Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nästsändning och publik - racing vs folkrace
3020 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Vet inte var det här riktigt hör hemma men jag vill fånga många så...

Jag kollar väldigt lite racing på tv och nätet. Faktiskt bara ETT ENDA EVENT per år och det är NGK Masters i folkrace. Herrejösses vilket arrangemang. För det första är det så stort intresse att köra att de får gallra bland förarna och det är meriter/streetcred som styr vilka som är med. Summerar man de tio senaste årens publiksiffror från SPVM så kommer man troligen inte upp i ett års publik på NGK. Nätsänindning - extremt bra. Speakers - riktigt bra. Det sitter alltså folk och kommenterar som har bemödat sig att faktiskt läsa på lite om förarna - WOW! Spelar ingen roll att man som jag, inte följer folkrace annars, man är med direkt. I år var det premiär för storbildstv ute på banan också med resultat osv.

Visst, det underlättar att det finns EN klass. Nån sån motsvarighet finns ju inte i racing. Jag fattar inte varför faktiskt. Eller jo, det gör jag, folkrace har byggts upp sedan 80-talet - det finns ingen liknande inom racing. Här sitter vi alla med en bil som passar mer eller mindre bra in inom ett visst reglemente och då blir det förstås svårt att plocka ihop ett startfält. Men det borde gå. Långloppsklasserna är ju rätt nära - begränsning på motor och däck gör ju att bilarna ändå blir hyfsat lika. Det där reglementet som snurrade här på rejsa, det borde ju funka...

Tittar man runt lite på tex 2150 kl 4 rallycross så är det ju trots begränsningar väldigt fina byggen. Det hade lätt gått att översätta till racing. Nu är inte det alls lika stort som folkrace för att det blir för dyrt kanske - men å andra sidan, 5-papp har ju inte heller blivit så stort som folkrace. 5-papp sprint, kan det va nåt? Tycker iofs, personligen, att namnet är illa valt och att reglementet med "bullhitpoäng" gör att det framstår som lite larvigt och det gör då att jag inte känner så starkt för just det - men man är ju olika förstås. 5-papp drar säkert mer förare än mycket annat. 2150 har ju ett, vid en första anblick, korkat reglemente. Alla modifieringar får en viss poäng och man får ha max 20p. Det kan kännas dumt men jag tror det är rätt. Bilarna blir enkla och i princip billiga. Sen går ju allt att göra dyrt, oavsett hur "enkelt" det måste vara men det är ju ett annat bekymmer.

Kruxet är förstås att hålla kostnad nere men ändå få det så pass seriöst att folk vill köra det. Jag menar vem hade inte velat se Kimmen, Supramannen och Mattias Ekström göra upp i varsin Suzuki Swift från 90-talets sämre hälft? Det hade ju varit skitfränt! Och nej - det var inte mycket demolition derby på NGK för HÖR OCH HÄPNA DE HAR DOMARE SOM BÅDE VERKAR SE VAD SOM HÄNDER OCH AGERA UTIFRÅN DET. Det var typ tre svartflaggor varav en var på vinnaren i B-finalen.... Finns inte en domare inom racing som hade vågat sig på den, inte EN ENDA. Inte EN.

Så, alla ni som skrattar åt idioterna som kör folkrace, vad ska vi som är fina i kanten göra för att få till svenska racing events som är lika välbesökta och välarrade som tex NGK Masters? Går det ens? Jag är fan avis, jag vill också köra tävlingar där det är lite tryck.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Kanske att man kör typ original cup på 8,12 och 24 timmars!
Fredrik hade ju ett på g förra sommaren väl på mantorp men det var för få anmälda( har för mig att romkurvan skulle ingå).
Vi var flera som var i startgroparna men intresset finns kanske inte för en billig variant!
Inga coilovers, begränsad däcksbredd, enklare bur och en vikt/effekt gräns?
Chikaner för att inte komma upp i för höga hastigheter!
Tror nog att Fredrik skulle kunna fixa det men det hänger ju på att folk verkligen slår slag i saken och anmäler intresse( typ 1000 SEK) i föranmälan?

_________________
Erik König
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



FR och RC har en stor fördel, väldigt korta heat och tight arena. Mycket show per tidsenhet.

Långlopp, eh, försök att få tight action under 3 timmar med publikintresset i Sverige. En kulsprutekommentator lär få problem att hålla tempot uppe iaf.

Det är inte sporten som drar, det är showen.
Så STCC är på god väg när de mixar RallyCross på ren asfalt i flera klasser med äkta RallyCross med lite grus inblandat (vem såg skillnad på Solvalla?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
FR och RC har en stor fördel, väldigt korta heat och tight arena. Mycket show per tidsenhet.

Långlopp, eh, försök att få tight action under 3 timmar med publikintresset i Sverige. En kulsprutekommentator lär få problem att hålla tempot uppe iaf.

Det är inte sporten som drar, det är showen.
Så STCC är på god väg när de mixar RallyCross på ren asfalt i flera klasser med äkta RallyCross med lite grus inblandat (vem såg skillnad på Solvalla?).


absolut...enda chansen för långlopp att slå är att få det till en "Happening" som tex nurburgring 24h har fått med publik som campar runt banan.... och det är nog svårt att få till i sverige.....

men å andra sidan, allt måste inte vara stora publikevenemang, ibland räcker det med att dom tävlande har kul med

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tänk på att då är inte NGK störst.
Vimmerby och Motala festivalracen är gigantiska.
Samma med flera andra smesterrace under semestern.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Det var 4° och regn i karlstad, (garage väder) så 6000st betalande är bra !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Det är väl bara vinnare från andra tävlingar som får delta.
Och det ligger i "rätt" län!
Folkrace är väl även störst motorsport om jag minns rätt!
Låga kostnader men mycket eget jobb!!!!

_________________
Erik König
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Räknar du ihop alla olika racingklasser som påstås finnas (även om ingen kör) så blir det några hundra.
Folkrace är ju endast en klass, så det blir lite lättare med tillgång på bilar och mobilitet.


Men att göra stora festivaler av racing har ju problemet att man inte får in fler än ca 300 sprinttävlande på en helg med mixade klasser. Med alla i en klass och därmed alltid full banlicens i alla hest så går det att få in fler, och de skulle vara mer konstant action i A,B,C,D,E,F...-finalerna.

Men det är alltid skoj att dra igång ännu en klass, så man har sin egen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Niklas Falk skrev:

Långlopp, eh, försök att få tight action under 3 timmar med publikintresset i Sverige. En kulsprutekommentator lär få problem att hålla tempot uppe iaf.


Spänningen i långlopp kan vara tight action när två bilar är på samma varv.

Men i allmänhet är spänningen i långlopp om någon av de tävlande behöver göra ett icke planerat depåstopp. Hur snabbt tankning och depåstopp går. Eller om nån får problem med bilen och tappar varvtid. Samt om någon får problem så är det spännande att se om och hur snabbt de lyckas lösa det.

Spänningen med långlopp är just längden, att det kan finnas gott om tid att köra ikapp om de i ledningen får problem.

Ett sprintrace är ju i princip över om man gör ett större misstag och tappar position. Ett litet tekniskt fel får ofta öderstigna konsekvenser.

Alla former av racing är kul på sitt sätt om man är tillräckligt insatt. Sprintracing på en liten arena är dock lättare att förstå för den stora massan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Racingen för väl ta och annamma kortare rejs , fler heat och flera finaler.
Precis som folkrejsen , det ger massa körtid , action hela tiden och bra med publik.
Det är ju ändå mest action och fight de första 5 varven.

Folk är bortskämda med att få action HELA tiden och vill se bra rejs.

Som jag skrev ovan NGK är väl inte störst som tävling även om de drar publik.
Det är en stor anna sak med , bilarna , folk kommer från hela norden för att buda hem en bil från NGK och de andra stora rejse.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Andreas Millbro skrev:
Niklas Falk skrev:

Långlopp, eh, försök att få tight action under 3 timmar med publikintresset i Sverige. En kulsprutekommentator lär få problem att hålla tempot uppe iaf.


Spänningen i långlopp kan vara tight action när två bilar är på samma varv.

Men i allmänhet är spänningen i långlopp om någon av de tävlande behöver göra ett icke planerat depåstopp. Hur snabbt tankning och depåstopp går. Eller om nån får problem med bilen och tappar varvtid. Samt om någon får problem så är det spännande att se om och hur snabbt de lyckas lösa det.

Spänningen med långlopp är just längden, att det kan finnas gott om tid att köra ikapp om de i ledningen får problem.

Ett sprintrace är ju i princip över om man gör ett större misstag och tappar position. Ett litet tekniskt fel får ofta öderstigna konsekvenser.

Alla former av racing är kul på sitt sätt om man är tillräckligt insatt. Sprintracing på en liten arena är dock lättare att förstå för den stora massan.


Ska det vara publikfriande så är "traditionella" långlopp svårt jo.
Nog för att t.ex. Nascar-racen kan ta närmare 5h men där har ju åskådaren en helt annan överblick än om man sitter på läktaren vid start/mål och ser bilarna en gång varannan minut (exempelvis).

Jag tror ju helt klart att kortare race med ett obligatoriskt depåstopp är rätt väg för att få fler tittare. Ju fler faktorer som måste funka desto intressantare blir det för åskådaren, även de som inte är så insatta i hur allt funkar.
Och livedata, toppfart på raksträckorna och sektortider. Det är ju inte aktuellt i folkrace direkt men i de andra klasserna vore det väldigt kul att se sånt i realtid

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Allmänt banåkaforum
Nästsändning och publik - racing vs folkrace
3020 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande