

Och numera sitter det spacers runt om, 7mm har jag för mig. Det var några Porsche original-spacers som jag fick med när jag köpte vinterhjulen.

Bilen känns mer svängvillig med vinterhjulen, så det är inte alls omöjligt att spårviddsförändringen förbättrar turn-in. Spårviddsökningen är typ 10-15 mm fram och kanske 20 mm bak. Innerkanten på fälgarna ligger ungefär som på sommarhjulen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



En sak till: enligt bilderna är avgassystemet är med största sannolikhet Porsches original "Sports Exhaust" (PSE):



I såna fall har du klaffar på rören som går runt ljuddämparen - vet tyvärr inte hur man aktiverar dem för våra tidiga S.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580


Trådstartare


Ett fel verkar vara hittat på extramotorn. De två delarna på svänghjulet (dubbelmassesvänghjul) verkar ha separerat och går att vrida ett par centimeter helt utan motstånd. Här illustrerat med tippex.
Tänk om det är orsaken till problemet med motorn?? skulle definitivt kunna förklara "mekaniskt missljud".
Min vinstlott i så fall.
I övrigt går motorn att vrida runt utan missljud eller konstigheter.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001 -SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande