Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
44 besök senaste veckan (212385 totalt)
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Du har sänkt den lite, eller hur?


Ja på bilden så sitter det inga fjädrar på bilen, av ren slöhet så monterade jag inte tillbaka dom när fram och bakvagn hade blivit demonterat ett antal ggr. pga. rostlagningen.
Sen är det ju lite fränt att se hur låg man skulle kunna ha den!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Skulle en B30 få plats? Läckert med en rad Webrar och extraktorrör.

Ur en B20 kan hiskeliga effekter plockas och den är mindre och vettigare placerad, men en rak sexa skulle vara det naturliga valet i en sportbil på sextiotalet.




(Skissar själv på en Porsche 924 med rak sexa. Lustigt nog just från den lastbil som orginalmotorn felaktigt sägs komma från)

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



gegge skrev:
Skulle en B30 få plats? Läckert med en rad Webrar och extraktorrör.


http://volvo1800pictures.com/0_car_photos/S/1965/79/Volvo_1800S_65_79_ . . . .

_________________
S Örnberg
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hallå Daniel!

Kul bil du håller på med - men 1,5 år för rostlagnig lät inte så farligt...

Larsa, min svåger, rostlagade betydligt mer och under längre tid än så. Men resultatet blev grymt!


(Larsa i rutig skjorta till vänster om bilen.)

Appropå motorval:



Till och med Pelle Pettersson var lyrisk - "Så här skulle Volvo byggt den från början!"

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Skulle en B30 få plats? Läckert med en rad Webrar och extraktorrör.

Ur en B20 kan hiskeliga effekter plockas och den är mindre och vettigare placerad, men en rak sexa skulle vara det naturliga valet i en sportbil på sextiotalet.


Funderade på B30 som motorval när jag började renovera, men den motorn är stor och tung, och jag tror inte att köregenskaperna skulle bli så bra med en B30 under huven.
Dessutom blir man tvungen att kapa sönder hela bilen för att få plats med den, och det vill inte jag göra, min ide med projektet är att behålla kaross och inredning så nära original det går.

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare

Snyggaste V8 försedda P1800 som jag har sett!! mycket smakfullt inrett motorrum.
Men V8 är inte min grej! det blir lite för mycket raggarbil för mig.

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Först målning av underredet och inne i kupén, sedan tennspacklade jag alla svetslagningar för att sedan finspackla.
Sedan väntade många timmar med slipmaskin innan bilen kunde grundas med syragrund, och efter det så sprutade jag slipgrund som handslipades med slipkloss och våtslippapper innan allt kunde sprutas med original kulören California vit.









_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det ska bli så kul att se hur detta blir när den blir "klar"

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Det här projektet ser jag fram emot att läsa mer av.

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Lite bilder på uppdateringen av framvagnen!


Framvagnsbalken plus alla bärarmar och spindlar är blästrade och lackerade och färdiga att monteras ihop. kulleder och bussningar köptes nytt såklart!


Jag tillverkade nya okfästen i aluminium, original ligger bredvid

Svarvade om Amazon spindlar så att nav från 240 passar.

Jämförelse nya bromsarna mot original, till detta monterade jag 240 fyrkolvs ok.

Nya krängningshämmare 26mm fram och 18mm bak.

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Uppdatering av drivlinan innebar en renoverad 41 växellåda där alla lager, synkringar, packningar och även en ny lamell till överväxeln fick inhandlas.
Bakaxeln blev en 240 axel som kortades för att spårvidden inte skulle bli för stor och utväxlingen som jag använde är 4:10 och detta parades ihop med en ny lamelldiff och en ny drivaxel som är kortare. Såklart nya lager också!


Gamla fästerna kapades bort och de gamla svetsarna till huset frästes bort, och huset värmdes så att röret gick att dra ur.

En jigg tillverkades så att de nya fästerna kunde svetsas.


Bakaxeln färdig att monteras

Nya uniball försedda bärarmar tillverkade till bakaxeln.

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Snyggt bygge, himla sköna linjer på denna kaross. thumbs up

Vad blir det för motor, kommer du köra B20 eller? stod nått om kompressor....



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Snyggt bygge, himla sköna linjer på denna kaross. thumbs up

Vad blir det för motor, kommer du köra B20 eller? stod nått om kompressor....


Tack!
Japp det blir en B20, detta bygge har varit färdigt i många år (i Fas 1)
Tänkte beskriva bilens historia i min ägo fram till idag (fas 2) då en nästan färdig kompressor uppdatering är gjord.

To be continued

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Thed_J
Oslo/Skellefteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 11



Riktigt snygga och seriösa jobb du gör!
Får jag fråga hur du gjorde med drivaxlarna när du kortade bakaxeln?

_________________
Thed Johansson
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Riktigt snygga och seriösa jobb du gör!
Får jag fråga hur du gjorde med drivaxlarna när du kortade bakaxeln?


Jag kortade bara ena drivaxel så att pinjongen kommer i mitten på bilen. Original är den försjuten ca 34mm.
Då stämmer det med original spårvidd på p1800:an

Drivaxeln tog jag en från 740 som är mycket bredare och skickade den till en firma i Stockholm (som jag inte vill nämna namnet på) som fräste nya splines på den. Det visade sig senare att det inte var en helt lyckad lösning....
Skulle Jag ha gjort uppdateringen idag, så skulle jag ha köpt en helt nytillverkad drivaxel, idag är dom inte så dyra! Och dom är mycket bättre!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Blir det inte hemska spänningar i bakvagnsupphängningen med olika långa bärarmar och uniballs?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Blir det inte hemska spänningar i bakvagnsupphängningen med olika långa bärarmar och uniballs?

Guson


Nej absolut inte! Det beror på hur man får till geometrin, det får man räkna fram hur infästningarna i karossen/bakaxel ska placeras.
Kan jämföras med en framvagn som har olika längd på bärarmarna!

I mitt fall så ville jag inte kapa sönder karossen, och satta dit nya fästen, så förändringarna måste då utföras på bakaxelfästerna.
Kan rekomendera denna boken, den är gammal men mycket bra thumbs up om man skruvar gamla bilar!


_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är tekniskt omöjligt att få en geometri med olika långa bärarmar som ger samma vridning av axeln på båda sidor när hjulen fjädrar in olika mycket. Om du har en ritning sedd från sidan kan du se vad som händer med olika höjdlägen på axeln.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Guson skrev:
Det är tekniskt omöjligt att få en geometri med olika långa bärarmar som ger samma vridning av axeln på båda sidor när hjulen fjädrar in olika mycket. Om du har en ritning sedd från sidan kan du se vad som händer med olika höjdlägen på axeln.

Guson


Kan det inte vara så att det sitter ett kort stag och ett mellanlångt stag på var sida om diffhuset och det längsta staget är ett panhardstag. Det tycker jag borde funka i så fall, lite som fyrlink brukar byggas.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Klingan75 skrev:
Guson skrev:
Det är tekniskt omöjligt att få en geometri med olika långa bärarmar som ger samma vridning av axeln på båda sidor när hjulen fjädrar in olika mycket. Om du har en ritning sedd från sidan kan du se vad som händer med olika höjdlägen på axeln.

Guson


Kan det inte vara så att det sitter ett kort stag och ett mellanlångt stag på var sida om diffhuset och det längsta staget är ett panhardstag. Det tycker jag borde funka i så fall, lite som fyrlink brukar byggas.


Precis så är det. Det funkar bara på en bil som aldrig lutar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112


Trådstartare
Citat:
Det är tekniskt omöjligt att få en geometri med olika långa bärarmar som ger samma vridning av axeln på båda sidor när hjulen fjädrar in olika mycket. Om du har en ritning sedd från sidan kan du se vad som händer med olika höjdlägen på axeln.

Guson

Tack för dina reflektioner!
Det längsta staget är panardstag dom 2 korta är bärstag och sitter överst på varje sida om "klumpen" och de 2 näst längsta är momentstag och sitter underst på varje sida om "klumpen"

Det är ju så att man måste kompromissa om man gör ett sådant här bygge, Jag har byggt det så att pinjong vinkeln är rätt under hela fjädringsvägen (uppmätt med laser) utanför detta så kommer pinjongvinkeln att ändras men det har ingen betydelse!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
44 besök senaste veckan (212385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande