Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler burbuggnation, SLC kl 1-4
10591 besök totalt
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
I reglementet står det så här:

1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt.
Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC.


Kunde man klämma in en länk eller liknande till en byggbeskrivning för buren? Jag har försökt söka lite på SBF sidor men inte hittat något.

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl V skrev:
I reglementet står det så här:

1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt.
Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC.


Kunde man klämma in en länk eller liknande till en byggbeskrivning för buren? Jag har försökt söka lite på SBF sidor men inte hittat något.

/Karl


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf

här hittar du SBFs burregler.. ligger på TR.5.8

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Karl V skrev:
I reglementet står det så här:

1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt.
Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC.


Kunde man klämma in en länk eller liknande till en byggbeskrivning för buren? Jag har försökt söka lite på SBF sidor men inte hittat något.

/Karl


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf

här hittar du SBFs burregler.. ligger på TR.5.8


Tackar!

Måste buren bockad av certifierad burbyggare eller kan man konstruera helt själv om man följer anvisningarna?

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl V skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Karl V skrev:
I reglementet står det så här:

1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt.
Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC.


Kunde man klämma in en länk eller liknande till en byggbeskrivning för buren? Jag har försökt söka lite på SBF sidor men inte hittat något.

/Karl


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf

här hittar du SBFs burregler.. ligger på TR.5.8


Tackar!

Måste buren bockad av certifierad burbyggare eller kan man konstruera helt själv om man följer anvisningarna?

/Karl


antingen följa anvisningarna helt och hållet .. eller låta en certifierad göra en (då får den ha egna lösningar som inte finns i reglerna)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Svårt att bocka godkända rör utan en dragande bock med plunsh i röret.
Köp en byggsats anpassad till bilen och smid ihop själv thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
barrre
Göteborg
Här sen Jun 2013
Inlägg: 8



Någon som kan svara på huruvida den extra taksträvan samt toyotastag är ett måste eller inte vid byggnationen?
Tycker SBF's regler är lite otydliga eftersom dom skriver minimikravet högst upp (TR 5.8) utan till exempel taksträva/kryss!

_________________
Pontus Mörner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



barrre skrev:
Någon som kan svara på huruvida den extra taksträvan samt toyotastag är ett måste eller inte vid byggnationen?
Tycker SBF's regler är lite otydliga eftersom dom skriver minimikravet högst upp (TR 5.8) utan till exempel taksträva/kryss!


vad bygger du för? vilken klass?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
barrre
Göteborg
Här sen Jun 2013
Inlägg: 8



Fredrik - SLC skrev:
barrre skrev:
Någon som kan svara på huruvida den extra taksträvan samt toyotastag är ett måste eller inte vid byggnationen?
Tycker SBF's regler är lite otydliga eftersom dom skriver minimikravet högst upp (TR 5.8) utan till exempel taksträva/kryss!


vad bygger du för? vilken klass?


Det är en Volvo 242 med 2JZ-motor, så med turbokoefficient inräknad tror jag Klass 3 blir korrekt för mig. (3 liter och under 1 bar laddtryck).

I en vanlig volvo är dessa strävor inga problem, men min är taksänkt, och jag vill gärna ha plats för hjälmen också!

_________________
Pontus Mörner
Citera
barrre
Göteborg
Här sen Jun 2013
Inlägg: 8



Dåligt med burbyggen här verkar det som.

_________________
Pontus Mörner
Citera
bes.christer
NYKIL
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23



barrre skrev:
Dåligt med burbyggen här verkar det som.



Hej. Om du sätter ett stag längsgående från främre taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerar sidan borde fungera. Christer

_________________
Christer Arvidsson
Citera
bes.christer
NYKIL
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23



barrre skrev:
Fredrik - SLC skrev:
barrre skrev:
Någon som kan svara på huruvida den extra taksträvan samt toyotastag är ett måste eller inte vid byggnationen?
Tycker SBF's regler är lite otydliga eftersom dom skriver minimikravet högst upp (TR 5.8) utan till exempel taksträva/kryss!


vad bygger du för? vilken klass?


Det är en Volvo 242 med 2JZ-motor, så med turbokoefficient inräknad tror jag Klass 3 blir korrekt för mig. (3 liter och under 1 bar laddtryck).

I en vanlig volvo är dessa strävor inga problem, men min är taksänkt, och jag vill gärna ha plats för hjälmen också!


Hej om du svetsar en längsgående sträva från främre tvärgående taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerarsidan

_________________
Christer Arvidsson
Citera
barrre
Göteborg
Här sen Jun 2013
Inlägg: 8



bes.christer skrev:
barrre skrev:
Dåligt med burbyggen här verkar det som.



Hej. Om du sätter ett stag längsgående från främre taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerar sidan borde fungera. Christer


Hej!

Du menar alltså något i stil med detta förstärkningsstaget + en tvärgående på ena sidan?


_________________
Pontus Mörner
Citera
bes.christer
NYKIL
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23



barrre skrev:
bes.christer skrev:
barrre skrev:
Dåligt med burbyggen här verkar det som.



Hej. Om du sätter ett stag längsgående från främre taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerar sidan borde fungera. Christer


Hej!

Du menar alltså något i stil med detta förstärkningsstaget + en tvärgående på ena sidan?



thumbs up Helt rätt det var så jag menade lycka till med bygget

_________________
Christer Arvidsson
Citera
barrre
Göteborg
Här sen Jun 2013
Inlägg: 8



bes.christer skrev:
barrre skrev:
bes.christer skrev:
barrre skrev:
Dåligt med burbyggen här verkar det som.



Hej. Om du sätter ett stag längsgående från främre taksträva till huvudbågen och diagonal på passargerar sidan borde fungera. Christer


Hej!

Du menar alltså något i stil med detta förstärkningsstaget + en tvärgående på ena sidan?



thumbs up Helt rätt det var så jag menade lycka till med bygget


Jag har titta tidigare på precis det staget, och även tänkt att det skulle fungera alldeles utmärkt för mitt bygge.
Men det finns tyvärr inte med i listan över vilka stag som man måste ha, utan endast som förstärkning. I kravlistan finns endast följande varianter av takförstärkning:


Dessa strävor är enligt regelboken 'Valfritt endast för bilar homologerade före 2005-01-01. '

Och vad jag vet så homologerades väl Volvo 242 redan under 80-talet? Eller gäller den här texten (en aning missvisande) när just min specifika bil gått igenom sin första vagnboksbesiktning?

_________________
Pontus Mörner
Citera
bes.christer
NYKIL
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23



Jag har titta tidigare på precis det staget, och även tänkt att det skulle fungera alldeles utmärkt för mitt bygge.
Men det finns tyvärr inte med i listan över vilka stag som man måste ha, utan endast som förstärkning. I kravlistan finns endast följande varianter av takförstärkning:


Dessa strävor är enligt regelboken 'Valfritt endast för bilar homologerade före 2005-01-01. '

Och vad jag vet så homologerades väl Volvo 242 redan under 80-talet? Eller gäller den här texten (en aning missvisande) när just min specifika bil gått igenom sin första vagnboksbesiktning?[/quote]

Problemet som kan uppstå är om du vill åka SBF tävlingar, i våra SMA race så är det jag som bes. o godkänner om du har en bra lösning även om den kanske inte finns i listan. Så vill du kunna åka i båda serierna så rekomenderar jag att du hör med någon bes. man från SBF. Vi godkänner deras reglemente.

_________________
Christer Arvidsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler burbuggnation, SLC kl 1-4
10591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande