Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Först och främst vill jag bara säga, att jag vet inte riktigt om de här kommer att vara intressant för någon på det här forumet.
Då alla andra bil trådar här verkar vara av en mycket seriösare art, men tänkte jag kunde i alla fall försöka att ha en projekt tråd här om min bil och mitt lilla äventyr

siktet ställdes in på en GT86 efter en rad japan järn i min ägo med turbo, allt för mycket pengar slösades på att bygga motorer och jaga effekt, när jag i gentligen skulle ha börjat med chassi och bromsar, men efter mycket om och men ställde jag in mig på att de var ju verkligen åka bana som jag tyckte var kul efter att ha prövat just de, och började att leta efter Honda s2000 då jag ville ha en rolig bil med rwd, som höll i hop bra.
Men efter en inpuls tur till toyota handlarn för att kola på och prov köra nya Toyota GT86 sö var de kört kan man säga, då dom var riktigt snygg och man satt som en gud i körställning, har aldrig suttit i en bil där de känns mer rätt när man väl sitter bakom ratten.

Ja skaffade mig en Toyota GT86 som jag köpte genom J-spec, tyvärr han jag bara äga den underbara bilen i cirka 2 timmar, innan de som man aldrig trodde skulle hända, verkligen hände.
Frontade med en stakars älg i cirka 90km/h
Så den bilen vart inlöst och jag fick snällt åka och lägga en beställning på en ny Toyota i Bollnäs.
Fick vell vänta snällt i cirka 2 månader, men den 21 mars fick jag hämta ut den efterlängtade bilen.


Körde hem den och tog en kort tur med den, sen kördes den in i garaget, så efter att bilen hade gått cirka 5mil, började jag riva i den

Bilen pallades upp och gjordes i ordning för att få lite roligare delar, som jag hade över från den första krockade bilen.
Bak lysen.


Led lysen dörrar, kort antenn.


Issis performance axelbak helt i tittan.



BC racing BR coilovers specialare från J-spec med 10kg/7kg fjädrar.


dropp links.


XXR 531 18x9,5 ET20


Köpte mig även ett Cosworth panel filter.


Sen började de.














Köpte rostfria 2,5" rör för att göra i ordning resterande avgas system,för att använda till 2014 ban åka sesång





Gjorde även 2st catch tanks, med riktigt funktion, inge tomma burkar som man annars får när man köper från firmor, utan riktiga olje fällor

eventuelt att jag får göra en design 2 på dom i vinter, då dom väger lite onödigt mycket.

Fick hem ett packet från us and a


så satte dit broms slangar och perrin pully.



slipde ner orginal fälgarna och lackade om dom sen fick dom nya Falken Azenis FK453 för lite ban körning.




Svårt att få rätta nyancen på färgen på bild, men om man tänker sig mjuk glass päron smak :P

Men så här såg den ut då i alla fall, för kiosk ärenden.






_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Gjorde även en mid pipe med ljud dämpare, för att slipa en katalysator.




Han med 7st ban körningar i år, och hade fruktansvärt roligt







Bilens resumé ser i dags lägget ut som följande.


BC racing BR coilovers. 10kg/7kg inte världens bästa grejer, hade önskat mig en uppsättning KW club eller liknande, men de får bli senare.
justerbara droplinks fram.

Fälgar, däck och bromsar
XXR531 18x9,5 et20 med Hankook 225/40, transport från a till b uppsättning.
Original 17x7,5 Linden green, me Falken azenis fk453 sop slut nu tyvärr.

GoodRidge G-Stop Stainless Steel Front/Rear Brake Lines.
Motul RBF600 broms vätska.

Project Mu HC+800 belägg fram.
Project Mu 400 belägg bak.
Grimmspeed Master Cylinder Brace stoper.

Cosworth panel filter.
Issis performance titan axel bak 2,5".
Rost fritt cat bak 2,5" Med ljuddämpare från J-Spec.
2,5" mid pipe, med ljuddämpare från J-Spec.
Perrin Crank Pulley röd.
HKS olje filter.
Mobil 1 esp formula 5w30.

Ja som sagt, har ju då anmält mig till att köra club under TAnu till 2015 och blir vell första gången jag besöker dom riktiga banorna vi ska köra på där, så förväntar mig vell inget direkt under verk precis, men ska bli förbaskat roligt i alla fall och man får ju erfarenheter och mer ha begär i bagaget hoppas jag, å det kommer ju trigga intresset ännu mer

Grejer som är på G under vintern då?

Broms kylning under konstruktion och snart klart.
Catch tanks modell 2 på gång.

Betalade ett packet i dag, som är på väg hem snart hoppas jag från FT86speedfactory.com med följande delar.
Perrin olje kylar kitt, med termostat.


Exedy Stage 1 Clutch Kit med 5.4kg svänghjul.


TRD Quick shift kit.



MTX-D: olje tryck och temperatur i en och samma enhet.


Mtec drifft shift knob.


Sen ska jag hålla mig med nästa bestämning till black friday den 28/11 tänkte jag med att beställa resternade grejer tänkte ja, för man får ju ganska bra rabatter då

Enkei rpf1 17x9 et35, kan ju inte skada att ta bort lite roterande vikt om man även vill köra lite bredare sulor också.


Project mu club racer belläg runt om eller om jag ska köra på Carbotech xp10?


Och 10kg/10kg swift fjädrar till BC benen tänkte jag.

Skulle de mot förmodan även finnas lite mer pengar över, så är jag väldigt sugen på lite TRD aero delar också, då dom är testade och framtagen i vind tunel i och med TRDs Griffon Project bil.




Kannske även deras TRD Door Stabilizer Kit, då de tydligen ska styva upp chassit en del, genom att ta bort glappet i dörarna och även de användes på Griffon bilen.


Sen kannske även en ny tappning på STI avdelningens gummi flerp till orginal vingen på Subaru BRZ, fast Password jdm gör den i natur färgat kolfiber, i like


Sen finns de ju så klart et ton med mer grejer man vill hinna med att fixa och köpa, men kommer att uppdatera allt efter som, med vad som händer i garaget i vinter.

Sen får vi ju inte glömma att en riktig hjälm,overall och stol, 6p bälte mm, ska ju också införskaffas.
Funderar starkt på RRS grejer för de ändamålet, då de ganska bra priser på dom produkterna och dom möter kraven för reglementet.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Välkommen till rejsa

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Tackar
Kännde att de kannske var dags att lägga upp den här, då de ändå ska tävlas 2015

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
TomK
Stockholm
Här sen Okt 2012
Inlägg: 35



Trevligt!

_________________
Tommy Karlsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Trevlig bil! thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag gillar gt86'orna skarpt, sjukt trevliga å välbalanserade kärror thumbs up

Gör du oljecatchen i alu? Jag skulle vilja ha en också ifall du har en över, hittar ingen vettig med oljefälla.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fränt projekt thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
TomK skrev:
Trevligt!


Ska bli ännu trevligare att få se din bil in action hela nästa säsong thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
zoddri skrev:
Trevlig bil! thumbs up


Kul å höra

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag gillar gt86'orna skarpt, sjukt trevliga å välbalanserade kärror thumbs up

Gör du oljecatchen i alu? Jag skulle vilja ha en också ifall du har en över, hittar ingen vettig med oljefälla.


Gör dom tyvärr i syra fast 2mm, men ska göra mig en uppsättning i 1mm nu i stället

För att göra dom i alu, så skulle jag nog vara tvungen att ha tillgång till sil duk i alu, allternativt att man skulle kunna göra sil facket med typ alu svinto svampar, men vet ej om de finns och om man vågar, då de är så spröt och lät skulle kunna följa med in i insuget
Blir ju så förbaskade galvaniska strömmar mellan alu och rostfritt också om man skulle blanda.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Lillen skrev:
Fränt projekt thumbs up


Tackar thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Fricke.w skrev:
Mange K skrev:
Jag gillar gt86'orna skarpt, sjukt trevliga å välbalanserade kärror thumbs up

Gör du oljecatchen i alu? Jag skulle vilja ha en också ifall du har en över, hittar ingen vettig med oljefälla.


Gör dom tyvärr i syra fast 2mm, men ska göra mig en uppsättning i 1mm nu i stället

För att göra dom i alu, så skulle jag nog vara tvungen att ha tillgång till sil duk i alu, allternativt att man skulle kunna göra sil facket med typ alu svinto svampar, men vet ej om de finns och om man vågar, då de är så spröt och lät skulle kunna följa med in i insuget
Blir ju så förbaskade galvaniska strömmar mellan alu och rostfritt också om man skulle blanda.


vad tar du för en tank om du skulle svetsa ihop en extra?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Kul bil! Har inte fått tillfälle att testa en själv men är grymmt nyfiken!
Tittat nåt på roadsport om du vill rejsa?
Kör roadsport själv och är bland det roligaste jag gjort thumbs up

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Riktigt kul att du lagt upp bilen kommer följas!

Kan vara bra att följa motståndet


Lycka till


_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Riktigt häftig bil, gillar denna bilen skarp och skulle gärna äga en själv.
Vilken del av avgassystemet är det du byggt själv?
Dina effekt moddar du gör, vet du ungefär vad det kan ge i effekt?

Beskriv gärna hur bilen känns att köra och vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra, med tanke
på ban körning.

Gillar dina fälgar skarpt för övrigt.

Lycka till.
Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Mange K skrev:
Fricke.w skrev:
Mange K skrev:
Jag gillar gt86'orna skarpt, sjukt trevliga å välbalanserade kärror thumbs up

Gör du oljecatchen i alu? Jag skulle vilja ha en också ifall du har en över, hittar ingen vettig med oljefälla.


Gör dom tyvärr i syra fast 2mm, men ska göra mig en uppsättning i 1mm nu i stället

För att göra dom i alu, så skulle jag nog vara tvungen att ha tillgång till sil duk i alu, allternativt att man skulle kunna göra sil facket med typ alu svinto svampar, men vet ej om de finns och om man vågar, då de är så spröt och lät skulle kunna följa med in i insuget
Blir ju så förbaskade galvaniska strömmar mellan alu och rostfritt också om man skulle blanda.


vad tar du för en tank om du skulle svetsa ihop en extra?


Kan prata mer över pm

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
cirs skrev:
Kul bil! Har inte fått tillfälle att testa en själv men är grymmt nyfiken!
Tittat nåt på roadsport om du vill rejsa?
Kör roadsport själv och är bland det roligaste jag gjort thumbs up


Tycker du ska prova en helt klart, stöter vi på varandra på något event skulle du självklart kunna få testa bilen.
Tänkte jag skulle börja med att köra TA club nu till 2015
Så får vi helt enkelt se vad som händer efter de.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Anton-Dekorteknik skrev:
Riktigt kul att du lagt upp bilen kommer följas!

Kan vara bra att följa motståndet


Lycka till



Ha ha, jasså de är så

Tack ska du ha, kan nog behövas, inte direkt erfaren

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Riktigt häftig bil, gillar denna bilen skarp och skulle gärna äga en själv.
Vilken del av avgassystemet är det du byggt själv?
Dina effekt moddar du gör, vet du ungefär vad det kan ge i effekt?

Beskriv gärna hur bilen känns att köra och vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra, med tanke
på ban körning.

Gillar dina fälgar skarpt för övrigt.

Lycka till.
Med vänlig hälsning, Per


Har byggt front pipen och från front pipe bak till sissta titan burkarna.
Bilen är helt under bar att köra, är vell de jag skulle vilja säga , sen kan man ju alltid önska att man hade ett KW club sport kitt på den, men man för köra på bc den här sesången, men som sagt tänkte pröva 10kg fjädrar runt om i stället 9/7kg.
Men mer effekt skulle ju inte skada förstås, men faktist så blir man inte så besviken på de i den här bilen, för den är så underhållande och rolig i uppträdandet på bana.
Skulle ju gärna köra en e85 mapp på ecutek, då de ger en del + att bilen skulle gå mycket svalare, känns att den bakar tändningen när den börjar bli riktigt varm efter ett par varv på banan, tappar liksom effekt.
Men som sagt 12.5.1 är ingen dålig grund komp på en fabriks bil, och med ett bra grenrör och övriga suporting mods, är de faktist möjligt att ta ut lite otroliga 30-40whp med övergång till en bra e85 map
Vad mina nuvarande mods ger, antagligen inte många hk?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Fricke.w skrev:
Aerodynamic skrev:
Riktigt häftig bil, gillar denna bilen skarp och skulle gärna äga en själv.
Vilken del av avgassystemet är det du byggt själv?
Dina effekt moddar du gör, vet du ungefär vad det kan ge i effekt?

Beskriv gärna hur bilen känns att köra och vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra, med tanke
på ban körning.

Gillar dina fälgar skarpt för övrigt.

Lycka till.
Med vänlig hälsning, Per


Har byggt front pipen och från front pipe bak till sissta titan burkarna.
Bilen är helt under bar att köra, är vell de jag skulle vilja säga , sen kan man ju alltid önska att man hade ett KW club sport kitt på den, men man för köra på bc den här sesången, men som sagt tänkte pröva 10kg fjädrar runt om i stället 9/7kg.
Men mer effekt skulle ju inte skada förstås, men faktist så blir man inte så besviken på de i den här bilen, för den är så underhållande och rolig i uppträdandet på bana.
Skulle ju gärna köra en e85 mapp på ecutek, då de ger en del + att bilen skulle gå mycket svalare, känns att den bakar tändningen när den börjar bli riktigt varm efter ett par varv på banan, tappar liksom effekt.
Men som sagt 12.5.1 är ingen dålig grund komp på en fabriks bil, och med ett bra grenrör och övriga suporting mods, är de faktist möjligt att ta ut lite otroliga 30-40whp med övergång till en bra e85 map
Vad mina nuvarande mods ger, antagligen inte många hk?


Ska man vara rädd om den effekten man har är några tips kallluftsintag och kylning. Jag har monterat en 86-88 graders termostat just för att försöka hålla värmen nere så den inte backar tändningen/spikar. Hade velat köra 70 graders men bilen används lika mycket på gata som på bana.
Plus en termostatstyrd oljekyl.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande