Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nyfiken på budget för att köra långlopp
5706 besök totalt
hermelinen
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Hej,

Jag och några vänner är lite intressrade av att börja köra långlopp. Ingen av oss har erfarenhet av det sen tidigare, så vi undrar ungefär vilken budget man bör ha för att kunna delta i en serie, tex MSLS.

Hur många är ni i ett team och hur mycket budgeterar ni för att köra?


Tack på förhand.

_________________
Hans Jansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



hermelinen skrev:
Hej,

Jag och några vänner är lite intressrade av att börja köra långlopp. Ingen av oss har erfarenhet av det sen tidigare, så vi undrar ungefär vilken budget man bör ha för att kunna delta i en serie, tex MSLS.

Hur många är ni i ett team och hur mycket budgeterar ni för att köra?


Tack på förhand.


det finns så många alternativ beroende på bil och ambitioner.... både MSLS och SLC har 4 klasser och alternativet är så vitt skiljda.... allt från typ 10-15.000 per bil/tävling för billigaste varianter upp till +100.000 ....

men normalteamet skulle jag tro ha budget på 30-40 per tävling om man är ärlig och räknar alla kostnader.

sen teamen varierar med från 2 till 6 förare... men vanligast är 3-4 stycken... som då delar på kostnadern i olika grad beroende på om dom är teamägare eller bara betalande förare som kommer med hjälmen under armen till "dukat bord"

om du skickar mig ett mail på fredrik@slc.se så kan jag sätta dig i kontakt med lite olika SLC team om du vill veta mer i detalj hur några SLC team har lagt upp ekonomin och gjort.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Inom långloppserien ERCup så är det liknande som i SLC, men skillnaden är att vi kör alla bilar i samma klass. Det går dock givetvis att satsa olika mycket pengar på att bygga bil. Men den direkta driftkostnaden för en sextimmarstävling är startavgift 5000 kr, runt 200 liter bensin ca 3000 kr, och ett set R-däck ca 8000 kr. Sedan tillkommer det troligen kostnader för bromsbelägg, olja och ev reparationer. men om man delar kostnaderna på 4 -5 förare så blir det ändå hanterligt för många. Man får ju ändå köra mellan en till en och en halv timme per tävling, och man har förba---at skoj!.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Allmänt banåkaforum
Nyfiken på budget för att köra långlopp
5706 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande