Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -03-SÅLD
6009 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Det primära användningsområdet för bilen är att frakta mig dit jag ska, men hade jag inte haft tankar om ban-dagar så hade jag valt en annan bil.

Data:
200hk vid 7400rpm
196Nm vid 5900rpm
vikt 1320kg med full tank och dryga 100kg förare, 63% fram
205/45-17 Bridgestone RE040 runt om

Hjulvinklar:
För lite negativ camber fram, går på yttersidan av däcken när man svänger

Justeringar:
Lättare växelspaksknopp för bättre känsla vid växling
AEM kalluftsintag

Körd på:
Slalombana: Lunda flygfält, Täby Galopp
Riktig bana: Sviestad, (Malmby)

Planer:
Skaffa ett camberjusteringskit (fila bultar?)
Montera billiga 15" däck för bandagar

Planerade körningar:
Mantorp HPC 1:a maj
Gelleråsen HPC 18:e juli
Förhoppningsvis Nürburgring och Gotland Ring under sommaren.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fila bultar... Nja, men kanske hålen där dom sitter.

Fast var det inte du som sa att du slutat skruva...

Klockren kulbil iaf! thumbs up

Inte lätt val om man skulle vilja ha en framhjulsdriven kulbil... Mini, Civic, Mini, Civic, Mini...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Fila bultar... Nja, men kanske hålen där dom sitter.

Fast var det inte du som sa att du slutat skruva...
Inte lätt val om man skulle vilja ha en framhjulsdriven kulbil... Mini, Civic, Mini, Civic, Mini...
Jag tänkte närmast fila i skruvarna i nederänden av benet. Jag har sett att det finns färdigfilade skruvar att köpa till en del bilar.
Jag får väl lämna bort filandet.

Valet mellan bilmodellerna är enkelt. Man låter öronen avgöra!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2908

Namndispens
Namndispens

Vad händer om du vrider topplattan ??? Nu vet jag inte om det går, men säg att toppfästet för dämpare/fjäder sitter med 3 bultar med samma avstånd imellan sig, vrid således topplattan "ett hål" ??? På BMW E46 ger det -2 i camber fram - synd bara att jag kom på det ungefär samtidigt som jag sålde bilen

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Vad händer om du vrider topplattan ???
Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om hur det ser ut.
Ett problem med den här bilen är att det finns alldeles för mycket "bolt on-junk" att köpa så ingen gör "quick and dirty-lösningar".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom alla snackar om motorljudet i din bil får väl jag dra mitt strå till stacken (även om jag är övertygad om att bilen har mer att bjuda på).

Fick en fin byggfläkt av Mäkinen som jag passade på att hämta när jag var uppe i Stockholm på förrättning. Med mig i bilen hade jag bl.a. vår personalchef Mari (kvinna kring 50, vars enda "bilmerit" är att hon totalskrotat en 2002tii). Eftersom vårt besök drog ut på tiden fick Mäkinen bråttom tillbaka till sitt arbete varvid han drog iväg med ganska bra fart när vi väl skiljdes åt.
WOW utbrast Mari, killens bil låter ju som en formelbil!!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Nästa gång jag ger mig ut på bana tänkte jag prova den här uppsättningen däck. Några varv runt Mantorp borde de hålla...


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



haha, härliga sulor, placera dom lite taktiskt så borde dom hålla en liten snutt, du kan ju köra försiktigt om inte annat

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Cédric skrev:
haha, härliga sulor, placera dom lite taktiskt så borde dom hålla en liten snutt, du kan ju köra försiktigt om inte annat
De är monterade på fälgarna med viss tanke bakom.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Idag har jag provat att köra bilen på däcken som syns tidigare i tråden (Trampio 881) 195/55-15 runt Mantorp. Första reaktionen var att de greppade väldans dåligt direkt ut ur depån, men efter något varv höll det i riktigt bra. Jag körde i en grupp för oss som är orutinerade och under första passet tyckte jag att bilen hade understyrningstendenser, men det var nog egentligen bara att den inte släppte bak lika villigt som med originaldäcken (RE040). Det medförde att jag inte kunde klanta mig lika mycket in i kurvorna och sen korrigera genom att kliva av gasen.
På mitt andra pass tog jag i hårdare och då kändes det som om framdäcken bet tag en bit in i kurvan. När jag hade konstaterat det så gick tempot upp en smula.

En notering efteråt är att bakdäcken ser ut att ha gått mycket på ytterkant, men fram kan jag inte se nån skillnad alls mot imorse.
Bilen rullade 10 mil på Mantorp, 2 av dem var med en tjej bakom ratten som jag inte vet vem det var, men hon var söt och ville prova...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Lennart Mäkinen skrev:
Idag har jag provat att köra bilen på däcken som syns tidigare i tråden (Trampio 881) 195/55-15 runt Mantorp. Första reaktionen var att de greppade väldans dåligt direkt ut ur depån, men efter något varv höll det i riktigt bra. Jag körde i en grupp för oss som är orutinerade och under första passet tyckte jag att bilen hade understyrningstendenser, men det var nog egentligen bara att den inte släppte bak lika villigt som med originaldäcken (RE040). Det medförde att jag inte kunde klanta mig lika mycket in i kurvorna och sen korrigera genom att kliva av gasen.
På mitt andra pass tog jag i hårdare och då kändes det som om framdäcken bet tag en bit in i kurvan. När jag hade konstaterat det så gick tempot upp en smula.

En notering efteråt är att bakdäcken ser ut att ha gått mycket på ytterkant, men fram kan jag inte se nån skillnad alls mot imorse.
Bilen rullade 10 mil på Mantorp, 2 av dem var med en tjej bakom ratten som jag inte vet vem det var, men hon var söt och ville prova...


Vågat, verkligen vågat. Det krävs mer än söt och villig för att få testa min bil.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Esa skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Idag har jag provat att köra bilen på däcken som syns tidigare i tråden (Trampio 881) 195/55-15 runt Mantorp. Första reaktionen var att de greppade väldans dåligt direkt ut ur depån, men efter något varv höll det i riktigt bra. Jag körde i en grupp för oss som är orutinerade och under första passet tyckte jag att bilen hade understyrningstendenser, men det var nog egentligen bara att den inte släppte bak lika villigt som med originaldäcken (RE040). Det medförde att jag inte kunde klanta mig lika mycket in i kurvorna och sen korrigera genom att kliva av gasen.
På mitt andra pass tog jag i hårdare och då kändes det som om framdäcken bet tag en bit in i kurvan. När jag hade konstaterat det så gick tempot upp en smula.

En notering efteråt är att bakdäcken ser ut att ha gått mycket på ytterkant, men fram kan jag inte se nån skillnad alls mot imorse.
Bilen rullade 10 mil på Mantorp, 2 av dem var med en tjej bakom ratten som jag inte vet vem det var, men hon var söt och ville prova...


Vågat, verkligen vågat. Det krävs mer än söt och villig för att få testa min bil.


Dito!

Undra på vilka premisser jag fick testa Lennarts bil en kort sväng...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Esa,
Din bil är lite svår att byta ut mot en likadan. Såna som jag har dräller det av hos handlarna. Dessutom satt jag med i bilen. Hon körde relativt lugnt även om hon råkade tangera varvstoppet på trean och fyran några gånger.


AL,
I ditt fall var det nog mest att jag fått för mig att du gillar riktiga motorer.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Nu har jag provat bilen på Nürburgring. Mer om det här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10859

Jag körde på originaldäcken där då jag hade för mycket annan bråte med mig för att lasta in R-däcken.
Precis som på Mantorp kunde jag konstatera att den bara använder yttersidan av bakdäcken i kurvorna och det bör väl åtgärdas om jag inte får för mig att göra mig av med bilen.

Ett nytt ljudfenomen har uppstått. Om man svänger åt höger så att man avlastar höger framhjul och det samtidigt är ojämn vägbana så klapprar det nånstans. Det måste undersökas av kunniga människor.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -03-SÅLD
6009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande