Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om man fick önska - ett pass utan koner
7123 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När vi i klasserna Club och Club Challenge tävlar så är det några konpartier längs banan för att ta ner farten. Funkar för mig, några extrasvängar är helt okej och en kul utmaning att sätta.

Men om jag fick önska lite fritt, önska är ju gratis

När vi åker till Rudskogen, Mittsverigebanan osv så vore det jättejättejättejätteskoj om även vi i clubklasserna fick ett pass att känna på hela banan - utom tävlan - utan koner. Som ett vanligt track day pass bara. Kanske sist på dan när många kroknat ändå Eller nåt. Under lunchen? Jag förstår absolut att det är pilligt att få in allt i ett vettigt schema under dagen.

Blir skitkul att komma iväg och köra på tävlingarna men att vara på Rudskogen till exempel utan att få köra banan på riktigt ens några varv är faktiskt hjärtslitande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



2014 års timeattacknu.se så kommer samtliga klasser att köra utan kongårdar ^^

Ett klokt beslut kan jag tycka, kongårdarna gjorde i mitt tycke endast att det blev farligare vilket motstrider sitt syfte.

Nu kommer man kunna jämföra sina tider mao thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus, din önskan verkar bli uppfylld.

SBF har inför 2014 intagit en vettig approach till koner under TA, så nu blir det sannolikt ingen större skillnad vare sig TA genomförs under SBF eller SMA flagg.

2.1 Racingbana med gällande banlicens eller bana besiktigad för Time Attack med fartreducerande
åtgärder av utskottet godkänd besiktningsman som utfärdar banlicens på tillfällig bana.
2.2 Vid riskfyllda eller svåra passager på banan, krävs åtgärder så att hastigheten inte överstiger 120
km/tim.
2.3 Hinder som utför reducering av hastighet får ej medföra ökade säkerhetsrisker, hinder får ej vara
fasta.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Magnus Bengtsson skrev:
Magnus, din önskan verkar bli uppfylld.

SBF har inför 2014 intagit en vettig approach till koner under TA, så nu blir det sannolikt ingen större skillnad vare sig TA genomförs under SBF eller SMA flagg.

2.1 Racingbana med gällande banlicens eller bana besiktigad för Time Attack med fartreducerande
åtgärder av utskottet godkänd besiktningsman som utfärdar banlicens på tillfällig bana.
2.2 Vid riskfyllda eller svåra passager på banan, krävs åtgärder så att hastigheten inte överstiger 120
km/tim.
2.3 Hinder som utför reducering av hastighet får ej medföra ökade säkerhetsrisker, hinder får ej vara
fasta.


Det där är endast en omformulering av redan existerande regler vilket i praktiken inte kommer betyda några större förändringar om jag får tycka till.
Att SBF skulle släppa på reduceringen av hastighet utan att kräva båge/bur är önsketänkande.
De skall de kanske inte heller göra, men de bör nog se över mer hur man kan utforma dessa reducerande hinder.

Några fakta:
Under 2013års säsong hände några incidenter varav merparten av dessa var ett direkt resultat av dessa kongårdar.
SBF skriver max 120km/h, jag har personligen exempelvis loggat hastigheter över 160km/h i slutet av start och mål på Gelleråsen och 150Km/h på Kinnekulle och Mittsverige.

Det jag vill säga är inte att det är kanon att man nu kommer kunna tävla fullt ut utan 100% säkerhet, har personligen bur men när det inte finns någon rim och reson i hur man placerar dessa kongårdar och de placeras på vad som känns inte optimalt sätt bara för sakens skull så har syftet med dem försvunnit.
Inte ens när jag sakligt tog upp detta med SBF-representant på plats efter incident fanns något gehör....

För mig personligen skall det bli skönt att slippa "reducerande hinder" under 2014.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Wärhner skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus, din önskan verkar bli uppfylld.

SBF har inför 2014 intagit en vettig approach till koner under TA, så nu blir det sannolikt ingen större skillnad vare sig TA genomförs under SBF eller SMA flagg.

2.1 Racingbana med gällande banlicens eller bana besiktigad för Time Attack med fartreducerande
åtgärder av utskottet godkänd besiktningsman som utfärdar banlicens på tillfällig bana.
2.2 Vid riskfyllda eller svåra passager på banan, krävs åtgärder så att hastigheten inte överstiger 120
km/tim.
2.3 Hinder som utför reducering av hastighet får ej medföra ökade säkerhetsrisker, hinder får ej vara
fasta.


Det där är endast en omformulering av redan existerande regler vilket i praktiken inte kommer betyda några större förändringar om jag får tycka till.
Att SBF skulle släppa på reduceringen av hastighet utan att kräva båge/bur är önsketänkande.
De skall de kanske inte heller göra, men de bör nog se över mer hur man kan utforma dessa reducerande hinder.

Några fakta:
Under 2013års säsong hände några incidenter varav merparten av dessa var ett direkt resultat av dessa kongårdar.
SBF skriver max 120km/h, jag har personligen exempelvis loggat hastigheter över 160km/h i slutet av start och mål på Gelleråsen och 150Km/h på Kinnekulle och Mittsverige.

Det jag vill säga är inte att det är kanon att man nu kommer kunna tävla fullt ut utan 100% säkerhet, har personligen bur men när det inte finns någon rim och reson i hur man placerar dessa kongårdar och de placeras på vad som känns inte optimalt sätt bara för sakens skull så har syftet med dem försvunnit.
Inte ens när jag sakligt tog upp detta med SBF-representant på plats efter incident fanns något gehör....

För mig personligen skall det bli skönt att slippa "reducerande hinder" under 2014.


Förvisso små skillnader i text men ändå inte utan betydelse, tex viss distinktionsskillnad mellan etablerade banor och tillfälliga under 2.1 men kanske framförallt 2.2 som tidigare var kategoriskt emot högre fart än 120km/h "2013: Åtgärder krävs på banan så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 120 km/tim".

Att få ner fart till 120km/h runt en bana utan någon djupare förklaring verkar varit en riktig skrivbordslösning (även om jag förstår det övergripande resonemanget med att det är olika förutsättningar mellan bilar med- eller utan säkerhetsutrustning), blir dessutom många koner om man vill få teorin att möta praktik..
Man bör kunna inta en flexibel approach där tex regn kan skapa helt andra riskfyllda eller svåra passager längs en bana jämfört med torrt och håller helt med dig i att ev. farthinder som säkerhetslösning skall tjäna ett definierat syfte, inte bli ett nytt riskmoment.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som jag fattat det ska nta som kör Ta med SBF köra konor

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Supramannen skrev:
Som jag fattat det ska nta som kör Ta med SBF köra konor


Ska och ska..står väl ingenstans egentligen än så länge på NTA:s hemsida.
Det som står i SBF regler är som jag nämnt ovan men visst kan det ju komma krav på koner i arrangörens egna regler/inbjudan osv.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Magnus Bengtsson skrev:
Wärhner skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus, din önskan verkar bli uppfylld.

SBF har inför 2014 intagit en vettig approach till koner under TA, så nu blir det sannolikt ingen större skillnad vare sig TA genomförs under SBF eller SMA flagg.

2.1 Racingbana med gällande banlicens eller bana besiktigad för Time Attack med fartreducerande
åtgärder av utskottet godkänd besiktningsman som utfärdar banlicens på tillfällig bana.
2.2 Vid riskfyllda eller svåra passager på banan, krävs åtgärder så att hastigheten inte överstiger 120
km/tim.
2.3 Hinder som utför reducering av hastighet får ej medföra ökade säkerhetsrisker, hinder får ej vara
fasta.


Det där är endast en omformulering av redan existerande regler vilket i praktiken inte kommer betyda några större förändringar om jag får tycka till.
Att SBF skulle släppa på reduceringen av hastighet utan att kräva båge/bur är önsketänkande.
De skall de kanske inte heller göra, men de bör nog se över mer hur man kan utforma dessa reducerande hinder.

Några fakta:
Under 2013års säsong hände några incidenter varav merparten av dessa var ett direkt resultat av dessa kongårdar.
SBF skriver max 120km/h, jag har personligen exempelvis loggat hastigheter över 160km/h i slutet av start och mål på Gelleråsen och 150Km/h på Kinnekulle och Mittsverige.

Det jag vill säga är inte att det är kanon att man nu kommer kunna tävla fullt ut utan 100% säkerhet, har personligen bur men när det inte finns någon rim och reson i hur man placerar dessa kongårdar och de placeras på vad som känns inte optimalt sätt bara för sakens skull så har syftet med dem försvunnit.
Inte ens när jag sakligt tog upp detta med SBF-representant på plats efter incident fanns något gehör....

För mig personligen skall det bli skönt att slippa "reducerande hinder" under 2014.


Förvisso små skillnader i text men ändå inte utan betydelse, tex viss distinktionsskillnad mellan etablerade banor och tillfälliga under 2.1 men kanske framförallt 2.2 som tidigare var kategoriskt emot högre fart än 120km/h "2013: Åtgärder krävs på banan så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 120 km/tim".

Att få ner fart till 120km/h runt en bana utan någon djupare förklaring verkar varit en riktig skrivbordslösning (även om jag förstår det övergripande resonemanget med att det är olika förutsättningar mellan bilar med- eller utan säkerhetsutrustning), blir dessutom många koner om man vill få teorin att möta praktik..
Man bör kunna inta en flexibel approach där tex regn kan skapa helt andra riskfyllda eller svåra passager längs en bana jämfört med torrt och håller helt med dig i att ev. farthinder som säkerhetslösning skall tjäna ett definierat syfte, inte bli ett nytt riskmoment.


Förstår hur du menar och håller med, det står nu svart på vitt att det måste finnas en tanke bakom de fart reducerande åtgärderna vilket är bra men från det till att helt köra utan konor som du hintade om i ditt första inlägg är vi ganska långt ifrån vågar jag påstå.

Supramannen skrev:
Som jag fattat det ska nta som kör Ta med SBF köra konor


Jo, i de två lägsta klasserna CLUB & CLUB Challange (gatbilar): http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_Tavlingsregler_Time_Attack_Standard . . . .

Skulle vara mkt förvånad om det genomförs en enda tävling utan fartreducerande åtgärder under SBF-flagg under 2014 i ovan nämnda klasser.

Pro Mod & Pro kör som vanligt utan fartreducerande åtgärder men har krav på Båge likt Roadsport klasserna tex.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Min första tanke är vilka som kan komma att stå till svars för att säkerheten varit för dålig på bilarna, kan det bli tävlingsledningen eller organisatören? Jag skulle inte vilja vara i deras kläder om olyckan skulle vara framme, både rättssystemet och min egen ågren springandes bakom mig, nä tack.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Jag är väldigt delad i denna frågan, självklart är det roligare utan konor men samtidigt vill man inte se onödiga skador pga att gamla plåtburkar utan säkerhet kört av i toppfart. Detta är nåt arrangören kommer få stå till svars för när det går riktigt illa.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Saxat från Joakims första inlägg i tråden om STAC:
Time Attack är ett bra format för både extrema bilar och mera standard betonade bilar som man vill börja tävla med. I Time Attack går man från masstart, med risken för olyckor och fordons skador orsakade av andra, till att sätta bra varvtider utifrån sin egen kapacitet. Ett utmärkt sätt att tävla både mot sig själv och mot andra. Fördelen är att man som förare kan mäta sin prestation officiellt med transponder på kända banor mot gamla banrekord och därmed faktiskt kan mäta sig mot allt och alla tävlingsformer utan att det blir spekulation i efterhand.

Jag trodde detta var själva kärnan i STAC? Men detta resonemang faller väl helt om man börjar kona upp banan för vissa klasser? En bana som begränsats till 120km/h med koner blir dessutom i praktiken en helt annan bana. Andra hastigheter genom kurvorna, gamla bromspunkter som inte längre är bromspunkter och nya svängar som kräver helt andra spår än tidigare.

Dessutom är märkena från konerna sabla jobbiga att putsa bort...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Torkel K skrev:
Saxat från Joakims första inlägg i tråden om STAC:
Time Attack är ett bra format för både extrema bilar och mera standard betonade bilar som man vill börja tävla med. I Time Attack går man från masstart, med risken för olyckor och fordons skador orsakade av andra, till att sätta bra varvtider utifrån sin egen kapacitet. Ett utmärkt sätt att tävla både mot sig själv och mot andra. Fördelen är att man som förare kan mäta sin prestation officiellt med transponder på kända banor mot gamla banrekord och därmed faktiskt kan mäta sig mot allt och alla tävlingsformer utan att det blir spekulation i efterhand.

Jag trodde detta var själva kärnan i STAC? Men detta resonemang faller väl helt om man börjar kona upp banan för vissa klasser? En bana som begränsats till 120km/h med koner blir dessutom i praktiken en helt annan bana. Andra hastigheter genom kurvorna, gamla bromspunkter som inte längre är bromspunkter och nya svängar som kräver helt andra spår än tidigare.

Dessutom är märkena från konerna sabla jobbiga att putsa bort...


Torkel

Du missar lite, denna tråd är ej om Stac

Ta, nu körde konor förr
Nta kommer köra konoR

Stac kör inte konor, ett av skälen till att vi startade Stac

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Supramannen skrev:
Torkel K skrev:
Saxat från Joakims första inlägg i tråden om STAC:
Time Attack är ett bra format för både extrema bilar och mera standard betonade bilar som man vill börja tävla med. I Time Attack går man från masstart, med risken för olyckor och fordons skador orsakade av andra, till att sätta bra varvtider utifrån sin egen kapacitet. Ett utmärkt sätt att tävla både mot sig själv och mot andra. Fördelen är att man som förare kan mäta sin prestation officiellt med transponder på kända banor mot gamla banrekord och därmed faktiskt kan mäta sig mot allt och alla tävlingsformer utan att det blir spekulation i efterhand.

Jag trodde detta var själva kärnan i STAC? Men detta resonemang faller väl helt om man börjar kona upp banan för vissa klasser? En bana som begränsats till 120km/h med koner blir dessutom i praktiken en helt annan bana. Andra hastigheter genom kurvorna, gamla bromspunkter som inte längre är bromspunkter och nya svängar som kräver helt andra spår än tidigare.

Dessutom är märkena från konerna sabla jobbiga att putsa bort...


Torkel

Du missar lite, denna tråd är ej om Stac

Ta, nu körde konor förr
Nta kommer köra konoR

Stac kör inte konor, ett av skälen till att vi startade Stac
Jaha! Då är jag med, då blev det lite mer logiskt. Tack!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
Om man fick önska - ett pass utan koner
7123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande