Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 *Ringtool* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 23 besök senaste veckan (59746 totalt) |
Lägger upp en projektråd om min M3 E46 2001 som skall bli en renodlad trackdaybil.
Jag köpte bilen i Oktober 2013, den har kostats på en hel del av föregående ägare som hade bilen mellan 2005-2013, Lite kul är att jag har ägt denna tidigare runt 2004-2005. Bilen har gått 16000 mil, motorn är bytt 2 gånger av BMW på 5000 mil samt på 10000 mil. Bilen är egentligen i för bra skick för att byggas om till banbil men planen är ju inte att förstöra den. Då bilen är otroligt välunderhållen och skött känns det ändå som detta är rätt exemplar att bygga vidare på! Föregående ägare har förfinat den med bland annat CSL Baklucka, CSL tak, 19" CSL hjul, Bilstein PSS10, En hel del smakfulla kolfiberdetaljer så som ventilkåpa, diffuser, handtag, njurar med mera, Weicher halvbur. Då jag vill ha bilen mer "raceready" så har halvburen, PSS10 samt topplagringar och CSL hjulen sålts av för att ersättas av andra grejer! Mycket delar har bytts i förebyggande syfte för att undvika framtida störningar. Följande delar har bytts ut: Alla Remmar&Spännare, Servoslangar, Kylslangar, Alla hjullager, Turner Motorsport solida bussningar till Motor Växelllåda och Diff, Inspection II gjord med alla vätskor och oljor bytta, Ny Vanos tryckregulator, Cpv ventil, Borttagen CDV ventil, Ny hardyskiva, Ny Oljenivågivare, Stålomspunnen kopplingsslang, Nytt CSL lättviktsbatteri, Nyrenoverade bromsok bak med mässingbussningar samt PFC skivor&belägg och stålomspunna slangar, Bortmonterade skruvar muttar packningar fästen clips bussningar har aldrigt skruvats tillbaks utan ersatts med nya! Övriga delar som monterats är: Bromskylnings-kit i kolfiber, Sellholm styrväxel, 2-Vägs KW Competition chassi samt KW Topplagringar, AP Racing 6-kolv Competition 368x36mm bromsar med PFC belägg, Setrab 50-raders oljekyl med AN Kopplingar, Bodins Oil diverter, 55-graders termostat från Köhler, Catchtank till servobehållaren, Kolfiber fjäderbenstag fram+bak, Millways bussningar rakt igenom, TMS justerbara camberstag, Justerbar H&R Krängare fram&bak, Lättat Köhler stålsvänghjul samt Helix Kopplings-kit med sinterlamell med nytt urtrampningslager, Helrenoverad diff av Mobimech med LSD Diff med en spärrverkan på cirka 40-50%, BMW Motorsport 4:10 utväxling, Supersprint lättvikts racessytem hela vägen ink grovt rostfritt grenrör, K&N Filter, Autotech programvara, UUC Shortshift, Wiechers fullbur, 2xRecaro SPG med VAC+FF underreden, 2x 4-Punkts Schrotbälten, OMP Moccaratt, OMP Släckare, Flossman M3R Kolfiberskärmar med luftutsläpp, ATS GTR 18X9.5" med Michelin Cup/Yokohama SS Slicks. Rensad på stereo och överflödig elektronik, AC är dock kvar, All inredning bakom främre stolar borttaget och ersatt med kolfiber. _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Hej!
Bara en lite stilla undran. Är det normalt att en M3 motor rasar vart 5000:e mil? :-O Hur väl ska man underhålla den för att den ska hålla, låt säga 10.000 mil? Jo det beror väl på körstil oxå... Men ändå! Låter som en snabb bil med alla de fina bitarna för övrigt. Bilder! :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||
Intagen i fronten kommer från AAK Motorsport, kvaliten o passformen var fullständig skandal, fick såga mycket i både luftintagen o fronten för att få till dom, de båda skiljde sig åt väldigt mycket.
Slangarna anslutningarna samt "kylkåporna" vid hjulet kommer från Turner, Kvalité i världsklass!
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Helt omöjligt att kunna ha dom på insidan pga dess storlek, passform o finish var egentligen avsett för soptunnan men efter rejäl modifiering sitter dom iaf.
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Helix, Köpt från Köhler. Vet ej priset ännu då det lilla brevet ej kommit;)
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 *Ringtool* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 23 besök senaste veckan (59746 totalt) |