Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävlingsregler SLC 2015
7156 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
c SLC Racing Series
2015-2015
www.slc.se
Rev F 2015-01-20

1.
TÄVLING
.
Tävlingen går ut på att köra så många varv som möjligt under de anslagna timmarna. För att få resultat skall team ha kört minst 1 varv.
2.
STARTANDE
.
För att räknas som startande skall besiktning ha genomgåtts.
3.
ANTAL FÖRARE.
Varje team skall bestå av minimum 1 förare, 2 förare vid tävlingar längre än 3 timmar. Samtliga förare skall ha SMA licens. Förare får byta team endast en gång per tävling.
4.
KÖRTID
.
Max körtid 120 min i sammanhängande körtid
5.
PÅKÖRNING
.
Påkörningar är förbjudna. Vid eventuell kollision kommer inblandade bilar ådömas tidsstraff. Överträdelse se bestraffning.
6.
BARN
.
Barn under 12 år får ej befinna sig i bandepån.
7.
MASKINDEPÅPLATS
Vid ankomst till depån senare än 23.00 så ta en plats där
ni tror att ni kommer få stå (om ni inte har gjort upp innan med ansvarig för maskindepån) men var beredda på att få flytta er direkt på morgonen om SLC ́s ansvarige så bestämmer. Eller ring innan 23.00 och kolla med SLC ́s depåansvarige (namn och nr finns på web-sidan) och få instruktioner för en plats.
8.
DEPÅ
.
Maxfart 30 km/tim på delen närmast banan och max 10 km/tim på delen närmast pitbox. I maskindepå är det maximalt gångfart som gäller, om inte annat anges i slutinstruktion.
Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att springa framför teamets bil i bandepån i syfte att hålla
hastighetsbegränsningen. In och utfart till depå enbart via anvisad väg. Vid utfart på banan från depå är det inte tillåtet att med något hjul överskrida den heldragna linjen. Överträdelse se bestraffning.

9. DEPÅSTOPP
.Depåstopp skall göras i det minimum antal som är stipulerat för tävlingen (ex vis vid 8h minimum 9st, men anges vid förarmötet officiellt)
Vid depåstoppet skall man byta förare eller låta bilen stå stilla i 60 sekunder.
Förarbyten får endast ske på anvisad plats i bandepån. Vid byte skall förarskylt med bokstav bytas, den skall vara monterad i vänster sidofönster eller motsvarande plats om ej möjligt.


Vid depåstopp skall minst ett varv passeras över start-och mål-linjen innan det är tillåtet med ytterligare ett depåstopp. Överträdelse se bestraffning.

10.
NEDSATT SIKT
.
Vid nedsatt sikt, vilket meddelas med skylt "TÄND LYSET", skall föreskriven belysning tändas inom 2 varv.
11.
SIDORUTA
.
Sidorutan på förarsidan skall vara stängd under all körning på banan. Finns nät monterat skall rutan vara helt nedvevad, det vill säga ej till häften eller mindre. Övriga sidofönster får vara öppna.

12.
ÖPPEN DÖRR
.
Det är inte tillåtet att öppna dörren på förarsidan vid uppsamlingsvarv, safety-car varv samt målvarv innan bilen förts till bandepån.
13.
HAVERI
.
Om bil som fått stopp ej kan flyttas från banan, ska föraren stanna kvar vid av funktionär hänvisad plats samt se till att löstagbar ratt är fastsatt på rattstång samt att växel är urlagd i friläge
14.
TEKNISK FLAGG
.
Om inte teamet kommer till postering 1 och informerar sig muntligt innan bilen kör in i depån, så skall föraren åka ner till postering 1 direkt och informera sig om orsak till teknisk flagg.
15.
KILOMETERRÄKNARE
.
Bilen skall vara utrustad med fungerande kilometerräknare. Se tekniskt reglemente punkt 6.5. Detta är frivilligt, team kan avsäga sig resultat om resultat övergår till km-räknare.
16.
REPARATION
.
Alla reparationer är tillåtna utom byte av kaross och ej godkänd kilometerräknare byte. Överträdelse medför uteslutning. Vid fel på km-räknare skall deltagare omedelbart gå i depå och tillkalla tävlingsledningen som kan ge tillstånd till byte, efter kontroll om resultat grundas på km-räknare.
Reparationer får endast ske på för deltagaren anvisad plats.
När bilen står i depå, får inte någon del av bilen vara i depåns snabbfil, inte ens bildörren vid i- och urstigning. Vid mekning får ingen hjälp tas av förare klädd i föraroverall. Bil får ej på något sätt transporteras mot trafikriktningen i depåområdet annatän vid funktionärs tillstånd och överseende.
Överträdelse se bestraffning.
17.
TANKNING
.
Under tävlingen är tankning tillåten endast med lösa jeepdunkar eller med tankanläggning byggd enligt Tekniska Reglementet. Tankning får endast ske på anvisad plats.
Det är inte tillåtet att spilla bränsle på marken vid tankning. Eventuellt
spill skall totalsaneras av teamet. Vid tankning får endast påfyllning av bränsle ske. Tankpersonal skall vara utrustad med ej brandfarlig heltäckande klädsel, samt balaklava och handskar. Överträdelse se bestraffning.

Tankning har både ett obligatoriskt moment och ett i övrigt fritt tidsmässigt och räknas inte som stopp/förarbyte.

För 2015 skall:
Vid 6-8h skall kl.1A göra sina 2st första tankningar på en minimumtid av 2minuter.
Vid 6-8h skall kl.1B göra sina 3st första tankningar på en minimumtid av 2minuter.
Vid 3h skall kl.1A göra sina 1st första tankningar på en minimumtid av 2minuter.
Vid 3h skall kl.1B göra sina 1st första tankningar på en minimumtid av 3minuter.
Kl.2A& 2B har fria tider och antal

18. TANKANLÄGGNING
.
Tankanläggningar som läcker vid uppställningsplats kan rendera teamet grov övrig bestraffning dvs 2 minuter. Om ett läckage uppstår får anläggningen automatiskt brukandeförbud. Teamet ska åtgärda orsaken till läckage och se till att anläggningen ombesiktas innan den får brukas igen.
Om bränslespill sker vid påfyllning av tankanläggning kommer teamet att bestraffas med en övrig förseelse.

19.
FLAGGNING
.
Vi använder FIA ́s allmänna reglemente för flaggning + att vi dessutom använder den CODE60 flaggan som betyder att alla bilar skall köra 60Km/h i fart, flaggan är lila med siffrorna 60 i vitt.

20.
Bestraffningar

Det är tävlingsledaren som dömer på uppgifter som kommer från funktionärer, om tävlande vill lägga fram åsikter på domslut så skall protest inläggas enligt punkt 22.

21.

Straffskala

Omkörning på gulflagg 1 min stop n go
utkörning över heldragen linje 1 min stop n go
fortkörning i bandepå 1 min stop n go
Grov fortkörning i bandepå 5 min stop and go
fortkörning i maskindepå 1 min stop n go
påkörning av medtävlare med övertygande skuld 2 min stop n go
påkörning och kollision med tveksam skuld på vållande, 10sek stop n go för båda parter.
spill vid tankning 30sek stop n go som delas ut vid tankning om möjligt eller alternativt drivethrough i efterhand.
för kort tankstopp tid på obligatorisk del 1 min stop n go utöver tiden man gick under minimumtiden.
fel antal förarbyten eller tankningar vid ej haveri innan tävlingsavslut , motsvarande bytestiden + 1 extra straffminut per missat obligariskt byte. Däremot bryter bilen innan målgång och stilleståndstiden är betydligt mera än tid att byta så utgår inget extra straff för missade obligatoriska byten eller tankningar.

Rökning i depåbox, 200kr av förövaren eller ansvarigt team som går oavkortat till funktionärernas festkassa
Medtagning av barn under 12 år eller husdjur in i bandepån, kan ge bötesstraff för teamet.
Mycket olämpligt uppförande från arg förare mot funktionär eller annan tävlande. 500 kr av förövaren eller ansvarigt team som går oavkortat till funktionärernas festkassa.

Vid övriga förseelser som inte är nämnda här kan tävlingsledare utdöma straff mellan Drive through till stop n go på max 3 minuter vid grov förseelse OCH/ELLER utdöma böter på upp till 500kronor som då går oavkortat till funktionärernas festkassa på slutet av året. Funktionärernas festkassas budget kommer vara offentlig efter varje tävling.



22. Protester och överklagan
Om ni vill protestera mot något så är det 500kr i protestavgift som går till funktionärernas festbudget på slutet av året oavkortat och protestavgift återbetalas INTE oavsett om protest går igenom eller inte.

Förfarande vid protest, den skall inlämnas skriftligt och specifikt mot specifik teknisk eller tävlingsmässig förseelse mot annan tävlande eller eget fått fått beslut. I första skeedet hanteras den av tävlingsledaren och vid överklagan av hans/hennes beslut så går den vidare till Founder teamens råd... av dom ca 15 teamen lottas det fram 3st representanter för juryn och om eventuell deltagare är jävig i händelsen så kommer annan foundersteam lottas fram istället. Den juryns beslut är slutgiltigt. Det utgår ingen mer protestavgift för hantering i juryn dock så återbetalas den inte oavsett beslut utan går till funktionärernas festkassa.

23.

Poängskala

kl.1A och kl.1B räknas som en klass i poängbedömning och kl.2A och kl.2B räknas som en klass i poängbedömningen för 2015.... dom jämkas ihop genom olika stopptider på obligatoriska tankning för att utjämna för klass1A & 1B och genom varvavdrag för kl.2B gentemot 2A, Exakta antal varv som skall dras av meddelas på förarmötet inför tävling.

Poängskalan sker enligt F1 poängtabellen för tävlingar på 3h och dubbel skala vid 6-8h

Dom 10 första i varje SLC tävling tar poäng enligt följande skala och delas ut lika för båda grupperna kl.1&2 respektive kl.3&4:

1st : 25 poäng
2nd : 18 poäng
3rd : 15 poäng
4th : 12 poäng
5th : 10 poäng
6th : 8 poäng
7th : 6 poäng
8th : 4 poäng
9th : 2 poäng
10th : 1 poäng

Enda undantagen till detta är och när en tävling är avbryten och inte kan återstartas och om då mindre än 75% är körda så utdelas bara halva poäng eller om mindre än 2 varv är körda inga poäng alls.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävlingsregler SLC 2015
7156 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande