Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniska regler, SLC KL.1 - 2014
7480 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
1. ALLMÄNT
1.1 Tillåtna bilar är bilar som är eller har varit typbesiktigade i Sverige och medtagna på SLC:s
klassningslista. Så kallade minibussar, pick-ups eller vans är förbjudna. Bilen skall ha fast tak.
Bilar med mitt/svansmotor är ej tillåtna.
1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt. Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överenstämmer med SBF:s regler kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC
1.3 Säkerhetsbälte skall vara monterat enligt SBF:s racingbestämmelser.
1.4 Eldsläckare om minst 2 kg är frivilligt. Skall vara säkert fastsatt med stålband om den är monterad.
1.5 Vägg mellan motorrum och förarutrymme samt mellan bagagerum och förarutrymme skall tjänstgöra
som brandsäkert skott och skall därför tätas där luftspalter och hål finns. Tätning görs med plåt eller
brandhärdande plastmateriel (ej polyuretanskum).
1.6 Ljus framåt: Minimum 2 halvljus. Flodljusets centrum får ej sitta högre än originalljusets centrum.
Gäller vid regn, dimma, mörker eller andra förhållande med dålig sikt då tävlingsledningen anbefaller
tänd lyset på.
Ljus bakåt: Minimum 2 fasta röda 5 W lampor och minimum 2 bromsljus minimum 21 W. Montering
innanför bakrutan rekommenderas. Vid regn eller dimma skall det finnas en fast 15 W röd lampa
bakåt. Ljusen skall väl markera ut bilens hörn.
1.7 På vardera huv och bagagelucka skall minst 2 extra låsanordningar finnas, huvlås borttages men
gångjärn bibehålles. Alternativt borttages både huvlås och gångjärn, då huv respektive lucka förses
med 4 extra låsanordningar (typ snabblås) eller 2 remmar.
1.8 En lätt åtkomlig bogserögla skall finnas fram och bak. Öglan skall vara markerad med från karossen
avvikande färg och får inte sticka ut utanför bilens begränsningslinje. Öglan skall vara massivt metall
eller wire med fast ögla och ha en innerdiameter av 60 mm.
1.9 Förarstol skall följa SBF:s racingbestämmelser. Överåriga stolar är godkända.
1.10 Vindrutetorkare skall finnas och fungera.
1.11 Huvudströmbrytare skall finnas enligt SBF:s racingbestämmelser

2. KAROSSERI OCH CHASSI
2.1 Karossens yttre kontur och form skall bibehållas.
2.2 Borttagande av klädsel, inredning, isolering och andra detaljer som inte påverkar karossens bärighet
rekommenderas, dock ej instrumentbräda. Förardörr skall ha slät insida och dörrhålet skall ha ett
fönsternät av Nascar-modell som är fastsatt i kaross eller bur och har ett fastsättningssystem som ej
är eftergivligt. Vindrutan skall vara original. Övriga rutor får utbytas mot minimum 2 mm ofärgad
lexanplast. Rutorna får ej ha solskyddsfilm.
2.3 Förstärkningar av karosseri är fritt, men får inte ersätta baskonstruktion. Alla förstärkningar skall vara
utförda innanför bilens karosseri. Lättning är i grund inte tillåtet förutom borttagning av material som
har varit till för fästen till godkända bortmonterade utrustningar, typ passagerarstolsfästen och dyligt.
Skärmar, dörrar, framhuv och baklucka får bytas ut mot plast eller aluminium under förutsättning att
originalutseende bibehålls, dock ej förardörr som skall vara original.
2.4 Aerodynamisk anordning är tillåten under förutsättning att den inte har vassa kanter. Dock får spoiler
fram inte sticka ut framåt mer än 5 cm från kaross. Spoiler bak skall rymmas i en box på 20 x 20.
Spoilers får inte vara bredare än karossen.
2.5 Bilen får ej vara utrustad med dragkrok.

3. FRAM- OCH BAKVAGN
3.1 Hjulupphängning skall vara standardtyp, dock tillåtet att byta till hårdare bussningar och modifiera cambervinkeln. Topplagringar får bytas ut till ledlager/uniball.
3.2 Fjädrar och stötdämpare är fria. Mellanlägg i spiralfjädrar är ej tillåtet.
3.3 Aktivt fjädringssystem är ej tillåtet.

4. HJUL, DÄCK OCH AXLAR
4.1 Endast mönstrade däck av standardtyp med threadwear >220. (Vinterdäck under Winterhell undantagna denna regel ang. threadwear). Däcket skall ha ett mönsterdjup på minst 1 mm på minst 75% av däckets bredd. Däcket skall ha fabriksgjorda mönster bestående både av längs och tvärgående mönster. Ytterligare skärning
av däcket får göras för bättre vattenavrinning.
Vid motor under 1600cc så får R-däck användas
Maxbredd 205
4.2 Fälgar fritt.
4.3 Original hjulbas och original bakaxelplacering skall bibehållas.
5. BROMSAR
5.1 Bromsok original. Skivor original. Bromsservo får försättas ur funktion. Bromsvåg är inte tillåtet.
5.2 Tvåkrets erfordras ej, bilar som har enkrets skall ha väl fungerande handbroms.
5.3 Bromsklossar bör vara asbetsfria. I övrigt fritt.
5.4 ABS-system skall vara original men får försättas ur funktion.
6. FÖRARUTRYMME
6.1 Ratt, rattstång, växelspak och stol får placeras på valfri sida om en begränsningslinje genom bilens
mittlinje i längdled.
6.2 Pedalställ får fritt ändras eller flyttas enligt punkt 6.1.
6.3 Manöverorgan skall i övrigt placeras så att föraren fastspänd i stolen, utan svårighet når dessa.
6.4 En invändig backspegel, samt på höger och vänster sida utvändigt monterade backspeglar skall
finnas.
6.5 Hastighetsmätare med kilometerräknare av originaltyp bör finnas. Se SLC Tävlingsregler.
6.6 Instrumenten skall sitta i original instrumentpanel som ej har vassa kanter.
7. ELSYSTEM
7.1 Elsystemet är fritt.
7.2 Batteri skall vara väl fastsatt med anordning av metall. Både över- och underram skall finnas. Hela
batteriet skall täckas med isolerande slagtåligt material. Montering av batteri i förarutrymme är inte
tillåtet om inte detta är originalplacering.
Får ej placeras närmare än 20 cm från bensinpumpar.
7.3 Kablar och elektriska manöverorgan är fria.
8. MOTOR
8.1 Motor får bytas ut till annat fabrikat. Maxvolym 2,3 L för 2-ventilare och max för 4 alt 5-
ventilare är 2,0 L. Dessutom kommer diesel turbo motorer tillåtas efter individuell prövning.
8.2 Motorn skall i originalskick inte vara på mer än 180 hk orginal .
Samt behålla insugningsröret som hör till motormodellen. Samt ha max ett spjällhus.
8.3 Avgassystemet skall monteras så att dess mynning riktas bakåt eller åt sidan (bakom framdörrens
bakkant). Max ljudnivå enligt dom krav som banägarna ställer. Mätmetod kommer preciseras på
separat dokument. Insugssidan vara dämpad med luftburk eller dylikt till samma nivå som
avgassidan. Det är den totala ljudnivån från fordonet som mäts oavsett vad som orsakar det.
8.4 Alla ledningar får fritt dras även inne i bilen. Elledningar får dock inte dras i anslutning till bränsle- eller
bromsledningar, avståndet skall vara minst 10 cm. Torpedgenomföringar skall göras med täta
gummibussningar. Alla ledningar skall klamras väl.
8.5 Bränsle, olje och kylvattenledningar i förarutrymmet skall inte vara av plast. De skall täckas och
skyddas mot brand, slitage och andra skador. Lämpligt att montera plåtskydd över dessa.
8.6 Bränsletank skall vara av standardmodell med högst 1 påfyllnings- och 1 luftrör med max diameter 2.5
tum eller säkerhetstank. Tanken skall vara försedd med tätslutande lock med max diameter på 2 tum
som ej sticker utanför bilens kontur om detta inte är original montering. Urluftningen skall mynna ut
utanför bilen och vara försedd med backventil. Tanken/tankarna får placeras på originalplacering eller en säkerhetstank får placeras enligt SBF:s regler för placering av säkerhetstank alternativt enligt specifikt godkännande av SLC. Påfyllning får flyttas till ej krockutsatt karossdel (ex. övre hörn i
baklucka). Säkerhetstankar med utgånget datum kan tillåtas efter konsultation med SLC.
8.7 Maxvolym 75 liter för standardtank och 120 liter för säkerhetstank. S.k. catch-tank får ha en maxvolym
av 1 liter. OBS i maxvolymen för bensintanken inräknas även påfyllningsrör, matarrör och ev.
catch-tank.
8.8 Endast handelsbränsle tillåtet. Blyfri bensin rekommenderas.

9. KOPPLING, VÄXELLÅDA OCH TRANSMISSION
9.1 Endast 2-hjulsdrift är tillåten med original placering av drivhjul. Diffbroms är tillåten.
9.2 Växellåda skall vara H-mönstrad och ha backväxel
9.3 Traction control är förbjuden.
9.4 Koppling skall manövreras med foten.

10. TANKANLÄGGNING
10.1 Om tankanläggning skall användas måste FISA:s Appendix "J" Art 252.8.3 vara till fullo uppfyllt.
Tankanläggningen får ha en maxhöjd på bensinen på 2 meter och får ej vara trycksatt. Ställningen
som tanken är uppsatt i skall vara hjulförsedd med en bas på minst 2 gånger 1 meter. Tanken skall
vara försedd med en avstängningskran innan påfyllningslangen. Tanken får hålla en maxvolym på
120 liter. Tanken skall vara försedd med lämpliga slangar som har s.k. "Drybreak connections" dvs
kopplingar som bryter utan att man måste trycka in eller vrida på något för att bensinen ska sluta
rinna. Kopplingarna får hålla en maxdiameter på 2 tum. Det är även tillåtet att använda bensinflaskor
som är tillverkade för racing.

ELLER
Det är även tillåtet att använda modifierade jeepdunkar antingen som handhållna med avluftningsventil eller uppställda i hållare, då är det tillåtet att max modifiera ihop 3st samtidigt alternativt egen byggd tank på max 60 liter som är totalt läckfri .
Det ska finnas avstängningsventil vid behållaren och längst ner vid handtaget samt en max diameter på slutröret på 1 tum. när man INTE använder drybreak kopplingar.
Ventilen vid handtaget ska ha "dödmansgrepp" typ pistolhandtag mackbensin eller liknande funktion.

11. PERSONLIG SÄKERHETSUTRUSTNING
11.1 Enligt SBF:s allmänna reglemente.

12. DOKUMENTATION
12.1 Skall finnas, så tydlig identifiering kan göras av motor. Ex. utdrag från FISA-handlingar eller
verkstadshandbok.

13. Dispenser
13.1 Dispenser till äldre redan färdigbyggda bilar kan ges om prestanda ligger väl inom möjligheterna för
nybyggda bilar enligt dessa regler. Till exempel bilar byggda enligt Volvo Original Cup, SSK klass 1
Fyndbörsen Cup eller andra enklare långloppsregler. Dock ges dessa dispenser endast med
förbehållet att om det missbrukas eller på något annat sätt inte stämmer överens med övriga bilar i
klassen så kan dispensen dras in omedelbart och då flyttas bilen upp till en annan klass under
pågående tävling. Vissa villkor kan ställas för att få dispens som kan variera från bil till bil eller tävling
till tävling. Dispensgivare är SLC AB och eventuella dispenser kommer offentliggöras på SLC's
website.
Bil som inte stämmer helt överens med tekniska reglementet, tex motorstorlek KAN tillåtas köra i klassen efter omröstning av SLCs fn 15st Foundersteam som har rösträtt. och då krävs det minst 2/3 tredjedels majoritet för

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniska regler, SLC KL.1 - 2014
7480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande