Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nytt för 2014 i ERCup
5715 besök totalt
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Minst 4 depåstopp och fler motortyper i ERCup

Styrelsen och regelkommittén har under hösten haft flera möten för att diskutera hur vi ska få fler deltagare i serien till nästa år. Under 2013 hade vi 28 serieanmälda team men i snitt bara 21 st deltagande team per tävling. Det är en minskning från tidigare år och det har knappt räckt för att betala kostnaderna för tävlingarna utan vi har fått skjuta till pengar från föreningskassan.

Vid diskussionerna har vi haft med representanter från SSK och SLC, och vi har också fört diskussioner med bl a Magnus Krokström och Fredrik Lestrup som har haft goda idéer om seriens utveckling. Vi har också fått många synpunkter på forumet från flera team i både Sverige och Danmark.

Vi har tittat på möjligheterna att samarbeta med andra långloppserier och att utöka vår serie med möjlighet att köra med fler typer av motorer. Men vi vill fortfarande att alla kör i samma klass, vilket vi tror är en av styrkorna i vår serie jämfört med många andra. Vi har också försökt göra det billigare för nybörjarteam att komma med i serien, då den ekonomiska "tröskeln" idag är ganska hög, åtminstone om man vill vara med och köra i övre halvan av startfältet.

Som resultat av dessa diskussioner har vi beslutat om följande ändringar inför 2014:

Det tekniska reglementet för 2014-2016 är oförändrat så som det beslutades på årsmötet 2013.

Vi har dock beslutat att ge dispens under 2014 för två nya typer av motorer:

- Max 1,8 liters överladdade motorer
- Max 3,0 liters sugmotorer som inte går in i det ordinarie reglementet

Bilar med dessa två motortyper får dock ha max tankvolym av 45 liter och en 40 kg viktlåda på passagerarsidan enligt SBF TR-6. Däck enligt gällande reglemente.

Tanken med detta är att få in fler bilar, t ex Mini Cup och Beetle Cup bilar som uppges kan köpas tävlingsklara i Tyskland för ca 150.000 kr, och bilar från andra långloppserier. Begränsningarna i tankvolym och däck ska göra att dessa bilar inte blir överlägsna nuvarande bilar. Vi förbehåller oss dock rätten att öka viktlådan till 60 kg under pågående säsong, om någon bil blir "för snabb".

I tävlingsreglementet för 2014 görs följande två ändringar:

Alla team måste göra minst 4 depåstopp under tävlingen, då föraren måste gå ur bilen och stänga dörren. Detta för att aktivera depåpersonalen, underlätta att köra med fler förare och att undvika att många team kör 4x90 min med åtföljande trängsel i tankdepån.

Tankning med jeepdunk och med påfyllningspip tillhandahållen av serieledningen ger 2 varv extra i varvprotokollet på alla banor (utom Anderstorp). Detta görs för att nybörjarteam och "prova på" team inte ska behöva investera i tankanläggning och snabbtanksventiler men ändå ska kunna vara med och köra i täten. De två varven är beräknade för att kompensera den längre tid som det tar att tanka med jeepdunkar.

Med dessa åtgärder hoppas vi att vi kan få fler team att köra i vår serie, både som tillfälligt "inhopp" eller för hela serien. Om det lyckas så kan vi behålla vår låga serieavgift och våra startavgifter. Om inte så måste vi höja avgifterna ytterligare för att kunna köra serien med bara runt 20 deltagande team. Beslut om avgifterna kommer att tas på årsmötet den 26 februari.

Styrelsen och regelkommittén

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Allmänt banåkaforum
Nytt för 2014 i ERCup
5715 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande