Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
63263 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Torkel K skrev:
Supramannen skrev:
Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !
Som Michael visar i sin post så är detta helt fel. Jag har lite svårt att se vart du vill komma med denna diskussion. Du är ju egentligen inte särskilt intresserad i att köra Modsport. Men du kan väl göra oss en tjänst genom att posta en motivation, en uträkning eller en hänvisning till reglementet i samma post som dessa negativa påståenden? Så att vi kan bemöta det du skriver? Som du märker i denna tråd diskuterar vi gärna reglementet även med folk som inte är intresserad att köra med oss eller som har byggt en bil för ett helt annat reglemente. Men du gör liksom ingen Modsport/SPVM-förare några tjänster genom att skriva negativa saker om klassen och reglementet utan att motivera dig.

EDIT: Jag insåg att min post låter klart mer negativ än jag avsåg. Jag vill helt enkelt att så mycket som möjligt som skrivs om Modsport och SPVM är korrekt. Varje läsare här på rejsa.nu är ju en potetiell framtida förare i någon av SPVMs klasser.


Då missförstår du mig jag diskuterar och försöker få fram tänket mellan stor Jänk motor och turbo maskin. Nått annat är jag inte ute efter.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !


Om jag läser reglementet rätt kan du inte köra med en Z06 maskin trimmad (LS7 510Hk) 7L & bränsleinsprutning den ger följande 7L * 90hk/L =630hk *2,5 = 1575kg

Som orginal maskin skulle det bli följande 510hk *2,5= 1275kg

Tycker nog inte motsvarande trimmad turbomaskin straffas extra hårt.
2L * 170hk =340hk *2,5 =850kg
2,5L *170hk=425hk *2,5 =1063kg
3L * 170hk =510hk *2,5 =1275kg
3,2L * 170hk=544hk*2,5=1360kg
510hk är ju inte mycket ur en 3L turbomaskin eller..


Men det finns inga 3 liters moderna Porsche maskiner så det går ej, Audis nyare är inte det heller inte Nissan heller och bmw nya är på 3,5 or och merca kompressor maskiner är stora dom
Med.

Okey du har rätt på z06 fronten den har ju insprutning. Men ta en annan stor Jänk maskin förgasare 1 eller 2 ports dom ger ju sjukt med vrid och tidigt. Så en sån maskin är ju jämförbara med en mellan stor med turbo..

Och ditt exempel ovan gör det svårt att klara så fort motorn blir över 3 liter då Max vikten kommer in då ytan den..

Är väl faktiskt bara maxvikten som ställer till det för större moderna turbo maskiner, effekt räkningen verkar ju funka strålande.


Jo då det fiinns ju moderna Porsche makiner på 3,2L i Boxster S

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Inte med turbo son vi diskuterar. Nu är det 3,8 liter som gäller

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Inte med turbo son vi diskuterar. Nu är det 3,8 liter som gäller


Nä dom andra exemplen jag menade var vad man beräknar på antingen vid redan turbomotor
eller så får man konvertera själv. Så motor med lämplig volym finns sen att man får bygga
turbo det är ju som det är iom att det saknas orginal. Precis som alla BMW åkare fått göra
tills för några år sen då BMW fått för sig att skruva turbo på allt som rör sig

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Exakt

Det är ju 2015 strax och alla har turbo orginal ny förtiden och det verkar ju dumt och dyrt att bygga eget när man kan ta en org maskin

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Tur de finns BMW CUP och Porsche har eget då. Där får man köra med turbo. Varför köra modsport?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det som gör att jag skulle kanske nån gång skulle vilja köra Modsport är den blandade floran av tuffa sportbilar och det vore kul att köra mot liknade bilar.. Men den dagen som sagt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



För få bilar som har detta "problem" med turbo men kanske om 3-4 år så kanske de är ändrat. Roadsport och Modsport har ändå väldigt många anmälda bilar anmälda och man anpassar sig efter deras reglement. Man kan inte ändra de för att man vill köra några enstaka race.
Det hade varit sin sak om du hade varit aktiv deltagare sen något år tillbaka att komma med förslaget. Det är lite som att jag vill ändra era regler för STAC att tillåta super sevens men inte säkert jag köra alla race. Rimma inte...

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vad är ditt problem. ? Läser du inte vad jag skriver ?

Jag skriver ju att självklart ska inga regler ändras för mig jag tänker ju inte ens köra..

Allt jag frågar är om möjligheter och varför det ser ut som det gör ...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag har fått dom svar jag önskar.,

Den dag jag ska köra modsport om jag ska köra får jag skicka in och ansöka om dispance på Max vikten typ 20kg extra OBS Max vikten
Så får vi se om den går igenom och man går va med och köra..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Haha... Jo jag läser...

Mitt starka tips är kontakta ansvarig för reglementet ( LÄNK ) ... Där finns mailadress och telefon nummer... Där finns även telefon nummer till ordförande... Jag garanterar dig du får ett svar direkt så slipper du kladda fram och med folk som jag som har "problem"

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det ska jag göra.. Den dagen det är dags

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Andreas 182
Göteborg
Här sen Jul 2006
Inlägg: 32



Två Filmer från Mantorp finalen.

Roligt o tight, oavsett motortyp.


Rejs 1:

https://www.youtube.com/watch?v=cYjw2Kd43fo&list=UUmHesoa0VjLtrryw . . . .



Rejs 2:

https://www.youtube.com/watch?v=ROxRjO4IHgw

_________________
Andreas Halbig
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Andreas 182 skrev:
Två Filmer från Mantorp finalen.

Roligt o tight, oavsett motortyp.


Rejs 1:

https://www.youtube.com/watch?v=cYjw2Kd43fo&list=UUmHesoa0VjLtrryw . . . .



Rejs 2:

https://www.youtube.com/watch?v=ROxRjO4IHgw

Heja, hade roligt i kubik. Kul att se veteranbilen och sig själv. hu spännande var det med ny bana och allt. Sa det då, och säger det igen, imponerande körning Andreas!

_________________
Rikard Niva
Citera
Andreas 182
Göteborg
Här sen Jul 2006
Inlägg: 32



Ditt första besök på banan o du blir 3:a & 2:a.


Det är imponerande!


Mantorp har jag besökt både med Mc & Bil.
Med bil dessutom kört 24H delat på 4 förare.



Tack för din uppmuntran, uppskattas Rikard.

Nu till Svensksportvagnsmeeting.
När du nu för 2:a gången besöker Knutstorp, behöver vi andra ens ställa upp?

Du kommer förmodligen klistra: Baby on board. märke på Miatorna, efter den uppvisningen du kommer bjuda på




Hahahahahahaha: känn Ingen pressssssssss!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Andreas Halbig
Citera
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
63263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande