Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Säsongen 2015?? | 4551 besök totalt |
Hejsan
Tänkta göra en liten koll och se hur många bilar det verkar bli i klass 1 denna säsongen. Skriv gärna om ni har tänkt ställa upp i serien Mvh MonicasDrängaR _________________ Daniel Schöneman |
Tjenixen!
Ja i "nya" klass1 vet jag inte hur många av dom gamla klass 1-bilarna som verkligen klarar nya reglerna. Utan större modifikationer är det nog inte någon skulle jag tro. Nya klass 1 är iof väldigt bra som en instegsklass i racingen. I "nya" klass 2 hamnar ju dessvärre alla andra. Och det nya regelverket sparkar ju så gott som alla gamla klass 1 & 2 bilar i röven! Det var ju inte detta resultat som röstades fram på årsmötet! Och det blir ju knappast lättare för alla kollegor i klass 1 & 2. Ingen av teamen jag har varit i kontakt med i klass 1 & 2 är nöjda med dom nya reglerna! Att konkurrera med 1,6 & 2-litersturbo och 3,0-liters bilar med våra 1,6 - 2,0-litersbilar !!!!! Hade det blivit som det var sagt och röstades på, slå ihop 1 + 2 och max 2-liter så hade nog ALLA berörda varit nöjda. Dessutom hade det öppnat möjligheten att komma in med bilar från andra serier också. D.v.s. ERC, NSHC & SLC har 2-litersgräns = fler team i serien. För MSLS har den billigaste serien och (i mitt tycke) den bästa organisationen !! Själv så kommer jag nog dessvärre inte att fortsätta i MSLS efter dessa trevliga 8 år. Om det inte dyker upp någon god fé med fet plånbok som vill kliva in med sponsring ;-) Team Automontage är ett enmansteam så jag bygger bilen med min egen privata plånbok. Därför kommer jag dessvärre inte att ha den ekonomin att modifiera bilen till att vara konkurrenskraftig mot ev. 3-liters bilar (BMW, Porsche etc.) Jag byggde denna bil för att kunna platsa och vara konkurrenskraftig både i klass 1 och klass 2, på den tiden klass 4 & 5 (samt också i ERC NSHC & SLC.) Vilket jag resultatmässigt är stolt och nöjd med. Men det ändras lite för ofta i reglementet för att kunna hålla en bil konkurrensmässigt i rätt klass till anständiga summor, (tänker nu på regeländringar överlag i alla klasserna.) Det har ju hela tiden snackats om att "detta blir för dyrt".... "det skall vara enkelt och billigt att köra i MSLS". MSLS är förvisso fortfarande billigast. Men att behöva bygga om bilarna bara för att det helt plötsligt inte finns någon klass kvar som "går" att konkurrera i blir för dyrt! Och alla vill väl tävla med inriktningen på att stå på pallen..... eller är ni bara ute efter att fisa runt lite ;-) Nu har förvisso min bil varit snabbast i både klass 1 & 2, men jag pratar för alla klass 1 & 2 bilar. Med anledning av dom reaktioner jag fått sänt till mig. Serie + startavgifter för 2015 delat med tävlingstimmar = kronor/tävlingstimme) Här är datumen/priser för 2015; MSLS (bäst!) 27.000:- (562:50/tim.) 6st. 8-timmars 11/4 Mantorp Park 9/5 Sviestad 4/7 Mantorp Park 8/8 Mantorp Park 5/9 Sviestad 10/10 Mantorp Park Så om det nu blir någon säsong 2015 för Team Automontage så har jag tittat på: NSHC. 20.000:- (666:66/tim.) 5st 6-timmars 2/5 Karlskoga 31/5 Karlskoga 8/8 Karlskoga 12/9 Kinnekulle 26/9 Karlskoga SLC (långt att åka, men billigaste alternativet) 28.620:- (596:25/tim.) (Gäller dock vid förskottsbetalning för hela säsongen, annars 812:50/tim.) 6st. 8-timmars. 19/4 Ring Knutstorp 1-3/5 Gotland Ring (med ERC) 13-(14)/6 Sviestad 22/8 Karlskoga 4/10 Kinnekulle Ring 17/10 Mantorp Park ERC (långt att åka + dyrast) 875:-/tim. 6st. 6-timmars 2-3/5 Gotland Ring (med SLC) 30/5 Sturup 28/6 Falkenberg 30/8 Kinnekulle 27/9 Karlskoga 18/10 Mantorp (med reservation för felräkning och prisändringar!) Ja ja ja, jag är bitter, sur och gnällig /Rogge. |
Hej Rogge,
Lite intressant sammanställning av kostnader i de olika serierna, men man kan ju räkna på flera olika sätt. Du har räknat med kostnad per timme, men om man försöker summera kostnaderna per tävling eller per säsong så blir resultatet något annorlunda. Det blir ju dyrare att köra 8 timmar än att köra 6 timmar per tävling både när det gäller bränsle, däck och delar. Sedan kan man ju alltid diskutera hur mycket större rolighetsfaktorn är att köra 8 timmar (om nu bilen håller hela loppet) istället för 6 timmar. Vi som är aktiva inom ERCup har nog funnit att 6 timmar är en bra längd av många olika skäl, och då hinner vi också med 40 minuters träning och kan genomföra hela arrangemanget på en dag. Sedan sätter våra team också stort värde på att köra på olika banor, så i år har vi lyckats få ihop sex tävlingar på sex olika banor. Så du är mycket välkommen att prova att köra med oss i ERCup. _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
Halloj Olle.
Jo jag har redan provat på ERC ett par gånger. Dels som gästförare hos Team West S40, samt senast 2014 på Kullen med min Honda. Det är en rolig serie med bra arrangemang och flera mycket snabba bilar. I MSLS har vi oftast upp till 2 timmars träning (iaf på Sviesta). Sen så blir ju iof bränslekostnaden mer på 8 timmar, men däckkostnaden blir för min del samma. Då jag iaf måste byta till nya däck (fram) efter vare sig 6 el. 8 tim. Men det blir ju mera körtid/pilot på ett 8-timmars. Alternativt plats för en till betalande chaffis. Eftersom jag driver mitt team helt själv och finansierar så mycket som möjligt med paydrivers, så är det faktiskt mer gynnsamt med 8-timmars. Kostnaderna jag specade är bara för serie och startavgifter. Ha dé /Rogge. |
Allmänt banåkaforum Säsongen 2015?? | 4551 besök totalt |