Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Tänkte äntligen få tummen ur och göra en liten biltråd här. Jag tycker det är jätteskoj att kolla på andra biltrådar och det känns lite som att man lär känna personerna genom deras bilar. Därför är det dags att bjuda tillbaka lite

Tanken jag har är att detta första inlägget skall fungera lite som en faktaruta även för mig själv där jag kan uppdatera och lägga in specar, funderingar, tänkvärda länkar m.m. Det inlägget tänkte jag uppdatera med ny information vid behov. Resterande blir det normala med reflektioner och diskussioner kring banträffar och bilens utveckling. Ju fler som deltar desto roligare förstås thumbs up

Mig och bilen träffar man oftast på BMW CS Motorsports banträffar, jag försöker att delta på samtliga träffar.



GRUNDFAKTA:

BMW 335i E92 2007

MOTOR:
n54

Turbos:
Schmiedmann Siganture Stage 2
https://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e92/1957280-ny?produkt=SCMTN54ST2K

Wagner EVO FMIC
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=wagnerbmw . . . .

Burger Tuning Dual Cone intake

VRSF Catless Downpipes
http://www.vr-speed.com/performance/exhaust/downpipes/vrsf-3-stainless . . . .

Mjukvara
Cobb Acessport med egen mapp uppbyggd i ATR utifrån OTS Stg2 Aggressive + FMIC

Alternativ mjukvara som användes tidigare
ESS Tuning Stg2 flash
http://www.esstuning.com/products/ESS-E%252dFlash-N54-ECU-Performance- . . . .

Extra kylning
Extra vattenkylare och kylfläkt från BMW Performane Powerkit, störreluftkanaler in till kylarna (allting BMW originaldelar)

Stertman Oil Thermostat Solution
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=stmn54oil . . . .

Motorolja
Castrol Edge sport 0W40

Bränsle
Bensin eller blandat bensin etanol beroende på mapning.

Effekten ligger på runt 430hk på veven.


TRANSMISSION:
6vxl automat med möjlighet att växla manuellt.
Std öppen diff


BROMSAR
Fram: D2 BBK 355x32 oh 6-kolvsok
Bak: BMW Original skivor och ok

Belägg
Fram: Pagid RS29 bromsbelägg
Bak: Pagid RS19 bromsbelägg

Stop Tech stålomspunna slangar

Motul RBF 600 bromsvätska

Egenbyggda luftkanaler för bromskylning fram till navet.


CHASSIE:

Öhlins Road & Track
http://www.millway.se/ohlins-road-track-bmw-e90-e91-e92.html

Millway justerabara topplager
http://www.millway.se/camber-caster-plates-bmw-1-series-e81-e82-e87-e8 . . . .

BMW M3 original bärarmar fram och bak (med M3 ledlager eller M3 bussningar)
Millway subframebussningar i bakvagnen.

Hjulinställning
Fram:
Toe Vänster +0,10 grader
Toe Höger +0,10 grader
Camber Vänster -2,51 grader
Camber Höger -2,49 grader
Bak:
Toe Vänster +0,13 grader
Toe Höger +0,11 grader
Camber Vänster -1,98 grader
Camber Höger -2,00 grader


FÄLGAR & DÄCK:

BBS Challenge
8,5 X 18 ET35
10 X 18 ET40
Kumho V70 K91 (tidigare Federal RS-R och Michelin Pilot Sport Cup)
245 35-18
265 35-18

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Tänkte göra en kort beskrivning på startläget för året och de första två träffarna.

Förra året hade varit en del fokus på bromsar och även fått till catless downpipes. på bilen.

Förra året var också det år då jag började köra R-däck. Köpte först några begade fälgar och billiga Federal RS-R. På första träffen förra året snackade jag med en annan 335 förare vars BBS fälgar jag sneglat på länge, visade sig att han skulle byta in bilen så jag la ett bud på fälgarna och han accepterade. Bara att slänga ut mina Federal med fälg här på rejsa så såldes dom snabbt. BBS fälgarna hade väldigt slitna MPSC på så framdäcken byttes direkt mot nya likadana medan bakdäcken fick hålla ett tag till.

Jag hade upplevt bilen som rätt understyrd och dessutom fanns det väldigt dålig justermån för hjulinställning, de nya framdäcken käkades upp på sidan och var slut lagom till att bakdäcken också sjöng på sista versen.

Vinterns stora projekt blev alltså ett Öhlins Road & Track samt Millways Camber plates. Allting monterades och ställdes in av Millway, riktigt bra service och hjälp av Marcus och Samuel.

Eget mekande bestod av en rejäl genomgång av bromsokens glidpinnar samt skivbyte och ny vätska.

Årets första träff på Mantorp gick strålande bilen var mycket mer positiv i framändan och kunde verkligen dra in mot apex midcorner om så behövdes. skillnaden är stor mot förra året. Maskinellt fungerade allting fint men jag fick lite skrämselhicka när jag körde in i depå och märkte att hjulbultarna började lossna på vänster bak. Bättre kontroll och efterdragning framöver!


Andra träffen på Kinnekulle bestod av en mycket trevlig förmiddag, den nya asfalten var fantastisk att köra på och kullen känns roligare och roligare. På eftermiddagen började bilen dock att gå i limp mode och ge felkoder som relaterade till felaktig nivå på boost. Hopplöst att köra när bilen allt för ofta tappade all effekt och krånglade.

Vid denna tidpunkten körde jag med ESS tuning och bilen har gått jättefint med den under många år. Dock saknade jag möjligheten att logga. Lyckligtvis kom jag över en Cobb Acessport till en rimlig peng och bytte därför till den mjukvaran istället. Med Cobben hittade jag problem med öppningen av wastegates och justerade detta ganska mycket och jag misstänker att det kan ha varit orsaken till att det inte fungerade på Kullen, var nu spänd på resultatet inför nästa träff.

(Rapport från Gelleråsen följer i nästa inlägg)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Körde Gelleråsen med BMW SC samt Porsche klubben både fredag och lördag.

Jag kom dit fylld av förväntan med mitt nya tune. Hade lagt en hel del tid innan på att logga och jobba med filerna.

Under första körpasset fick jag problem med misständning, kanske trimmet var för aggressivt när man tar ut bilen på bana och värmen börjar byggas upp. Jag bytte till en snällare standardmapning och gav mig ut på nästa körpass. Inga problem med misständningen men då kom istället motorlampa och felkoder för VANOS Solenoids. Till saken hör att detta är ett rätt vanligt fel på n54 och jag hade planerat att göra rent och byta plats på dessa i förebyggande syfte. Till sist varjag för slö och struntade i det. Nu kom förstås straffet.

Fördelen är att det är en rätt enkel operation och jag hade ca 2,5 timmar på mig. Nackdelen var att jag inte hade med mig några verktyg.

Sprang runt bland våra vänner i Porscheklubben som stod i närheten och fick lånat ihop allt som behövdes. Stort tack till er som ställde upp med nycklar sprayer, kompressor m.m.
Någon timma senare hade jag tagit ur, gjort rent och bytt plats på solenoiderna. Ut på provtur och allt verkade ok. thumbs up

Ut på dagens sista pass och köra igen, efter en stund kom motorlampan tillbaka och jag kollade koderna. VANOS igen. Började misstänka att det var fel på någon av solenoiderna och körde inte mer på fredagen. Senare fick jag höra att koden kan komma lite efter att man bytt för att ECU måste få ställa om sina adaptations.

Efter fredagens obligatoriska mat och öl satte jag mig och började göra om min mapp med en snällare tändningstabell. Tack till Johan M som supportade

Jag kom till banan på lördag morgon fylld av både förhoppningar och farhågor. Dagen blev en succé och arbetet hade lönat sig. Bilen fungerade felfritt hela dagen Enda lilla bekymret var att den gick väldigt varm under längre körpass. Detta har ju hängt med under lång tid och bilen behöver egentligen en större oljekylare men det går fint om man kör några avkylningsvarv emellanåt.

På eftermiddagen var det open pit och jag fick in rätt mycket varv men åkte in i depå för att vila någon kvart och planerade att gå ut och köra igen den sista kvarten. När jag inspekterade bilen upptäckte jag att framdäcken var helt slutkörda speciellt på ytterkant. Lufttrycket hade sjunkit lite för mycket under lunchpausen och däcken hade gått lite för mycket på kanten. Man kunde se corden på flera ställen och jag bestämde mig snabbt för att skippa sista åket

Tråkigt att den slitit så mycket på sidan thumbs down Positivt var dock att jag fått ut väldigt mycket ur de här däcken thumbs up

Har hört mycket gott om Kumho så det kanske lutar åt sådana nu, men budgeten är begränsad också. Kanske borde göra ett inhopp på Federal RS-R istället.


Alla tips välkomnas i däcksfrågan?

Var köper ni andra R-däck? Jag handlar normalt Michelin på Däckonline men de har ju inte alla däck man vill ha.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Tiden har sprungit iväg och jag har inte lagt så mycket tid på bilen senaste veckorna. Jag körde ju slut på mina MPSC vid träffen på Gelleråsen:

Så här såg vänster fram ut:


Bakdäcken var lite bättre men jag vet inte om de håller en träff till så bäst att byta allihop.

Då budgeten är begränsad just nu har jag våndats rätt mycket över vad jag skall välja. Till slut föll valet på Federal RS-R, inte det bästa däcket men det blir extremt mycket körning för pengarna. Just nu känns det bättre att det blir körning än inte alls så idag beställde jag däcken.

I mitt förra inlägg frågade jag lite om tips på var ni andra köper däck, jag fick tyvärr inga svar men tänkte redovisa lite vad jag kom fram till på egen hand så kanske det kan hjälpa någon. Billigaste ställena jag hittade var följande:

Leverantör, däck, totalpris för min setup
Däckonline, Federal RS-R, 4496:-
Däckonline, Nankang NS2R, 5776:-
Camskill, Kumho V70A, 9544:- (här tillkomer säkert en massa frakt eftersom det är en engelsk distributör)
Däckonline, MPSC, 10538:-
Ralps däck/Stance Tech, Toyo R888, 10540:-
Rallyshop, Kumho V70A, 11690:-
Ralps däck, Yokohama 048, 14124:-

Naturligtvis kommer priserna variera med andra dimensioner och dagspriser men detta ger i varje fall en fingervisning om var man kan leta efter billiga däck. Berätta gärna om ni vet fler bra ställen att köpa däck!

Förutom däck så har jag jobbat lite med min wastegate tabell i Cobb ATR, ny mapp redo att testa imorgon. thumbs up

Sist men inte minst springer jag runt och kollar på bromsbeläggen hela dagarna. De borde hålla en träff till men man blir ju lite orolig när det börjar bli ont om belägg. Funderar på att köpa hem redan nu så jag har att byta med direkt när det behövs.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Är inte roligt att få parkera mitt under en trackday pga slutkörda belägg, råkat ut för det 2 gånger klantigt nog så numera har jag lite bättre koll och oftast extrabelägg med mig.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
NIzmo skrev:
Är inte roligt att få parkera mitt under en trackday pga slutkörda belägg, råkat ut för det 2 gånger klantigt nog så numera har jag lite bättre koll och oftast extrabelägg med mig.


Ja det låter vettigt, jag har aldrig kört slut på beläggen under en trackday men förra året stod jag med framdäck som var slutkörda efter första passet på Gelleråsen så jag vet vad du menar. Lyckligtvis hade kompisen en extra laddning med däck som jag kunde låna den gången

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Gäller att timea det bra. Mina belägg tog slut och började skrapa på vägen hem efter senaste körning. :P

Du kan ju alltid ha med någon av de uppsättningar halvslitna belägg som jag vet att du har liggande. Går ju köra med dem även om man får ta det lite lugnare. Du får påminna mig om att ta med mig dina bakbelägg vid nästa körning förresten.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
johmei skrev:
Gäller att timea det bra. Mina belägg tog slut och började skrapa på vägen hem efter senaste körning. :P

Du kan ju alltid ha med någon av de uppsättningar halvslitna belägg som jag vet att du har liggande. Går ju köra med dem även om man får ta det lite lugnare. Du får påminna mig om att ta med mig dina bakbelägg vid nästa körning förresten.


Du fick verkligen ut allt som fanns i de där pagiderna thumbs up

Ja det blir definitivt extra belägg med till Anderstorp, sen om det blir nya PFC/Pagid eller halvslitna Stop Tech det får vi se

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tänk på att inte köra beläggen i botten, den extra värme som skivan får ta gör ofta att det blur dyrare i längden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Supramannen skrev:
Tänk på att inte köra beläggen i botten, den extra värme som skivan får ta gör ofta att det blur dyrare i längden

Beläggen på min såg ut som dina Men slitit lite snett (glidok) och tagit i skivan, illa! Men skivorna klarade sig och nya PFC08 satt på så snart det var möjligt.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag hade kört mina för länge men mina skivor är dåliga ändå så för mig spelar det inte sådan roll och jag har 380mm som kan ta hand om lite extra värme

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Tack för input om bromsarna

har beställt nya belägg idag. Det blev PFC08 fram och Pagid RS19 bak. Skall bli spännande att känna skillnaden johmei har ju testat PFC och säger att det är bättre bett i dem.

Gissar på leverans i början av nästa vecka.

Finns det några Göteborgare här på forumet som har tips på mekplats/GDS hall så lyssnar jag gärna.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Beläggen har kommit, dags att hitta tid/plats för montering också



Mina förra pagid RS19 var gula till färgen, nu är de svarta. Någon som vet varför?
Kanske dom har kollat på den här tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95439

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dagens stora jobb är avklarat, bytt beläggen fram och bak samt luftat lite bromsvätska.

Jag hittade ett ställe som heter carexpress (ligger på Ringön) där jag fick hyra mekplats med tvåpelarlyft, 150:-/H. Det är riktigt skönt att kunna hissa upp hela bilen och fixa. Fördel var också att de har en riktig kompressor med slang utdragen till mekplatserna. Jätteskönt är man skall lufta bromsarna på egen hand.

Så här i efterhand tror jag att jag bytte beläggen lite för tidigt, hade ca 3mm kvar bak och ca 5mm kvar fram. Vad säger panelen?


Bak


Fram

Kontrollmätte även de nya beläggen för att se hur mycket de har från början, PFC08 hade 12,5mm (fram) och Pagid RS19 hade 12mm (bak).

Efter jobbet och lite lunchpaus åkte jag ut för att bädda in de nya beläggen ordentligt. Körde enligt Pagids rekommendationer (har inga rek från PFC). Först några lättare sen några hårdare inbromsningar med rensning emellan. När jag började på de hårdare inbromsningarna fick jag enorma vibrationer från framvagnen. Efter inbäddningan när allt fått kyla ner igen gick bromsarna jättemjukt och utan vibrationer. Någon som vet om detta är normalt? Jag hoppas verkligen att vibrationerna inte kommer tillbaka med värmen när jag skall köra bana för det är jäkligt jobbigt att köra med. Någon som kan svara på om det är farligt?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dåså, nu ligger det nya Federal RS-R på bilen (ja det blev budgetalternativet denna gång), killen på däckverkstaden verkade lite ny men det gick bra ändå. Känner ingen obalans eller liknande thumbs up



_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Körde Anderstorp igår, men redan på fredagen åkte jag mot Småland. Var på Millway vid lunchtid och Marcus gjorde lite finjustering efter hjulinställningen som gjorde i våras. Tack för ett bra jobb! Kan varmt rekommendera Millway som tar hand om sina kunder thumbs up

Fredag kväll spenderades på Hotell Nissastigen med några Pilsner och mycket trevliga klubbkamrater

Superladdad, spänd av förväntan och lite nervös kom jag till Anderstorp på lördag morgon, hade ju aldrig kört banan innan och faktiskt inte en kollat filmer m.m. för att lära mig hur den svänger (ja dåligt förberedd)

Besvikelsen var total!

Efter något varv hade bromsarna fått upp tempen och höger framhjul började vibrera så jag trodde hela hjulet skull flyga av. Körde lite nedkylning och vips var bromsarna lugna och fina igen. Attackerade igen och vibrationerna var helt galna. Jag åkte in i depån och började fundera på att skippa körningen resten av dagen

Gick och snackade med en erfaren BMW Cup åkare för att få lite input, beskedet var att troligen har skivorna slagit sig men det är inget farligt att köra med. Jag bestämde mig för att ge mig ut igen och nöta lite för att se vad som händer. Väl på banan igen fortsatte vibrationerna så fort jag fick upp temp och jag hade inget förtroende alls för bromsarna. Fokus var förstås på detta så att lära sig banan och spårval m.m. gick ju inte så bra heller. Tyckte banan var hemsk vid den här tidpunkten. Jag hade nästan kört mig själv åksjuk när det var dags för lunch och en välbehövlig Paus.

På väg in på banan efter en skön lunch med några klubbkamrater såg jag ett välbekant ansikte, Per Stacke från Pean Sweden var på banan och kollade läget med sina kunder. Jag hög tag i Per och berättade om mina bekymmer. Per målade lite färg på bromsskivan för att analysera temperaturen och bad mig gå och köra ett pass med riktigt mycket attack i inbromsningarna, han skulle även kolla om han fick dispens att åka med för att känna vibrationerna.

Döm om min förvåning när jag kom ut på banan och började köra igen. Problemen försvann mirakulöst på ca 2 varv och bilen bromsarna kändes kanon. När Per vinkade in mig och hoppade i bilen var vibrationerna helt borta men jag fick i alla fall en massa bra feedback på körning och bromsning. Väl inne konstaterade Per att temperaturen i skivan var helt okej också. Jag misstänker att det var övergången från Pagid till PFC och inbäddningen av dessa som orsakade olika friktion på olika punkter på skivan.

Stort tack Per!

Glad i hågen gav jag mig ut på banan igen och började köra, helt plötsligt var banan rolig och utmanande bilen höll varv efter varv och jag hade skitskoj fram tills bränslelampan plingade till och tändes. Dags för en paus och lite tankning kanske

Väl tillbaka från macken så var det bara en timma kvar av dagen så jag bestämde mig för att åka ut igen och njuta. Körde ca 45 min med några avkylningsvarv i mitten, banan var nästa tom men istället hade vi fått publik som hejade på thumbs up

Gällande mina budgetdäck så märks det definitivt skillnad i greppet mot MPSC, däcket halkar runt lite mer men stommen är stabil och slitaget ser jämt ut. Mycket värde för pengarna med tanke på att det är halva priset.

Nu har vi ju inte tidtagning på BMW SC men om någon händelsevis tittar på en film och råkar klocka mina varv så skulle jag gissa att det snabbaste låg någonstans runt 1,57.

Har inte sett några bilder på min bil ännu, om någon har så dela gärna med er

Hursomhelst stort tack till alla för en kul bandag på Anderstorp

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Till och med min bil fastnade på några bilder i helgen, kul thumbs up


Lite Action


Lite fart

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Nu har jag hittat din tråd också! thumbs up
Kul att träffas på Anderstorp.
Spara din halvslitna uppsättning bromsbelägg så har du alltid ett set så du kommer hem om du kör helslut på de som sitter på bilen.
Angående däck. Jag körde förr på Toyo men de orkade inte ett helt race på attack, de överhettades. De sista åren körde jag istället på Kumho som jag trivdes med. Att vi sedan har en förtäfflig leverantör här i Göteborg i form av Martin Gistells Wheelbase gör ju inte saken sämre. Jag förmedlar gärna kontakten om du inte vet vem han är. Hans biltråd, BMW Z3 2,8 i roadspprt är förresten läsvärd. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BMW-DJ skrev:

"BILD"
Lite Action

Det måste väl ha varit jag som kom som ett skott på utsidan här va?!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Nu har jag hittat din tråd också! thumbs up
Kul att träffas på Anderstorp.
Spara din halvslitna uppsättning bromsbelägg så har du alltid ett set så du kommer hem om du kör helslut på de som sitter på bilen.
Angående däck. Jag körde förr på Toyo men de orkade inte ett helt race på attack, de överhettades. De sista åren körde jag istället på Kumho som jag trivdes med. Att vi sedan har en förtäfflig leverantör här i Göteborg i form av Martin Gistells Wheelbase gör ju inte saken sämre. Jag förmedlar gärna kontakten om du inte vet vem han är. Hans biltråd, BMW Z3 2,8 i roadspprt är förresten läsvärd. thumbs up



Kul, välkommen till tråden Johan!
Japp extra halvslitna pagider till 335i finns numera alltid med på bankörningarna för eget eller klubbkompisars behov.

Ja det sägs att Toyo är bra allround men inte håller för många varv. Kumho lär det bli nästa gång för alla pratar så väl om dem. Tyvärr finns dem inte i 235/40-18 som jag brukar köra fram så det blir nog 225or då.
Jag träffade Nisse Ljung i förra veckan för att visa lite Cobb (han kör ju 335a ibland också) och kastade ett öga på hans fina E30 med 600 hästar. Nisse rekommenderade också Martin så jag får definitivt kolla med honom när det är dags. Du får gärna PMa över kontaktinformation men jag hoppas att inte behöva köpa några fler däck i år...

Har även jag hittat till Gistells biltråd thumbs up


johmei skrev:
BMW-DJ skrev:

"BILD"
Lite Action

Det måste väl ha varit jag som kom som ett skott på utsidan här va?!


Haha, jag skulle i detta läget vilja påpeka att jag både har innerspår och ligger en noslängd före så om det var racing hade du inte haft en chans där

Ärligt talat så vet jag inte vem som kör om vem på bilden men helt klart var du snabbare än mig i helgen så jag lyfter på hatten!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dags för en liten rapport från Kinnekulle med BMW SC!

Jag hade en fullmatad helg framför mig så jag kom iväg lite sent på lördagen men hann ganska lagom till Grillningen på kvällen, det var trevligt men förslagsvis kanske vi skall göra fler grillningar mitt i sommaren och färre de dagar när temperaturen går ner mot 10 grader.

Hursomhelst, söndagen och bankörningen kom, det var ganska kallt ute och jag tänkte att det skulle passa både däck och motor väldigt bra. tyvärr missade jag första stinten eftersom jag inte hunnit tanka men kom ut på andra stinten runt kl 11. Bilen fungerade fint och jag började känna mig hemma på banan. Bilen känns mer dock understyrd med Federal RS-R än vad den gjort med Michelin Pilot Sport Cup. Kanske är det egentligen inte balansen som ändras utan bara sämre fäste överlag.

Efter en liten paus gav jag mig ut på tredje stinten men redan efter något varv så fick jag motorlampa och felkod, bilen gav inte så mycket boost som den begärde. Eftersom Kinnekulle inte är någon bana som belönar motorstyrka bestämde jag mig direkt för att ta ner effekten till originalnivå och få många varv istället för att felsöka på plats. En snabb flashning senare var jag ute på banan igen med en lite tröttare bil.

Vi åkte in till Lidköping för att käka lunch och jag passade förstås på att toppa upp tanken igen så att det skulle räcka resten av dagen (ja det brukar gå åt två tankar soppa på en bandag).

När vi kom tillbaka efter lunch hade det regnat och småduggade lite fortfarande, banan var blöt på sina ställen men racelinjen började torka upp lite.

Väldigt spännande körning! Bilen uppförde sig väldigt fint och däcken tror jag kom mer till sin rätt då dom har ganska bra mönster och snabbt fick upp temp. Jag började försiktigt och kände mig fram men ökade tempot steg för steg och på slutet av stinten kändes det som att jag hade riktigt bra tempo jämfört med bilarna runt om på banan.

Sen fick vi titta på lite kul racing från BMW Cup och efter det blev det lite mer körning på nästan helt torr bana igen. När regnet började falla ordentligt igen testade jag lite hur däcken håller emot vätan när de är ute på banan och varma men snart kände jag mig ganska nöjd och sliten och packade ihop innan körtiden var helt slut (vilket knappast någonsin händer mig annars).



Sammanfattningsvis så fungerade bil/chassie/bromsar helt ok för Kinnekulle, får se hur den reagerar när jag skruvar upp effekten igen. Skall även erkänna att jag längtar tillbaka till "riktiga" R-däck när det är torrt, men räknar man körning per krona så är dessa däcken väldigt prisvärda.

Nu ser jag fram emot Knutan som är min favoritbana, hoppas på fint väder och väl fungerande bil där

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande