Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man öka säkerheten med andra regler i Roadsport?
9846 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Hej

Efter incidenterna på Kinnekulle, den gångna helgen, så funderar jag på vad man skulle kunna göra för att minimera risken för denna typ av "start-relaterade" incidenter.

Har regel-gruppen funderat på olika varianter för startuppställning/startmetod ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ex. kvaltiderna skall klassas i sin egen klass enbart, och inte ihop i både A+B
Då skulle startuppställningne bli:
A1 - A2
A3 - A4
osv..
B1 - B2
B3 - B4
osv..

På detta vis slipper man ha startsnabba motorstarka/(tunga) bilar bakom sig i startögonblicket.
De tävlar inte i samma klass ändå.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen tycker jag att på grund av att nästan alla trailar till/från tävlingarna, även i Roadsport, så råder det ett ganska tufft klimat.
Man kanske chansar lite omedvetet, vilket man absolut inte hade vågat, om man vet att man skall köra hem med bilen efter tävlingen.


ex. på startuppsällning skulle vara då:
Trailar1 - Trailar2
Trailar3 - Trailar4
osv...
Ej Trailar1 - Ej Trailar2
osv...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har ingen trailer, och kan/kommer inte skaffa någon heller, under överskådlig framtid.
Därför kommer mitt deltagande i Roadsport läggas ner, tills vidare.
Risken är uppenbar att något galet kan hända.
Det gamla synsättet att det händer aldrig/nästan aldrig något i Roadsport, verkar vara en gammal sanning.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Att dela in startgriden efter vilka som trailar eller inte kommer ju snabbt göra att alla trailar, annars har man ju ingen chans till placering oavsett hur bra man kvalar. Man kanske skulle vända på det och ge de som inte trailar de främsta platserna för att främja att fler kör till racen och därmed är försiktigare

Men det första alternativet med A-bilarna först och därefter B-bilarna hade ju kunnat vara något. Men det kommer ju antagligen bli mer stök i de främsta B-leden med ev. svårigheter att komma förbi långsamma A-bilar lite senare på varvet (eller redan i första kurvan), frågan är om det innebär större eller mindre risk.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Lösningen är jätteenkel Benci - vi får se till att bli tillräckligt många i B för att få ett eget heat!
(Plus/eller att vi får se till att A-bilarna blir så många att de helt enkielt inte kan köra ihop med oss i B.)

Sen tror jag att oavsett fartskillnader går det aldrig att helt ta bort risken för incidenter, någon gör ett misstag, får fel på bilen eller påverkas av någon annan förares val på ett oväntat sätt.
Min erfarenhet av Roadsport A/B är att det är fair racing där vi använder insidan och inte tar onödiga risker. En incident ger inte vid handen att det är ett generellt problem.

Jag vet att man inom SSK, t.e.x. på finalen på Mantorp ifjol, kört separata starter för två olika klasser i samma heat. På de kortare banorna (Kinnekulle/Knutstorp/Falkenberg) tror jag dock det är svårt att lösa praktiskt.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Man kanske inte skall dra för snabba slutsatser av denna startsmäll och jag upplever racemiljön i stort som Martin beskriver, dock har frågan väckts om att "sortera" startordning när det varit regnkval och sedan blir race i torrt.
Vill dock vara tydlig med att frågan är ställd men inte diskuterad på något sätt.

Ang. trailer är jag en av få som verkar ha cohones att köra till/från banorna men visst krymper de lika snabbt när det skall beslutas om egna banzai chansningar men som en del andra konkurrenter verka kunna kosta på sig emellanåt med.. blandat resultat..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Man borde väl kunna göra så att A startar först uppradade efter sin kvalordning, B följer efter med ~10 sekunders lucka uppradade efter sin kvalordning, och C sist med ytterligare ~10 sekunders lucka till B.

Det borde iallafall kunna få alla att klara sitt första varv utan incidenter och när loppet väl igång så gäller racing rules som vanligt... Det kanske är krångligt första gången men det är väl precis som med rullande start jämfört med stående start att det tar några tävlingar innan alla är vana.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ja Benci - kom och kör så får vi egna fält

Tror A-gänget vill bli av med oss också

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Mats Karlsson skrev:
Man borde väl kunna göra så att A startar först uppradade efter sin kvalordning, B följer efter med ~10 sekunders lucka uppradade efter sin kvalordning, och C sist med ytterligare ~10 sekunders lucka till B.

Det borde iallafall kunna få alla att klara sitt första varv utan incidenter och när loppet väl igång så gäller racing rules som vanligt... Det kanske är krångligt första gången men det är väl precis som med rullande start jämfört med stående start att det tar några tävlingar innan alla är vana.
Det har i vissa fall resulterat i att rescue inte hinner av banan innan de första ska behöva varva dem.

Det generellt svårt att lyckas med saker som krånglar till det det minsta.
Det finns inte oändligt med tid eller funktionärer.
Sen blir det alltid risk för kontakt så länge sportgrenen grundar sig på först i mål.
Olika snabba bilar på fel ställe kommer det att vara i varje start.
Jag brukar få zickzacka rejält bland långsamma A-bilar när det är blötrace efter torrkval

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Funderade på om man kanske skulle föra in ett obl samlings-snack inför varje start, ett kort kort förarmöte i lineup där man drar upp ev risker och enas ? Race är race men ändå bra att kort stämma av.

Ex nu har vi B-bilar högt upp, något hände, "ta det easy ute där", lyfta ev frågor, risker som klart finns..

Hålls förslagsvis av klass-pappan ( kan delegera om inte närvarande el kan )

Är det rätt tänkt ?

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Josen skrev:
Är det rätt tänkt ?

Joachim
Samtal mellan förare är aldrig fel.
Kan vi Britt att hålla i ett möte så vågar vi inte annat än att sköta oss på bästa sätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Att ge sig in som tredje bil i bredd, på yttern under bron, ser iallafall jag på gränsen till vårdslöshet.
Det måste ju vara dommarnas sak att styra på och bestraffa efter sånna här saker.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



I PCSR har vi 20 sek tidstillägg för karosskontakt för alla inblandad. Avskräcker rejält då 20 sek innebär att rejset är mer eller mindre över.....

Har inte läst era regler möjligt att ni har ngt liknande.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
rogerfred
Stenstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



JohnC skrev:
I PCSR har vi 20 sek tidstillägg för karosskontakt för alla inblandad. Avskräcker rejält då 20 sek innebär att rejset är mer eller mindre över.....

Har inte läst era regler möjligt att ni har ngt liknande.





Låter som en mycket bra regel, skulle nog stävja kontakterna till ett minimum. Detta är något vi måste driva igenom för att höja säkerheten.
Om startfälten i A B och C blir så stora så vi inte behöver slå ihop dom så skulle mycket av problem vara lösta,
Så min uppmaning är att ni som tvekar anmäl ER till Sveriges roligaste racing serie.

_________________
Roger Fredriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



JohnC skrev:
I PCSR har vi 20 sek tidstillägg för karosskontakt för alla inblandad. Avskräcker rejält då 20 sek innebär att rejset är mer eller mindre över.....

Har inte läst era regler möjligt att ni har ngt liknande.
Har man problem med RallyCrosskörning med avsiktlig kontakt för att få tävlingsfördel så kan det ju vara nåt att fundera över. Men inom SPVM Roadsport har vi inte det problemet (idag, sånt är ju individrelaterat). Vi kör efter den vanliga regelboken, utan kreativa tillägg.
I detta fall hade tidstillägg på tre DNF inte påverkat resultatet ett jota.
Shit happens, men lyckligtvis inte alltför ofta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Niklas Falk skrev:
JohnC skrev:
I PCSR har vi 20 sek tidstillägg för karosskontakt för alla inblandad. Avskräcker rejält då 20 sek innebär att rejset är mer eller mindre över.....

Har inte läst era regler möjligt att ni har ngt liknande.
Har man problem med RallyCrosskörning med avsiktlig kontakt för att få tävlingsfördel så kan det ju vara nåt att fundera över. Men inom SPVM Roadsport har vi inte det problemet (idag, sånt är ju individrelaterat). Vi kör efter den vanliga regelboken, utan kreativa tillägg.
I detta fall hade tidstillägg på tre DNF inte påverkat resultatet ett jota.
Shit happens, men lyckligtvis inte alltför ofta.


Nja, tror inte att vi har haft några rallycross ambitioner i serien men regeln avskräcker definitivt. Kör ni stående eller rullande start? Jag har varit aktiv i både BMW cluben och PCSR där båda klubbarna sedan många år tillbaks valt rullande start för att minimera risken för stående bilar och rejäla kollisioner.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



JohnC skrev:
Nja, tror inte att vi har haft några rallycross ambitioner i serien men regeln avskräcker definitivt. Kör ni stående eller rullande start? Jag har varit aktiv i både BMW cluben och PCSR där båda klubbarna sedan många år tillbaks valt rullande start för att minimera risken för stående bilar och rejäla kollisioner.
SPVM arrangerar så få tävlingar som möjligt på egen hand. SSK, MSCC, ARC, FMK etc är de arrangörer vi använt de senaste åren. Stående och rullande starta varierar med bana och arrangör.
Just i detta fall skulle jag skylla rullande som mer riskfyllt, med våtkval och torrace, med många bilar på liten yta under getingmidjan under bron.

Startkrascher vid stående har förekommit de med genom åren, av klassiskt snitt med bil i första led som inte kommit iväg och krasher efter rullande in i första sväng också.

Som jag ser det finns det ingen patentlösning, bara tvärsäkra halvsanningar i efterhand, om man vill köra racing, och inte nån annan bilsportsgren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Kan man öka säkerheten med andra regler i Roadsport?
9846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande