Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Regndäck
4382 besök totalt
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137


Trådstartare
När det är torrt ska man köra på 032, 048 eller RE540, men vad ska man åka på när det regnar?

Pirelli P7 har fått mycket bra kritik för våtgreppet. Finns det något som är bättre?

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Bridgestone Potenza S-03 är eminenta "våtdäck"

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



R däcken har väldigt bra våt grepp , men stående vatten , klarar dom inte av , så är det färd på vanlig landsväg du funderar på så ska du nog inte köra R-däck, då kan du nog välja nästan vilket däck som hellst ,

Finns en här på forumet som påstår att vi har vattenplanat i 40 mil, i min bil men han överdriver , han är bara åkrädd

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



krister Andersson skrev:
R däcken har väldigt bra våt grepp , men stående vatten , klarar dom inte av , så är det färd på vanlig landsväg du funderar på så ska du nog inte köra R-däck, då kan du nog välja nästan vilket däck som hellst ,

Finns en här på forumet som påstår att vi har vattenplanat i 40 mil, i min bil men han överdriver , han är bara åkrädd


R-däck har förvånansvärt bra våtgrepp men kommer inte i närheten av ett schysst "high-performance" gatdäck typ S03. Vi har provat att köra vått& torrt R-däck mot t.ex. S03 och det finns en rätt tydlig punkt när vägbanan börjar bli "våt" istället för "fuktig" då det helt plötsligt greppar mycket bättre med "gatdäck".

Min erfarenhet är att R-däcken dock är betydligt "lynningare" i vått väglag än ett gatdäck, bl.a. troligtvis för att styvare däckssidor är designade för betydligt högre sidokrafter och därför mycket mindre slip-angles.

Edit: Annars kan man fråga "7up". Vi åkte Malmö-Sturup Raceway på R-däck i 250 knyck, på tillbakavägen ösregnade det och stod centimeterdjupt vatten på vägbanan, då gick det i 30! (285or R-däck vattenplanar lätt), så i snitt gick det väl lagligt fort.....

Eller som "höfläkt" så vist sade en gång - R-däcken är nog lika mycket sämre i våt som dom är bättre i torrt...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137


Trådstartare
Det är greppet på bana jag är ute efter. De sista fyra banmötena i höstas bestod av tre i regn och ett med isskorpa på asfalten!! Alltså behöver jag bra regndäck (samt justa isracingdäck...).

S-03 och P7 står nu på min regndäckslista.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Andy*Cupra*

Här sen Mar 2003
Inlägg: 12



Jag har hört förfärligt mycket gott om våtegenskaperna i S03.
Personligen skulle jag välja dem ist för P7. Men det är min personliga åsikt.
Skulle tro att S03 håller bättre också.

Någon som har testat Michelin Pilot Sport PS2 i vått?

MVH
Andreas

_________________
MVH
Andreas Ekhagen
Skoda Octavio RS
Kw coilovers variant 3
Brembo bromskit
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137


Trådstartare

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Har kört mycket med Pireli P7000 och tycker de greppar bra i väta.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18625



Kan man inte skära mer mönster i R-däcken då? Ett par-tre feta längsgående "diken" i däcken borde väl funka?

Funkar ju i slicks...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag har hört att Dunlop SP9000 greppar bra i väta.

_________________
Citera
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 33



I R-Däcksdatabasen finns det ett våtdäck från Maxsport. Jag har dock ingen uppfattning om hur bra eller dåligt dom fungerar. Någon som har testat dem?

_________________
Mattias Eriksson

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Tycker mina Supersport Maxx funkar över förväntan i väta...
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36



Kompisen körde på Potenza S-03 sist på anderstorp och jag körde med GY F1 GSD-3 och det är ingen större skillnad i grepp på blött, kompisen kör 325 E36 och jag 328 E36, kan också nämna att ingen med R-däck kunde hänga på särskillt bra men annat blev det när det torkade upp

_________________
/Haris Dzafic
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Kör för andra säsongen i rad nu på S-03 och är extremt nöjd förra onsdagen körde jag på anderstorp det var ju lite fuktigt då, höll 110 km/h i långa böjen efter karusellen på väldigt blött underlag kan jämföras med 120 km/h när det hade börjat torka upp mot slutet. Så visst funkar dom dessutom väldigt snälla dom "förvarnar" lite innan dom släpper helt...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu har inte jag åkt bana när det regnat men däremot en hel del på gata. Toyo Proxes T1S är det ruskigt bra grepp i vid regnväder. Iaf jämfört med det som jag åkt förut, tex F1, FK451, P7000, P600 mm mm

_________________
Jonas Edling
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36



M3Jonas skrev:
Nu har inte jag åkt bana när det regnat men däremot en hel del på gata. Toyo Proxes T1S är det ruskigt bra grepp i vid regnväder. Iaf jämfört med det som jag åkt förut, tex F1, FK451, P7000, P600 mm mm


Tänkte fråga vilken F1 generation du åkte på innan? GDS-2 eller de nya som kom 2003 GDS-3.
GSD-3 ska enligt tirerack vara bland de absolut snabbaste regndäcket.

_________________
/Haris Dzafic
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Lättpåverkad av reklam som jag är...

Goodyear's nya däck "hydragrip"
Som omvandlar vatten till väggrepp

Nåja det ska väl vara framtaget för att köra när det är blött när dom hävdar sånt, någon som hunnit testa dom?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



[quote="Harris
Tänkte fråga vilken F1 generation du åkte på innan? GDS-2 eller de nya som kom 2003 GDS-3.
GSD-3 ska enligt tirerack vara bland de absolut snabbaste regndäcket.[/quote]

Det var iofs GSD2:orna. Sämre däck har jag nog aldrig sett maken till!
När de sen börjar bli dåliga släpper dessutom slitbanan från stommen om man kör lite hårt med dem. Och NEJ det var inga regummeringar. Har hänt både för mig på 4st däck och på två däck för polaren.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Däck för banåka
Regndäck
4382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande