Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4 ... 511, 512, 513 >> 683 besök senaste veckan (2541478 totalt) |
På sista bilden innan då den var max sänkt så ligger den på genomslags gummit..
Men det finns 2st fram dels den i stötdämparen som man lätt kan kapa ner men sen finns en hårdare platta i karossen som övre länkarmarna går emot. Den bör man låta vara för kollar man frigång på drivaxeln mot rambenet så är det inte mycke utrymme när den är max upphissad. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Så denna bild nedan visar ytterligare att det är för mjuka fjädrar fram, för kolla hur mycket jag gängat upp tallriken och ändå ligger den mot genomslagsgummit
Så den långa gängan på benet går ju bara att använda knappt hälften av Och jag fick ju gänga upp mycke mer för att få nån fjädrings väg.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Efter fått till hyfsad höjd runt om så blev det testkörning
Jag startade med mjukaste inställning, men det var super mjukt! mjukare än dom gamla slutkörda std dämparna Vred upp hårdheten till mitten o då blev det typ körbart, dock för mjukt.. Men på hårdaste inställningen så kändes dom bra på gatan.. Nästan lite för stötigt så det kunde ju kanske funka? Men vid senare ban testande så visade det sig vara alldeles för mjukt fram, den sätter sig rejält på nosen vid inbromsning o lyfter sedan inner bakhjul i kurvan efter så all vikt ligger på främre ytterhjul och bilen glider ut till ytterspår Peter och jag jagade varandra varv efter varv och han kunde ta innerspår med sin A8 med samma typ av däck o bara lite lättare bil medans jag med min RS8 bara gled ut.. Så hans beggade KW ver1 funkade grymt mycke bättre på banan än mina nya Spax _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jäkla udda men häftigt projekt - kul att du gör en väldigt bra tråd oxå med mycket text samt många bilder - det är sånt som gör en tråd läsvärd.
Synd på dämparna - verkar ju vara riktigt mög de krängt på dig |
||||
det är inget större fel på spax, motsvarar ungefär koni. och bara för dom sålt tävlingsgrejor i 50 år betyder inte det att allt dom säljer är för tänkt för tävling.
min erfarenhet att s.k sportfjödrar mest är sänkfjödrar... man måste som ta reda på fakta själv som vanligt :-( går det att byta fjädrar till standard 1,9 eller 2.25" för coilovers ? isåfall finns ju det ju hårdare fjädrar biligt på ebay.m , gissar att en tung bil som din skall ha rejäla grejor... fjädrar för gatåkning är i princip standard, trackday är trackday, tävling är ännu hårdare. man kan räkna lite grovt på motion ratio och vikt för få en tumregel på fjäder. klart ballt projekt, jag provkörde en rs6 för några år sedan på gatan, var en jäkla missill. accelerationen ÖKADE när man passerade 150... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Har du egen erfarenhet av Spax?
Mina är så långt bort man kan komma från Koni.. Angående fjäder så är ju kw's gat kitt dubbelt så hårt? Och det är skumt att det står i Spax papprena att det ska vara dubbelt så hårda fjädrar mot vad det är? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
jodå, har ställbara spax på min bertonecupé som jag både körde både gata och bana med. Men dom köpte jag för ca 10 år sedan. Mycket möjligt dom säljer skräp numera ? Koni har jag också haft på flera alfor, ställbara envägs Bilstein har jag på 996'an. Ej ställbara. AVO ställbara (rebound) coilovers på tävlingsalfan.. Finns ju flera som provat s.k kina coilovers för budgettrackday bilar med hyfsat resultat. jag skulle trott att spax är snäppet bättre än dom grejorna. Men saker och ting kan ju ha förändrats. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu gör vi ett tillfälligt framhopp till feb 2012 för att prata om dämparnas funktion..
Jag hade mätt lite på fjädrarna och fått fram att det skulle gå att ta raka universal fjädrar med 70mm dim 2.76" och sådana har tex. TEIN Men först ville jag kolla upp hur hårda fjädrar stötdämparna klarar av så jag tog loss en fram dämpare och postade den till Stötdämparverkstan för test körning i deras maskin. Fick dessa svar: Hej, Vi har testat dämparen nu & vi vart väll inte så där jätteimponerade över funktionen. Dämparen tappar effekt & funktion när den blir varm (se bifogat diagram). På dom 4 mjukaste lägena så händer det inget på justeringen. Hade det varit vår dämpare/bil så skulle vi bytt ut den mot något annat. Hade dämparen fungerat helt riktigt så hade du kunnat använda fjädrar upp till ca 80-110N/mm men i dagsläget så rekommenderar vi ingen ökning av fjäder effekt. Hälsningar Stötdämparverkstan Vi har nu kört dämparna ännu en gång över hela registret, men på vart annat läge då värdena ligger så nära varandra att det blivit svårt & tyda annars. Resultatet skiljer sig från tidigare körning, dvs samma lägen visar olika värden. Åter igen så avråder vi från att försöka öka fjädereffekten. dämparen tappar funktionen även i hårdaste lägena. Hälsningar Stötdämparverkstan Så i klartext, för varje varv jag kör runt banan så kommer dämparna bara bli mjukare o mjukare Eller kör man på en gropig väg så kommer bilen bara gunga mer o mer ju längre du kör Så i mina öron låter det som att dom använder helt fel olja i dämparna alltså en olja som blir tunnare ju varmare den blir.. Hade dom haft rätt olja i så kunde jag kört med 100n/mm eller ja jag kan det nu med så länge dämparen är kall så 1 varv sen in o kyla ner dom Så ingen ide att bygga om för andra fjädrar.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Om någon undrar om pris för stötdämpar test så har ni det här:
Prislista för dynotest är: Teleskopstötdämpare: 300:- st Insatts-patroner: 350:- st Fjäderben / Mch Pherson: 390:- st Justering av dämpeffekt under test: +70:- per dämpare Demont av fjädrar: 80:- st Tvätt: 80:- st SDV + frakt till Borlänge _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja, riktigt bra o veta, prisvärt. Men, Varför frakt till Borlänge?? stötdämparverkstan ligger väl i stockholm? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Finns ju inget till en Audi S8... Det bästa som finns är kw ver2 inget annat SDV mailade H&R för o se om dom kunde fixa ett club sport kitt men det var för ett år sedan o ännu inte fått nått svar.. Så tips på nån som fixar åt mig mottages gärna, dock inget svindyrt stcc/dtm kitt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vad har du för max kostnad på dämparkitt?
Riktigt coolt bygge! Jag har en H-framskärm till en -99 liggandes om det är något du kan behöva |
||||
Är minst 5år sedan dom la ner butiken i Stockholm.. Nu har dom ingen fysisk butik alls och har post adress i Borlänge. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
intrax kanske har vad du söker om inte annat gör dom nog ett http://www.intraxracing.nl/merken/au _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4 ... 511, 512, 513 >> 683 besök senaste veckan (2541478 totalt) |