Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Regler burbuggnation, SLC kl 1-4 | 10596 besök totalt |
I reglementet står det så här:
1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt. Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC. Kunde man klämma in en länk eller liknande till en byggbeskrivning för buren? Jag har försökt söka lite på SBF sidor men inte hittat något. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||||
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek här hittar du SBFs burregler.. ligger på TR.5.8 |
||||||||
Tackar! Måste buren bockad av certifierad burbyggare eller kan man konstruera helt själv om man följer anvisningarna? /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||||
antingen följa anvisningarna helt och hållet .. eller låta en certifierad göra en (då får den ha egna lösningar som inte finns i reglerna) |
||||||||
Svårt att bocka godkända rör utan en dragande bock med plunsh i röret.
Köp en byggsats anpassad till bilen och smid ihop själv _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Någon som kan svara på huruvida den extra taksträvan samt toyotastag är ett måste eller inte vid byggnationen?
Tycker SBF's regler är lite otydliga eftersom dom skriver minimikravet högst upp (TR 5.8) utan till exempel taksträva/kryss! _________________ Pontus Mörner |
||||||||
vad bygger du för? vilken klass? |
||||||||
Det är en Volvo 242 med 2JZ-motor, så med turbokoefficient inräknad tror jag Klass 3 blir korrekt för mig. (3 liter och under 1 bar laddtryck). I en vanlig volvo är dessa strävor inga problem, men min är taksänkt, och jag vill gärna ha plats för hjälmen också! _________________ Pontus Mörner |
||||||||
Hej om du svetsar en längsgående sträva från främre tvärgående taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerarsidan _________________ Christer Arvidsson |
||||||||
Hej! Du menar alltså något i stil med detta förstärkningsstaget + en tvärgående på ena sidan? _________________ Pontus Mörner |
||||||||
Helt rätt det var så jag menade lycka till med bygget _________________ Christer Arvidsson |
||||||||
Jag har titta tidigare på precis det staget, och även tänkt att det skulle fungera alldeles utmärkt för mitt bygge. Men det finns tyvärr inte med i listan över vilka stag som man måste ha, utan endast som förstärkning. I kravlistan finns endast följande varianter av takförstärkning: Dessa strävor är enligt regelboken 'Valfritt endast för bilar homologerade före 2005-01-01. ' Och vad jag vet så homologerades väl Volvo 242 redan under 80-talet? Eller gäller den här texten (en aning missvisande) när just min specifika bil gått igenom sin första vagnboksbesiktning? _________________ Pontus Mörner |
||||||||
Jag har titta tidigare på precis det staget, och även tänkt att det skulle fungera alldeles utmärkt för mitt bygge.
Men det finns tyvärr inte med i listan över vilka stag som man måste ha, utan endast som förstärkning. I kravlistan finns endast följande varianter av takförstärkning: Dessa strävor är enligt regelboken 'Valfritt endast för bilar homologerade före 2005-01-01. ' Och vad jag vet så homologerades väl Volvo 242 redan under 80-talet? Eller gäller den här texten (en aning missvisande) när just min specifika bil gått igenom sin första vagnboksbesiktning?[/quote] Problemet som kan uppstå är om du vill åka SBF tävlingar, i våra SMA race så är det jag som bes. o godkänner om du har en bra lösning även om den kanske inte finns i listan. Så vill du kunna åka i båda serierna så rekomenderar jag att du hör med någon bes. man från SBF. Vi godkänner deras reglemente. _________________ Christer Arvidsson |
||||||||
Allmänt banåkaforum Regler burbuggnation, SLC kl 1-4 | 10596 besök totalt |