Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (76527 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Har inte gjort mycket vettigt på ett tag.
I bilväg alltså , bara hållit på med alla folkvagnar.
Var tvungen att sälja min älskade amazon vid separationen.

Men nu dök ett tillfälle upp.
Hittade en Volvo 142 -70.
Automat.

Men tanken är att få till en kul bil.
Den ska kunna svänga , äta glass i och ta ett varv på banan med.
Tanken är att besikta den som ombyggt fordon.

Har samlat delar ett tag nu.
Så snart får man börja bygga och montera.



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Receptet.
Grovt planernat.
Mycket finns men en del är på gång.
Bygger för att kunna SFRO-besikta.

Motor: 6-cylindrar , turbokonverterad.

Växellåda: från VAG-koncernen.

Bakaxel: Delad , dubbla A-armar.

Framvagn: Modifierad orginal med bättre geometri , andra spindlar 60mm droppade.

Styrning: kuggstång.

Bromsar: Volvo , skivor från nyare V70 troligen , passande ok sökes.

Styrsystem: Vems om det planerna fungerar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

En riktig sleeper på G thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
En riktig sleeper på G thumbs up


Det är tanken.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



thumbs up Dörrar och fälgar kommer från nyare modeller, finns det fler subtila uppdateringar?

Hade en ljusgrön -72 i slutet av 70-talet, på den tiden var det en ganska "stor" bil, nu väger många småbilar lika mycket eller mer

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
TYVÄRR är det för nya dörrar.
Ska i sinom tid leta rätt på äldre med rätt handtag.

Blir lite retro race med nyare fälgar faktiskt.
Utsidan ska dock vara karossmässigt orginal.

Ja min första bil var en 142......det kan ha spelat in KRAFTIGT i bilvalet.
Nostalgi från nytaget körkort mm mm.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Top Notch skrev:
thumbs up Dörrar och fälgar kommer från nyare modeller, finns det fler subtila uppdateringar?

Hade en ljusgrön -72 i slutet av 70-talet, på den tiden var det en ganska "stor" bil, nu väger många småbilar lika mycket eller mer
Dörrarna -72 och fälgarna -73 för att försöka vara precis för en gångs skull.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Fälgarna kommer troligvis inte blir kvar annat än i breddat utförande.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Hämtade bakaxel idag.
Ganska kompakt historia.
Bild på paketet imorgon.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Bakaxeln thumbs up



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Vad har du tagit bakaxeln från?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad har du tagit bakaxeln från?


gasekke skrev:
Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills.


Precis som Erik skriver , Audi A6 Quattro.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Lillen skrev:
Cassius skrev:
Vad har du tagit bakaxeln från?


gasekke skrev:
Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills.


Precis som Erik skriver , Audi A6 Quattro.


Original slutväxel är väl knappast anpassad till en mindre högvarvig motor, finns det lämpligare utväxlingar till den, och i så fall, är det samma flänsmått (kronhjulets anläggningsyta - pinjongcentrum) som på befintlig diffbroms (som jag förutsätter att det sitter i den, varför skulle man annars gå från en axel med parallella anläggningsytor för drivhjulen, till en som prioriterar komfort framför väghållning?)?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Top Notch skrev:
Lillen skrev:
Cassius skrev:
Vad har du tagit bakaxeln från?


gasekke skrev:
Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills.


Precis som Erik skriver , Audi A6 Quattro.


Original slutväxel är väl knappast anpassad till en mindre högvarvig motor, finns det lämpligare utväxlingar till den, och i så fall, är det samma flänsmått (kronhjulets anläggningsyta - pinjongcentrum) som på befintlig diffbroms (som jag förutsätter att det sitter i den, varför skulle man annars gå från en axel med parallella anläggningsytor för drivhjulen, till en som prioriterar komfort framför väghållning?)?


Bla bla bla
Valde bakaxel pga glassätarkofisienten.
Alltså allsidigheten , inte snabbast runt den enda konbana som påträffas.
Tror att de kommer lösa sig med motorvolymen efterhand

2,9L och överladd övervinner trögheten i 4,11 bakaxeln.
Hade trott att slutväxeln vore bra vid långfärd......
Men de visar sig!

Men jag hoppas få ihop bilen.
En del gissar och får aldrig ihop något
Maybe i fail maybe i don't!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Sitter det en 4,11 i en modern bil thumbs up Betydligt lägre än vad man väntar sig... Kan bli en riktigt bra kompromiss mellan bra acceleration och vettigt varvtal vid motorvägsfart, beroende på växellåda och rullningsomkrets =

Personligen så skiter jag totalt i glassätarkoficienten, föredrar dom simplare fungerande lösningarna, framför alla former av bling-bling Det som inte finns, väger inget, kostar inget och kan inte gå sönder.

Lycka till med bygget!

PS: Har hållt på i över 30 år med alla former av modifierade högprestandabilar, så jag behöver inte gissa, det är bara att välja rätt kombination av beprövade lösningar efter omständigheterna för stunden

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Top Notch skrev:
Lillen skrev:
Cassius skrev:
Vad har du tagit bakaxeln från?


gasekke skrev:
Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills.


Precis som Erik skriver , Audi A6 Quattro.


Original slutväxel är väl knappast anpassad till en mindre högvarvig motor, finns det lämpligare utväxlingar till den, och i så fall, är det samma flänsmått (kronhjulets anläggningsyta - pinjongcentrum) som på befintlig diffbroms (som jag förutsätter att det sitter i den, varför skulle man annars gå från en axel med parallella anläggningsytor för drivhjulen, till en som prioriterar komfort framför väghållning?)?


Nja den prioriterar väl både komfort och väghållning?
Det har väl inte gjorts en prestandabil med stel axel på snart trettio år?

Visst har stel axel en del fördelar om vägen är jämn och fin dvs en banbil som bara går på bra banor(visserligen är då en dedion bättre på allt utan enkelheten) men ska den gå gata varför inte ha delad?

Dragrace är ju en stel axel klart bättre på men eftersom vi är på rejsa så antar jag att det är ointressant, driftning kanske är bättre med stel axel och dess möjlighet till högre rc?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Ja jag måste verkligen kolla upp utväxlingen.
Den var vad säljaren sa att det skulle vara.
Så det återstår att se vad det egentligen är.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



t16 skrev:
Det har väl inte gjorts en prestandabil med stel axel på snart trettio år?

Visst har stel axel en del fördelar om vägen är jämn och fin dvs en banbil som bara går på bra banor(visserligen är då en dedion bättre på allt utan enkelheten) men ska den gå gata varför inte ha delad?

Dragrace är ju en stel axel klart bättre på men eftersom vi är på rejsa så antar jag att det är ointressant, driftning kanske är bättre med stel axel och dess möjlighet till högre rc?


De Dion ÄR en form av stel axel Dock väldigt sällsynt i produktion, och angående ditt påstående om att det inte skulle finnas några prestandabilar med stel axel, så är du felinformerad, ett exempel, som passar bra in på Rejsa ickelinjära huvudinriktning är tex Caterham 7

Dom senaste 30 åren har massor med andra exempel, skulle jag av någon anledning få en massa fritid över, så får jag väl starta en egen tråd med en förteckning...

...däremot kan jag inte komma på någon "riktig" prestandabil som är FWD ...redan vid ~300 hjulhästar (har en sådan själv) har alla eventuella fördelar med FWD förlorats helt!

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
VAD är en "riktig" prestandabil och VAD är en låtsas prestandabil?
Vem bestämmer det och vad avgör?
Det kan kvitta!

Nu blir det delad bakaxel på denna.
Och ingen Volvoaxel , pga att det redan är bestämt.
Hoppas sälja 1031-axeln imorgon.

Mycket beroende på motorval , växellåda och mellanaxel. thumbs up
Då blev valet ganska enkelt , det passar ihop med denna axel jag hämtat.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Lillen skrev:
Mycket beroende på motorval , växellåda och mellanaxel. thumbs up
Då blev valet ganska enkelt , det passar ihop med denna axel jag hämtat.


Har du en Bolt On drivlina (förutom en ev kortning av kardanstången) så är mycket vunnet thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (76527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande