Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ny på bana, tips och råd
2 besök senaste veckan (6860 totalt)
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Tjena!

I år tänkte jag göra min bandebut!
Det enda jag kört på bana innan är ett gäng varv på ringen.

Under vintern håller jag just nu på med att preppa en Civic -91.
Kort sagt så är den rensad, jag bygger sugismotor och väghållningen kommer uppdateras.
Bilen är besiktigad och skall vara i trafik, utan kat och lite sånt bara.
Ingen bur (senare kanske)

Jag undrar vilka olika bankörningar jag skall satsa på att ta mig till?
Vilka banor passar min bil? Konbana kanske?

Samt om det finns några "fallgropar" som jag skall undvika när jag bygger min bil, så att den är
"laglig" och jag får/kan köra mycket och lära mig.

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



frejohg skrev:
Tjena!

I år tänkte jag göra min bandebut!
....

...
Jag undrar vilka olika bankörningar jag skall satsa på att ta mig till?
....

Samt om det finns några "fallgropar" som jag skall undvika när jag bygger min bil, så att den är
"laglig" och jag får/kan köra mycket och lära mig.


Få ihop bilen så snabbt du bara kan. April brukar vara månaden allt drar igång. Sedan kör du allt du kan hitta, trackdays, konbana, flygfält osv. Kolla kalendern här på hemsidan.

Största fallgropen är garaget. 90% av alla bilar fastnar där för "man måste ju ha..". Det enda som krävs är en hel bil!!! En välhållen bil klarar bankörning fint och det behövs inget speciellt utöver det. När du väl börjar köra kommer du märka vad som behövs uppdateras.

Så ut och kör med dig och lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



frejohg skrev:
Jag undrar vilka olika bankörningar jag skall satsa på att ta mig till?

Vilka banor passar min bil? Konbana kanske?

Samt om det finns några "fallgropar" som jag skall undvika när jag bygger min bil, så att den är
"laglig" och jag får/kan köra mycket och lära mig.

Lite svar på dina funderingar:

- Det bästa du kan göra är att komma med oss till Mantorp, den 4 maj.
Då har Hondaklubben årets första banträff.
För mer info se: http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=69466&s . . . .
Passa på att teckna medlemskap i tid och lös SMA.


- Din bil passar alla banor + konbana, fokusera inte så mycket på det.
Passa på att köra så mycket du kan, på alla möjliga banor.

- Bilen måste vara skattad, besiktigad och godkänd, kollas på besiktningen vid banan.
Försök få i en halv-bur, som extra säkerhet.
Uppdatera bromsarna och framför allt kör med bättre klossar som tål mer värme.
Katalysatorn är bra att ha, ur både laglig och miljöaspekt.
Köp en race-kat som flödar bra, så blir skillnaden inte så stor mellan ingen katt.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Kinnekulle är närmaste bana tror jag (från Göteborg). De har tyvärr inga öppna-för-allmänheten träffar som t.ex. Sviestad, Sturup och Mantorp.


Men 11 juni eller 28-30 Maj är ju vettiga träffar att börja med, speciellt 11 juni för nybörjare thumbs up
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bilar=Gatbilar&Year=on&Bana=1 . . . .


Läge att gå med i SVKG?
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Year=on&Arrang%F6r=44

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Eddie Varvstopp skrev:

Största fallgropen är garaget. 90% av alla bilar fastnar där för "man måste ju ha..". Det enda som krävs är en hel bil!!! En välhållen bil klarar bankörning fint och det behövs inget speciellt utöver det. När du väl börjar köra kommer du märka vad som behövs uppdateras.

Så ut och kör med dig och lycka till


+1

Falkenberg och Anderstorp är också "nära" Göteborg men den förstnämnda har väl inte mycket gatbilsträffar.

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Glöm inte Rudskogen.

Gbgområdet är sätt välförsett med banor inom 15-20mils radie.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Alfaklubbens träffar är bra och organiserade med full säkerhet introduktion för nya osv. Se alfaromeo.org
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Några tips:
Byt bromsvätska:
Behöver inte vara nån dyr om den är nybytt.
Se till att skivor & belägg är i gott skick.

Se till att bilen inte läcker några vätskor (glykol & olja gör det halt på banan)

Vill man att skivor,ok & belägg ska få ett drägligare liv
kan man dra kylkanaler till skivornas mitt.

Sen om all säger ut & kör

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Grymma tips!

Kalendern har jag spanat in, och jag är redan medlem i Hondaklubben.
Förra året var jag medlem i SVKG men fick inget kört pga stulen bil....

Vad kollas vanligen vid en besiktning på banan?

Måste man ha kat?

Bur kommer väl senare, jag hade i alla fall tänkt börja utan den.


Tror ni jag klarar mig med orginalstorlek på bromsarna? Med bättre belägg då givetvis!
Bilen är ju lätt. Kylkanaler kan jag fixa.

Jag tänkte börja på ett par vanliga gatdäck som jag ändå redan har, sen köpa r däck.
Vilken dimension vet jag ej, de som passar mina fälgar är 185/55 R14, är det för smala?

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



frejohg skrev:
Grymma tips!

Kalendern har jag spanat in, och jag är redan medlem i Hondaklubben.
Förra året var jag medlem i SVKG men fick inget kört pga stulen bil....

Vad kollas vanligen vid en besiktning på banan?

Måste man ha kat?

Bur kommer väl senare, jag hade i alla fall tänkt börja utan den.


Tror ni jag klarar mig med orginalstorlek på bromsarna? Med bättre belägg då givetvis!
Bilen är ju lätt. Kylkanaler kan jag fixa.

Jag tänkte börja på ett par vanliga gatdäck som jag ändå redan har, sen köpa r däck.
Vilken dimension vet jag ej, de som passar mina fälgar är 185/55 R14, är det för smala?


Det besiktningen brukar (förhoppningsvis) kolla så inget sitter löst, typ baslådor, stol, batteri, hjul o.s.v. sedan givetvis så det inte dräller vätskor från bilen. Seriösa klubbar kollar även bromsvätskans kokpunkt, har du fräsh sådan har du inga problem.

Bromsar brukar det inte vara fel på om man bromsar rätt. Pang på och inte fisbromsa. Jag har själv kört på Ferrodo Premier som är ett rent gatbelägg men som visat sig tåla bankörning väldigt bra. Som Michael skrev kan du hälla på bromsvätska med högre kokpunkt om du är nojig men det mest effektiva är kylning.

Kör på däcken du har, du har en lätt bil så jag tror det duger att börja med. Det viktiga är att de är konsekventa så de plötsligt inte ändrar beteende när de blir varma. Jag har själv provat köra på budget gatdäck och det gick riktigt bra. De blev överhettade och tappade grepp men nivån ändrades inte hur hårt man än plågade. Jag lärde mig bra mycket om bilens beteende på det.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



frejohg skrev:
Måste man ha kat?

Jag tänkte börja på ett par vanliga gatdäck som jag ändå redan har, sen köpa r däck.

Vilken dimension vet jag ej, de som passar mina fälgar är 185/55 R14, är det för smala?

Dina barnbarn vill att du kör med kat.

Smart att börja med vanliga däck, då lär du dig lättare hantera bilen nära gränsen för greppet.
Plus att det sliter mindre på bromsarna.

När du väl gör upp på R-däck så är det klokast och billigast att köra 15''.
Klokast, för då kan du få på plats med större bromsar. Kommer att behövas med R-däck.

Billigast, för det finns störst urval på däck.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Eddie Varvstopp skrev:
Seriösa klubbar kollar även bromsvätskans kokpunkt, har du fräsh sådan har du inga problem.

Jag har varit besiktigare på våra träffar och vi kollar alltid kokpunkten på bromsvätskan.
Jag har nekat bilar körning med gammal bromsvätska, tills dem bytte och sen vart det grönt.

De dummaste bortförklaringarna jag hört är:
- "Nipplarna är fastrostade och kan inte byta!"
eller
- "Köpte bilen för 3 månader sen och trodde att det var bytt."

Man chansar inte på en sån här sak om man skall köra bana.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Jag lade märke till att 15" däck är billigare. Får leta efter fälgar när det närmar sig.

Jag har redan bytt vätskan, men kan lika gärna byta den till någon med högre kokpunkt.

Man vill ju inte stå på banan och ha något som krånglar, lika bra att vara på säkra sidan.

_________________
Fredrik Johansson
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



Gå gärna en kurs! Kan kombineras med att ta licens vilket krävs ibland.

Fast det kan vara lite knäckande att åka med en instruktör. De brukar köra betydligt fortare än vad man själv gör samtidigt som de dessutom pratar och pekar! Allt ser då så lätt ut!

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ny på bana, tips och råd
2 besök senaste veckan (6860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande