Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
1, 2, 3 ... 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nuvarande spec längre ner i detta inlägg.

Efter många år med Golfen ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58173 ) blev suget att testa någon annan bil att köra bana med större och större. Golfen står dessutom halvt nerplockad och väntar på diverse uppdateringar vilket gjorde att jag beslöt mig för köpa en M3:a av E36-generationen. Efter att flitigt ha lusläst Blocketannonser en längre tid föll valet slutligen på denna vagn:





Det är en M3:a med 3,2-litersmotorn i den inte allt för vanliga färgen Barbadosgrön, mig veterligen finns bara två stycken M3:or i denna kulör i Sverige. Lite kuriosa: Enligt produktionslistor tillverkades bara tre st 3,2:or i denna färgen och min är den enda med den tvåfärgade inredningen i matchande färg.

Övrig rolig utrustning vid köpet:

* Aluminiumdörrar thumbs up
* Scorpion cat back-system.
* Främre fjäderbenstag.
* Mockaratt.
* AC Schnitzer pedaler och växelspaksknopp

Väghållningsmässigt sitter det idag ett ställbart (höjd + hårdhet) chassi från KW, bakre dämparna är dock utbytta till fasta Bilstein. Inom kort ska främre topplagringar från Millway monteras. Främre länkarmsbussningarna ska bytas till delrinbussningar då dessa ändå behövde bytas.



Individualutrustad med bla gröna inlägg i stolarna.



Den underbara motorn



________________________________________________________________________________________

Nuvarande spec (2023):

Chassi

KW Clubsport med hårdare fjädrar.
Rollcenterkit
20mm spacer med förlängda pinnbultar från Spacer.se.
Millway främre fjäderbenslager.
Millway främre förstärkningsplattor.
Millway excentriska främre bärarmsbussningar.
Millway bakre fjäderbenslager.
Millway bakre länkarmsbussning med led lager.
Strongflex-bussningar i bakre subframe och diff.
H&R krängningshämmare.
Turner Motorsport bakre camberstag.
Främre fjäderbensstag.
X-brace (undre förstärkningsstag).
Chassit invägt (cornerweight).
Hjulvinklar anpassade för bankörning.

Styrning

Gummibussning i rattstången utbytt mot ledlager i stål.
Millway styrutslagsbegränsare.
Bumpsteer kit.
30% kortare utväxling.

Bromsar

Fram:
Bromsskivor från E46 M3 CSL.
Porsche 4-kolvsbromsok.
Carbotech XP8 bromsbelägg.
Stålomspunna bromsslangar
Bromskylningsslangar från front till centrum av skivorna.

Bak:
Slitsade skivor.
Stoptech bromsbelägg.
Stålomspunna bromsslangar

Motor

Bänkad till 340 hk. Se film på sidan 27.
Grupp N-mappad styrbox.
Kolfiberinsug.
Hårdare motorfästen
Luftintag till luftfilter från dimljuskåpa.
Milltek sportsystem inkl katalysatorer.
Dubbla bränslepumpar för att motverka "fuel starvation" i kurvor.
Oljetermostat ersatt med "diverter valve".
Bortplockad luftpump med anpassad mjukvara i styrbox.

Transmission

Renoverad diff med snabbare utväxling (3,64) samt mer bromsverkan (4 lameller istf 2). Renoveringen gjord av Mobimech.
Lättat enkelmasse-svänghjul
Förstärkt koppling
UUC short shift.
UUC växellådsfästen.
UUC pedalstopp.
Stålomspunnen kopplingsslang.

Inredning

Borttaget baksäte.
Registreringsbesiktigad med halvbur.
Sparco Corsa på förarsida med Fartfabriken stolsunderrede.
Sparco Rev på passagerarsida med Sparco stolsunderrede.
RRS 6P-bälten.
OMP Superquadro mockaratt.
AC Schnitzer pedaler och växelspaksknopp.

Kaross

Aluminiumdörrar.
Kolfiberhuv.
Skärmbreddare.
AC Schnitzer style frontspoiler
Egengjord frontsplitter som även går under bilen.
GT-vinge med förhöjningsblock.
Dimljus ersatta med kåpor.

Däck & Fälg

Ström Wheels - 10x18 ET20 med Toyo R888R 265/35-18
Japan Racing JR3 - 9,5X18 ET22 med Toyo R888R 255/35-18.
XXR 527 - 9,75x18 ET20 med Federal 595 RS-R 255/35-18

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Grattis...
Kommer nog bli svårt att åka Golf igen efter denna.
Mycket snygg.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack tack Christian

Idag var det dags för lite uppfräschning av fjäderben samt montering av Millway topplagringar.





Hämtade också ett paket från PEAN. Leveranstiden kan man inte klaga på, beställde i onsdags och kunde hämta dem i torsdags. I paketet låg även en godispåse med Ahlgrens Bilar, perfekt när blodsockernivån sjunkit efter några timmar i garaget


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
MrDanger
Skärplinge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 167



Ser riktigt fin ut!
Får hoppas det blir mycket banköra med den nu. =)

Jag bytte ju fjädrar på min kw sats till hårdare diton då jag trodde original skulle bli för mjuk för enbart bankörning.
Nu testade jag ju aldrig original, men hur upplevs den tycker du?


Efter flera eftersökningar så fick jag iaf fram att original kw fjädrarna låg på 70nm i fram och 84nm i bak (om man nu kan räkna så på progresiva fjädrar?)

_________________
Daniel Andersson
Garaget
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det ser trevlig ut!
Jag antar att banåkasuget är obefintligt?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
MrDanger: Japp, framfjädrarna är iaf 70 N/mm, bakfjädrarna visste jag ej så det var ju bra info! Det är ju lagom hårt för gatåka iaf På bana misstänker jag att det är i mjukaste laget. Såg idag när jag hade isär den andra framdämparen att den läckte och var mycket mjukare än den andra dämparen, det kanske blir uppgradering av chassit till nästa säsong. Kanske går de att renovera för en rimlig slant?

Niklas: Helt obefintligt

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fin bil.
Ovanligt fin färg dessutom för att vara M3.

Den kommer du garanterat ha skoj på banan med thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lillen: Japp den ska bli rolig att leka med, härligt att du gillar färgen också

Innan jag köpt bilen, i början av mars, beställde jag en halvbur från Wiechers som dök upp i dagarna. Så nu har jag nått att pyssla med i helgen thumbs up




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
DuCCe
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 136



Fått tag i nytt chassi? Funderar själv på HR eller bilstein coilovers.

_________________
Daniel Hult
Cayman GT4 CS
Porsche 964 C4 -91
Bmw M3 E36 -96 såld
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
DuCCe: Jag kollade med KW i Tyskland om de dämparna jag hade gick att renovera men eftersom de var så gamla gick inte detta, alternativet är att byta ut båda framdämparna till nya kompletta fjäderben istället. Vilket inte känns så aktuellt då styckpriset på dessa är drygt 6000 kr.

Jag har eventuellt fått tag på en uppsättning begagnade Ksport Circuit dvs modellen som är anpassad för banåkning.

HR eller Bilstein-kitten (PSS9) ska ju vara bra, har du tänkt köra med original fjäderhårdhet på dem i så fall eller byta till något hårdare?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Efter två produktiva helger börjar den där goa banbilskänslan infinna sig. Halvbur, stolar och bälten har monterats.





Det som jag trodde skulle bli jobbigast att montera, buren, gick väldigt lätt faktiskt. Och det som jag trodde skulle vara mest bolt on, stolarna, var nog det som tog längst tid. Sparcounderredena som jag hade visade sig inte lira 100% med förarstolens sidofästen. Jag använder Sparco Corsa på förarplatsen och Sparco Rev på passagerarplatsen. Rev-stolen är bottenmonterad och funkade rätt bra även om den kom något för långt fram. Corsan kom däremot för långt fram, för högt och för nära dörren.

Lösningen blev Fartfabrikens underrede som löste alla problem; stolen kom lägre och längre bak samt gick att justera mer i sidled.



Golfen fick släppa till bältena, 6-punkt på förarsidan och 4-punkt på passagerarsidan. Dessa monterades med FIA-plattor.



Originalbältenas fäste fick modifieras för att komma runt buren.





Let the games begin!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
DuCCe
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 136



Ser riktigt bra ut!

_________________
Daniel Hult
Cayman GT4 CS
Porsche 964 C4 -91
Bmw M3 E36 -96 såld
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fasen va snyggt.....men man blir ju inte förvånad.
Tror nog tyvärr detta blir slutet för golfen....på gott och ont.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Rätt uppgraderingar! thumbs up

Preferred supplier of racetracks: www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja just nu händer det inte mycket med golfen...men till vintern blir det golfmek igen!

BMWSC, det är alltså klubben som gäller? En fråga ang. SBF-licensen: måste man "köra upp" för att få den? Jag har bara kört med engångs SBF-licenser samt SMA förut.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

GTIDave skrev:
En fråga ang. SBF-licensen: måste man "köra upp" för att få den? Jag har bara kört med engångs SBF-licenser samt SMA förut.


Inte "köra" men ja, licenskurs gäller.

Datum att välja på https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bilar=Licenskurs&Year=on

_________________
Magnus Thomé
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack för infon. Inser att jag inte hinner skaffa licens innan BMWSC:s körning på Kinnekulle, kan man köpa engångslicens eller prova-på-licens och köra hela dagen?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Första banträffen med Beemern börjar närma sig, Mantorp med Bimmers of Sweden. Hmm, kanske dags att provmontera banåkafälgarna, Rondell krysseker 8,5x17. ET 13 kan ju göra livet för skärmkanterna lite spännande...löses nog med en rejäl portion camber?

Är det någon mer än jag från Göteborgstrakterna som kör upp okristerligt tidigt på lördagsmorgonen?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



GTIDave skrev:
Första banträffen med Beemern börjar närma sig, Mantorp med Bimmers of Sweden. Hmm, kanske dags att provmontera banåkafälgarna, Rondell krysseker 8,5x17. ET 13 kan ju göra livet för skärmkanterna lite spännande...löses nog med en rejäl portion camber?

Är det någon mer än jag från Göteborgstrakterna som kör upp okristerligt tidigt på lördagsmorgonen?


Ja de går att få på dom, man får valsa skärmen rätt bra å så mycke camber man vågar för däcken. Hur breda däck ska du köra? Kör själv samma dim på fälgar å har 240 breda slicks, de går fritt, nästan iaf.

Btw, ses på lördag då!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

GTIDave skrev:
Tack för infon. Inser att jag inte hinner skaffa licens innan BMWSC:s körning på Kinnekulle, kan man köpa engångslicens eller prova-på-licens och köra hela dagen?

Minns inte sorry. Kolla med Stefan Toth eller kanske Måns som brukar ha järnkoll.

_________________
Magnus Thomé
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Jag kör med 235/40-17, Kumho V70A. Skärmarna ska enligt utsago vara valsade så jag får hoppas på det bästa.
Japp, syns på Mantorp då!

Magnus: ska kolla med dem, tack.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
1, 2, 3 ... 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande