Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Johans eminenta exceldokument | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (145154 totalt) |
Angående "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"
Om man räknar på kniv kränghämmare, vad ska man då slå in på ytter dim på knivarna? inner blir ju 0 men vad blir ytter? Och rören finns ju mått på, men knivarna är ju koniska eller flata beroende på hur man vrider dom.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag ser att Sellhom anger värden på knivarna.
240mm 135Nm 280mm 110Nm 320mm 60Nm Vet inte om dom menar på hårdast eller mjukast? Men det går inte att med hjälp av dom värdena att räkna om det hela? Alltså att dom värden blir istället för armarnas värden i din excel fil ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hej Johan
Har du möjligtvis gjort ett excel formulär hur man räknar fram HZ på fjädern? Vet ej om vi räknade rätt igår, gick efter banbilsboken: D1 = 265mm D2 = 360mm Fjäder 240N/mm Vikt fram 1050kg Blev ca 2.5Hz Och med 340N/mm = 2,97Hz Bak D1= 270 D2= 345 Fjäder 140N/mm Vikt bak 670kg Blev 2,54Hz Och med 200N/mm ca 3hz Får du eller någon annan fram samma HZ ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Om man även ska räkna med kränghämmaren fram för att få totala HZ hur gör man då?
Känghämmaren har du excel bild ovan. Fram fjädern: D1 = 265mm D2 = 360mm Fjäder 240N/mm Vikt fram 1050kg Blev ca 2.5Hz Men kränghämmaren sitter ju inte på fjäderbenet utan 9cm längre mot bilens mitt. Iofs kanske jag ska flytta den infästningspunkten till stötdämparen.. Kanske lättare att räkna då? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Man talar sällan om frekvensen när det handlar om krängningshämmaren. Det är ju helt andra krafter i roll mot vid bump. Det man kan säga är att krängaren har ju klart lägre MR än dämparen. MR² för fjädern = 0.55 MR² för Krängaren = 0.29 Skulle du flytta krängarens infästning till dämparen skulle det motsvara nästan en fördubbling av krängarens styvhet. Eller motsvara att gå upp från 20 till 24 mm. Ritade lite om hur jag tog värdena... Med reservation för att jag kan ha tänkt fel... _________________ |
||||
Egenfrikven (Hz) används bara i ren vartikal fjädring.
Iof så har man även egenfrikväns i krängning men där blir det mycket bökigare pga att man bevöver vet masströghetsmomnetet runt rollaxen. Och egenfrikvensen är igentligen bara ett sätt att kunna gämnföra olika bilar fjäderhårdhet med varandra. Därimot så behövs MR även för krängare. MR=D2/D1 D1 = 265mm D2 = 360mm MR fjäder: MR=265/360 -> ca 0,74 (MR^2 -> ca 0,54) MR kränagre: MR=(265-90)/360 -> ca 0,48 (MR^2 -> ca 0,24) Gäller att hålla upp MR så slipper man fälla en lyktstolpe när man behöver krängar rör. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Okej så då behöver jag inte bry mig om kränghämmaren för att välja hårdare fjädrar?
Var nämligen en annan som skrev detta i min tråd angående uträkningen av fjädrarna: är det inräknat med krängarna då? för 2.5hz är inte så hårt Så då blev jag lite fundersam om jag ska räkna även med kränghämmaren.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är nog lite enkelt sagt att man inte behöver bry sig om det. Bilens hjulupphängning är ett system med massa kompromisser. Man ska alltid bry sig om och ha i åtanke dom andra delarna i systemet. Men jag tror nog absolut att du kan byta till lite hårdare fjädrar. 2.5 Hz är inte så hårt för en trackday-bil. Men om du har problem med att bilen kränger mycket och det är forhållandevis enkelt att länka om krängaren till t. ex. dämparen för ett bättre MR så är det nog värt att fundera på det. _________________ |
||||
Nä men jag menade när man räknar fram HZ så har jag alltså gjort rätt då jag fått fram 2.5hz och behöver då inte ta med kränghämmaren i beräkningen..
Så att öka till 3 hz med hårdare fjädrar = 340N/mm fram och 200N/mm bak borde bli mycke bättre och inte för hårt. Och sedan flytta infästningen till kränghämmaren fram. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Okej. Då förstår jag. Kan ärligt talat inte hävda att det garanterat blir mycket bättre utan att sätta mig in i det, men det skulle mycket väl kunna bli det. _________________ |
||||
Jag kikade i excelfilen däck_utväxling.
Men diagram fliken i drop down listorna kan jag inte välja bredare däck än 295, och jag hittar inte hur man ändrar i drop-down menyerna. Är det något som skulle kunna åtgärdas? MVH Sebastian _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Spelar bredden någon roll ? Höjden på däcken måste ju ändå justeras i procent-tabellen. Så det är väl bara att ta den bredd som ligger närmast....och justera till rätt höjd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sparade trådar/FAQ Johans eminenta exceldokument | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (145154 totalt) |