Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 is -90
1 besök senaste veckan (4207 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Intar Boråssektionen av Team CSN.

Köpte bilen för ett drygt år sedan efter en bekantskap med en mycket tyngre, sävligare och mer komfortabel bil - E36 325. Tog förnuftet till fånga och hajjade att det ska vara så lätt och varvvilligt som möjligt.

Bilen när jag köpte den:
13700 mil på mätaren
Fullsmetad servicebok där servicarna var gjorda på BMW Göteborg
Varenda skruv, bricka, packning, allt var originaldelar
15" BBS kryssekerfälgar med backelit-ballongdäck
16x7" Alpina original-fälgar nyrenoverade i lådor från BMW Göteborg
Renoverad topp (is-sjukan) på BMW Göteborg (vid 11.500 mil)
Halvålig extrautrustning som sträckte sig till taklucka och dimljus och mycket matt lack på bakluckan

Bilen i dagsläget (vad som förändrats):
14800 mil på mätaren
215x40x16 Fulda Extremo på Alpinafälgarna (gatuppsättningen)
195x55x15 Yokohama A032-R-däck på BBS kryssekerfälgarna (banuppsättningen)
Weitech 60/40-sänkfjädrar
Motul RBF600-bromsvätska
Tarox-belägg fram (precis påsatta och skall testas på Anderstorp 28/8)
Nya BMW original-belägg bak
Cobra Monaco-stolar x 2
2.5" Apple Racing-avgas från katten och bakåt
Grupp N-chip
Nya hjullager på höger fram och bak
Nya skivor runt om
Castrol 10w60-olja
Alla vacuum-slangar i motorrummet bytta
Sony CD-stereo med hyfsat framsystem (jag använder faktiskt bilen som bruksbil också )
Rensad på det absolut enklaste som verktygssats, reservhjul, m.m.
Epoxi-limmad is-läpp (efter en snödriva som hoppade upp framför bilen)
Nerlackad med ett rejält lager body under (borttagna stänkskydd...)
Flong nytt oljetråg... (varför skulle hon bo på just den grusvägen? )

Bilder på bilen:

Depån på Anderstorp


Start och mål-rakan på Anderstorp


Sommardäcken-på-dagen i våras

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Liten uppdatering om vad som försigår:

Har fått tag i ett kalasgarage som bilen stått i sedan slutet av September. Bilen är smått nedplockad och på garagegolvet jämte bilen ligger förutom delar som suttit på bilen tidigare:
* 4 220 cc spridare från VW Golf GTI -01
* LMM från BMW 535
* oljekyl sprillans nytt från BMW M535 -87
* Luftfilter BMC F1 som skall demonteras och modifieras till CDA-box med hjälp av kolfiber

Saker som är beställda och på väg:
* Komplett uppsättning polyurethanbussningar från Powerflex

Saker som skall åtgärdas under vintern och som spånas på:
* Värre bromsbelägg runt om
* Stålomspunna bromsslangar (finns i huset vid garaget)
* Anslutningar, oljefilteradapter, slangar till oljekylprojektet
* Kamaxlar
* Mera lättning!

Saker som det drömms om. Inget bestämt men ligger och träter i bakhuvudet. Man skall ju hinna med och ha råd också...
* Batteriförflyttning bakåt
* Bur/båge
* Lättat svänghjul
* Kortat grenrör

Bilen är nu också officiellt avskriven från alla som helst brukstankar. Det är numer en lekbil.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

*får hejda mig i min indoktrinering av dig ser jag så du inte åker ifrån mig *

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

*får hejda mig i min indoktrinering av dig ser jag så du inte åker ifrån mig *

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Lätt uppdatering om vad som har hänt under vintern/våren.

P.g.a. diverse omständigheter som kallas kunskapsbrist, ekonomiska prioriteringar och leveransproblem så har det inte riktigt gått som tänkt. Bilen ser nu ut som följer:

* Hyfsad lättning genom urkastad inredning till lagom gräns, MC-batteri, urtagen stereo inkl. kablar överallt diverse utbytta småsaker som jag bytt i ren viktmani
* Dunlop-R-däck 205x50x16 på Alpinafälgar
* Yokohama A032R 195x55x15 på original BBS-fälgar (nästan helt slut och används till lek)
* Powerflex polyurethanbussningar lite här och var. Har inte bytt överallt p.g.a. att jag inte vågar riva allt själv (okunskap)
* Bytt bromsrör till bakbromsarna
* Borttagna bromssköldar fram
* originalbromsbelägg runt om (de funkar ju! )
* Bytta vätskor lite här och var
* Föraren har tagit banlicens

Sedan är halva garagegolvet fullt med prylar som väntar på att bli monterade (bussningar, spridare) eller modifierade för funktion (LMM (nästan färdig nu), luftfilter, diffbroms, m.m.). Mitt lilla projekt att lära mig baka kolfiber har gått åt h*lvete totalt p.g.a. att utlovade komponentleveranser har utblivit och har fortfarande inte anlänt... Därav lagt på is till nästa vinter (om det funkar bättre då).

Båge är också hittad för rätt pengar. Nu ska bara de rätta pengarna skrapas ihop och en duktig svetsare hittas.

Bilen har även fått sig en rejäl översyn av allt som sett lite halvkasst ut. Rost har slipats lite, skit har tagits bort (flyttats från bilen till mina ögon, hår, ansikte, m.m.). Till bilens fördel har även en vettig bruksbil skaffats under vintern så det inte är hela världen om denna bilen blir stående ett tag om något skulle hända (inkompetent mek kanske?).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 is -90
1 besök senaste veckan (4207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande