| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
24 besök idag (2693632 totalt) |
|
Sen i med tankarmatur o lite testkörning.
Dock borde jag testat under lång stund med bara lite bränsle i tanken för det visade sig senare att det blev problem med ejektor funktionen i tanken
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Sen behövdes det ju även moddas på el kablaget utanför tanken, så det köptes en ny el kontakt där jag la ihop den gamla minus med plus till en grov plus kabel samt drog nya minus direkt till en jordplint i bagaget. (syns till höger i bilden)
Sen gjordes det om så att std plusmatning bara blev en styrström på ett relä, så drog ny tjock plus från batteri till relä och sen där ifrån till tanken, valde att köra på ett dubbel relä och parallell koppla det så det blev 2st som samtidigt kör pumpen, alltså fallerar ett så finns ett till..
||
|
Re:
Ja självklart! är bara en nippel rakt ut nu med en adapter i mellan för att få rätt gänga, se föregående sida. Men tyvärr så är ejektor funktionen i tanken en visa för sig som jag inte hade koll på hur det funkade.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Sen moddade jag slang hållarna på tanken och borrade o monterade buntband så det gick att få dit grövre ledningar, fick bli 8mm inv för att passa men det bör räcka till min effekt, org e ju 6mm.
||
|
Sen kasta ut resten av bränsle ledningarna och modda org gummi hållare så dom nya grövre bränsle ledningarna passar.
Främre delen där den går via hjulhuset o upp till motorn valde jag att även dra en svart flex plast slang utanpå som extra skydd.
||
|
Problemet som upp stod senare vid första provkörningen var att från full tank så kunde jag bara köra upp ca 15L sedan sög 044 pumpen luft
Org VDO pump har en stor o en liten anslutning i botten:
Tittar man på den högra org pump hållaren nedan så ser man längst ner att det är ett stort o ett litet hål.
Det lilla hålet går till en slang som går upp o ut på utsidan.
||
|
Det jag gjorde var att stoppa ner ett rör från denna slangen ner i nya pump hållaren så det hamnade intill inloppet i botten på 044 pumpen.
MEN det visade sig att denna lilla anslutning i botten inte suger utan där trycker pumpen ut bränsle? Ett test med gamla pumpen i en glasburk bekräftar detta, på den lilla anslutningen i botten har jag satt en slang som går upp o ur burken och det är från den man ser den bakre nedre strålen på bilden nedan.
||
|
Så för att fixa problemet måste jag ha bränsletryck till slangen på sidan av armaturen, går ju att labba med T-kors på matningen efter 044 pumpen men då minskar man ju flödet fram till motorn
Så jag åkte till Biltema och köpte den minst förpumpen jag hitta, tror det var till en Volvo och lät denna tryck sätta ejektor systemet. Problemet var vart denna skulle placeras? Började med att försöka få ner den i skålen med slang bit under gick dock ej att få ner så långt och efter test så visade det sig att 044 pumpen snodde så mycket soppa så förpumpen sög luft
Så sen blev det att jag satte på en lång slang på pumpen och skickade ner den i botten på den vänstra delen av tanken då pumparmaturen sitter i den högra delen. Detta har jag sedan kört med, dock funkar inte heller detta bra för när du kommer ner under halvtank så har denna förpump sugit slut på all soppa i vänstra tanken så ejektor funktionen slutar att fungera och 30-40L e kvar i högra delen utan att 044 pumpen kommer åt detta
Så detta kommer byggas om igen nu till sommaren med en catchtank för 044 pumpen i bagaget och org pumpen igen nere i tankarmaturen, så mycket jobb har gjorts i onödan
||
|
Nästa på schemat var att bygga nya downpipes och avgassystem.
För nu satt det std RS6 downpipe med 4 katalysatorer, där den första sitter väldigt nära turbon Sen var detta ihop parat med det trånga org S8 avgassystemet som e gjort för 340hk.. Jag hade ju monterat dit en nippel vid motorbytet efter turbon för att mäta mottryck då jag gissade att det var rätt mycke där och jag hade 0.7Bar efter turbon!! Så bort med allt o bygg nytt
||
|
Re:
Den där röd/svarta RKUB kabeln skulle jag prova å lägga i en burk med bensin eller etanol först. Jag tror den kommer lösas upp innan 30min,,,
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Sitter ju RKUB kablar org. I tanken på många bilar o dom håller bilens livslängd..
||
|
Det fanns ingen som sålde RS6 downpipe flänsar så jag kontaktade CP-Service för att få 2st tillskurna i rostfritt, tyvärr hade den firman dom lämnar till fullt upp o det dröjde över 2-3 månader innan jag fick mina flänsar
Så jag började med avgas systemet, det fick bli 3.5" med 2 dämpare för att hålla ljudet nere. 4" hade gått men jag hittade ingen som hade 4" delar på hyllan i Sverige
||
|
Till slut fick jag mina flänsar så jag kunde börja bygga downpipe.
Det blir ett antal vändor med i o ur lyft av motorpaketet för att komma åt samma kolla frigång..
||
|
Tyvärr sitter inte turbona lika högt osv. så det går inte att bara spegelvända downpipe till andra sidan, utan det blir lite annorlunda där, även vxllåds fästet är annorlunda gjort.
Men det visade sig här även vara som ett hörn i karossen som stack ut o var i vägen så det blev lite
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
24 besök idag (2693632 totalt) |