Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
12 besök senaste veckan (128802 totalt)
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Här kommer några underbara bilder från knutstorp tagna av Tobias "LeWan" lewandovski





_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Funkade stoppuret bra?!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Otroligt vad den bilen hamnar lätt på bild ! (ialla fall när det är Tobias som håller i kameran)

Annars gick den ganska bra, ialla fall på rakan.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Den gick rätt bra i kurvorna också.

Men du Jonas, du måste ta in att bilen klarar mer, mycket mer!
Du kan ta med dig mer fart in i kurvorna och gasa mer! Lättare sagt än gjort förstås...

En standard 964 RS kan gå mycket fort på Knutan!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Stoppuret fungerade prima, 5h ner 5h hem.
Jag har mkt kvar att lära i denna bil det är jag fullt medveten om! Vet inte riktigt var gränsen går än, men det kommer. Även knutstorp är en bana jag behöver köra mer. Bara kört min sc där tidigare.

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
Otroligt vad den bilen hamnar lätt på bild ! (ialla fall när det är Tobias som håller i kameran)

Annars gick den ganska bra, ialla fall på rakan.


Klart Tobias vill fota sin gamla bil, den är ju så snygg

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Läste idag av bilen men programvara från rennlist/bergvill.
Värdena är på tomgång, vissa säger mig inte speciellt mkt, den som kan får gärna förklara de olika värdena.
Jag tar med grejerna till mantorp (pcs) om någon med 964 vill ha bilen avläst.









_________________
jonas Blom
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



jonblo skrev:
Läste idag av bilen men programvara från rennlist/bergvik.
Värdena är på tomgång, vissa säger mig inte speciellt mkt, den som kan får gärna förklara de olika värdena.
Jag tar med grejerna till mantorp (pcs) om någon med 964 vill ha bilen avläst.










Vad är det för programvara man hittar på Rennlist?

_________________
Anders Hansson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Intressant kikar gärna på detta nästa helg på Mantorp!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Tore bergvill (norge) www.bergvillfx.com gör kablar och programvaran är utvecklad av några på rennlist.

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



har haft samma program i många år nu. Det är inte så mycket du kan göra med infon på olika värden. Att kunna göra en "adaption" kan vara bra om man får lite ryckig gång eller svajig tomgång etc. Det är en slags nollställning som DMEn gör då. Sen har jag det mest för att hålla koll på felkoder och kunna släcka dom. Sen är det lite kul att köra en "output test" så hör man hur programmet kör igenom alla funktioner som finns som alla fläktar, slår av och på spridarna (man hör hur de klickar), detta är bra för att veta att tex fläkten till oljekylaren går och körs i sina två steg. Några av värdena är ju volt till batteriet så då kan man se att generatorn funkar. Lambdasensorn ska ligga på drygt 100 på tomgång och 8-900 vid full fart (varma avgaser). Så dina värden tycker jag ser helt normala ut.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



964 skrev:
har haft samma program i många år nu. Det är inte så mycket du kan göra med infon på olika värden. Att kunna göra en "adaption" kan vara bra om man får lite ryckig gång eller svajig tomgång etc. Det är en slags nollställning som DMEn gör då. Sen har jag det mest för att hålla koll på felkoder och kunna släcka dom. Sen är det lite kul att köra en "output test" så hör man hur programmet kör igenom alla funktioner som finns som alla fläktar, slår av och på spridarna (man hör hur de klickar), detta är bra för att veta att tex fläkten till oljekylaren går och körs i sina två steg. Några av värdena är ju volt till batteriet så då kan man se att generatorn funkar. Lambdasensorn ska ligga på drygt 100 på tomgång och 8-900 vid full fart (varma avgaser). Så dina värden tycker jag ser helt normala ut.


Kan man under drift se och/eller logga tändning?
Kan man se något från knacksensorerna?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



du kan ha den inkopplad när du kör och se aktuella värden på Input, Actual och Adaption men de går inte att logga så det bästa är ha någon med sig som noterar. Så det är inget mappningsverktyg.

Detta program är en "replika" gjort för Windows på originalverktyget som Porsche använde för att läsa av 964an, deras verktyg var ett Bosch verktyg som med bara en enkel LCD display. Verktyget är lite T-format till formen och kallas därför ofta för "Hammaren". 964 hade bara OBD1 diagnossystem så det är väldigt basalt. Det är också en väldigt speciell rund kontakt med 19 stift. Från årsm -95 i 993 så är det OBD2 och det är fortfarande (för alla bilmärken) och det systemet kan betydligt mer och det är fortfarande standardsystemet.

Bra att tänka på är att om man ska köra systemtest eller Adaption så måste bilen vara ordentligt varm. Över kl 8 på tempmätaren, annars startar inte testcyklerna. Då sitter man bara och försöker starta testet och så tror man programmet inte funkar.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
964 skrev:
Sen är det lite kul att köra en "output test" så hör man hur programmet kör igenom alla funktioner som finns som alla fläktar, slår av och på spridarna (man hör hur de klickar), detta är bra för att veta att tex fläkten till oljekylaren går och körs i sina två steg.


Gör man output testet med bara tändningen påslagen?

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



yes, bara tändning. Du kommer se en ruta på skärmen med vilken funktion den testar, det är ca 25 olika funktioner och så säger den "klar" när det är klart.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Theo Jenniskens i Holland har sedan några tillbaka erbjudet ett PC baserat diagnosverktyg till 928, och andra Porsche bilar med OBD1 teknik.

Mer finns om det här: http://jenniskens.livedsl.nl/diag/Diag.htm

Det finns några personer i svenska 928 miljön, som har köpt hem detta.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



ser ut att vara ungefär samma lösning men 928an har så många fler system så det där ser lite mer omfattade ut.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Har installerat ett lb2 kit från fvd med nytt chip. Då framkom det att det satt ett cupchip i bilen. Gasresponsen blev bättre, ljudet likadant som innan ( Box ala USA cup) men den dör inte längre när man släpper gasen. Vilken underbar bil detta är

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Oj länge sen uppdatering... Bilen gick finfint 2015 och bara fördelaren som fick nya lock och rotorer i vinter Remmen såg fin ut.

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Länge sen uppdatering här igen då. 1.35.14 på Gotland ring i våras. Sen har det väl inte hunnit bli så mkt mer med denna bil i år. Nya tag nästa säsong

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
50 mil på Gotland ring i år blev det. Mkt hängande i ratten utan servo , en underbar känsla att känna hur däcken jobbar.
1.34.57 som bäst denna gång...
Ett litet missljud dock, förhoppningsvis en avgasläcka, det kommer visa sig snart..

_________________
jonas Blom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
12 besök senaste veckan (128802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande